Levensduur koplampen (H7)

Sk_Hans

Forumguru
Wat is een normale levensduur van een koplamp (stadslicht H7)? Bij mijn Fabia (Combi, 2.0, 2005) ging vandaag weer eens een lampje kapot. Dat zat er net 2 maanden in. Nou is dat wel erg snel, maar langer dan 1 à 2 jaar zijn ze nooit meegegaan. Tot nu toe heb ik bij geen enkele eerdere auto ooit de lampen hoeven te vervangen omdat er eentje kapot was. De eerste jaren heeft de dealer ze meestal vervangen. Kostte iets van 7 euro en dan was het werkloon gratis. Tegenwoordig schrijven ze dar flinke rekeningen voor uit, dus doe ik het wel zelf. Twee minuten werk en een lampje kost niet veel. Maar ik blijf het vreemd vinden dat die lampen tegenwoordig zo snel kapot gaan.
 

Maarten

Forumguru
Ik heb auto's gehad die ik drie jaar reed zonder een lamp te vervangen.
Met lampen is het altijd geluk hebben.
Als je een kapotte lamp hebt, zou ik ze wel allebei tegelijk wisselen.
 

Fabia

† In Memoriam
Het is echt een FI kwaal, ik bleef lampen vervangen. Gemiddeld deed ik erg zo 9 maanden mee. Bij de FII heb je gelukkig dat probleem niet meer. Het heeft met de boordspanning te maken.
 

Noord26

Forumguru
Een stabiele boordspanning heeft idd grote gevolgen voor normale lampen. Ook het merk scheelt of ze beter tegen een wat hogere spanning kunnen. Philips lampen kunnen er een stuk minder goed tegen als Osram in H7. Zo zie je regelmatig oa Peugeots 307 rijden met defecte kop- of achterlichten. Een gevolg van een net wat hogere spanning op het 12V systeem van de auto als normaal.
 

turboturbo

Forumguru
In de ruim anderhalf jaar dat ik mijn (2e hands particulier gekochte, dus geen eventuele nieuwe lampjes door de verkoper preventief vervangen) Fabia heb, heb ik toch echt nog geen defecte H7 lamp gehad (nog uberhaupt geen defecte lamp eigenlijk) Toevallig heb ik er zelf vorige maand 2 nieuwe Osrams in gezet, maar de oude deden het nog gewoon prima (bewaar ze nu voor reserve)
Misschien heb ik nog niet veel recht van spreken, maar dat aan de gang blijven herken ik nog niet. :)

Nu bedenk ik me wel er wel dat ik haast nooit verlichting aan doe overdag, tenzij ik in de polder rij of het weer is slecht (regen, bewolkt) Dus bij mij maakt de verlichting niet veel branduren...
 

Cordoba

Forumguru
Opels van bepaalde jaren (pakweg '94-'96) waren echt een ramp, op een gegeven moment kocht ik bepaalde lampjes gewoon in verpakkingen van 10 identieke stuks!! (voor een '94-er Corsa) Overigens is het probleem niet zozeer de spanning die je meet, maar de spikes op de spanning. Bij sommige dynamo's/spanningsregelaars heb je regelmatig een spike, en die spikes verkorten de levensduur van je lampen en electronica aanzienlijk.

Voor de goede orde de uitleg van een spike: een spike is een hele korte piekspanning. Als je normaal bijvoorbeeld 14 Volt hebt bij draaiende motor, kan bij een spike gedurende een paar milliseconden de spanning even naar bijvoorbeeld 18 Volt gaan en direct weer terug naar 14 Volt. Als je de spanning uitzet tegen de tijd - bijvoorbeeld op een oscilloscoop - zie een hele korte piek, ook wel spike of spijker genoemd (de naam komt dus van de vorm in de grafiek).

De Faab gedraagt zich wat dat betreft netjes: kort na aanschaf heb ik één koplampbolletje moeten wisselen, en een klein jaar later de andere. De één net voor de 100.000 km van de auto, de ander een stukje eroverheen, dat lijkt mij geen reden tot klagen. Ondertussen bijna 30.000 km met de auto gereden en alleen beide dim/grootlicht lampjes één keer vervangen.
 
Geregeld voorkomend euvel bij veel automerken, inderdaad door te hoge piekspanningen.
Er zijn weerstandsetjes voor te koop.
Op dit forum is het ook al wel vaker besproken.
 

floyd2

Forumguru
23030-lamp-life-measurements.jpg Hier een mooi grafiekje waarin je kunt zien wat de invloed van een beetje hogere boordspanning is op de levensduur.(en de lichtsterkte)
 

Cordoba

Forumguru
Dat is voor langdurig floyd, niet voor een piekspanning gedurende 3 milliseconde (= 0,003 seconde)dus geeft niet echt een goed beeld. Overigens is het ook van belang de nieuwe lamp nooit met de hand beet te pakken aan het glas: een vingerafdruk bevat o.a. ook zuren uit de huid dat het glas op de lange duur aantast bij verhitting (dus als de lampen branden) en heeft daarom een negatieve invloed op de levensduur. Lampje óf bij het metalen deel beetpakken, óf met een doekje of handschoenen.
 

Chatslet

Forumguru
Ik heb altijd geleerd de lampen uit te zetten voordat ik de motor uit zet ivm de spanningsdip die dan ontstaat.
 

floyd2

Forumguru
Ik heb altijd geleerd de lampen uit te zetten voordat ik de motor uit zet ivm de spanningsdip die dan ontstaat.

Ik heb het een paar keer gelezen maar ik snap 'm niet helemaal.
Bij een spanningsdip(is een lagere spanning)heeft een lamp het toch helemaal makkelijk??
En de dip voor de rest van de installatie is ook verwaarloosbaar een paar seconden na het uitzetten.
@cordoba,er zijn genoeg auto met een te hoge boordspanning.
Een piek is niet fijn maar langdurige hoge spanning is helemaal funest.
Goeie tip van het lampglas trouwens.
Voor degene die 'm toch aangeraakt hebben,je kan het glas dan met een beetje spritus schoonmaken.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb altijd geleerd de lampen uit te zetten voordat ik de motor uit
Nog nooit gedaan - en ook nooit problemen door gehad.
Als je het contact afzet, is er een totale spanningsval naar 0 volt want de boel wordt afgeschakeld. Net als floyd2 zie ik nog even niet wat daar nou schadelijk aan is?
 

Chatslet

Forumguru
Omdat er theoretisch meer stroom door de lamp gaat lopen wanneer het voltage daalt. Laten we zeggen dat wanneer de dynamo draait er een boordspanning is van zo'n 14 volt. Een lamp van 50 watt trekt dan zo'n 3,6 ampère. Zetten we de motor uit dan stopt de dynamo en krijg je een spanningsval die niet direct door de accu kan worden opgevangen. Het voltage kan dan kort tot zo'n 8 volt terug vallen waardoor die zelfde lamp ineens 6,25 ampère trekt waarna de accu de spanningsval op vangt en de boordspanning op 12 volt weet te krijgen en de lamp zo'n 4,2 ampère zal trekken.
theoretisch zal de lamp in korte tijd door de toename in stroom flink warmer worden wat de levensduur kan beïnvloeden.
Dit is wel puur theoretisch maar wel logisch verklaarbaar. Zekeringen sneuvelen ook sneller met een slechte accu omdat de boordspanning daalt en dus het amperage toeneemt.
 

andrehj

Forumguru
@Chatslet
Waar zat jij met je gedachten tijdens de natuurkundeles? Want in jouw berekening is het vermogen van de lamp (V*A) constant en onafhankelijk van het voltage, en dat kan natuurlijk niet. Het vermogen neemt uiteraard snel toe met het verhogen van de spanning (daardoor gaan de lampen ook stuk van spanningspieken, want de lamp krijgt dan veel meer vermogen te verstouwen dan waarvoor zij gemaakt is, en gaat kapot door oververhitting van de gloeidraad). Wanneer de spanning daalt zakt ook het vermogen. Een lamp gaat NIET kapot door een lagere spanning, maar door een hogere.

En dan nog: Als bij jouw auto de spanning onder de accuspanning daalt bij het uitzetten van de motor, heb je een groot probleem in je bedrading, want dat kan ook al niet. Hang maar eens een multimeter aan je boordspanning en lees die af. Wat je zult zien is een spanning die met een volle accu en niet te veel verbruikers aan rond de 14 volt hangt. Wanneer je de motor uitzet zal deze spanning rap zakken naar zo'n 12.5 Volt (de spanning van een volle accu). Zelfs bij het starten komt de spanning niet aan de 8 Volt, dan is 9 a 10 Volt echt het minimum, komt ie daaronder, dan is je accu slecht.
 

Cordoba

Forumguru
Niets toe te voegen aan Andrehj, hooguit de formulering, is misschien niet voor iedereen direct duidelijk.
 

Chatslet

Forumguru
Kun je me dan uitleggen waarom een kabel waar 16 amp door heen gaat bij een auto (12 volt) aanzienlijk dikker is dan een kabel waar 16 amp bij een binnenstroom installatie (230 volt) door heen gaat? Als wat jij zegt klopt dan zou dat toch precies anders om moeten zijn?
 

Cordoba

Forumguru
16A bij huisinstallatie is niet dunner dan 16A voor automotive, alleen het vermogen is nogal verschillend wat er in beide gevallen door geleverd wordt:
bij de huisinstallatie: 220V * 16A = 3520 Watt, ofwel ruim 3,5 kW, genoeg voor pakweg 3 wasmachines.
bij de automotive: 12V * 16A = 192 W dat zou in huis misschien genoeg zijn voor een niet al te zware audio installatie.

Overigens heb je in huis wisselstroom en in de auto gelijkspanning dus de vergelijking is misschien niet helemaal eerlijk, en in beide gevallen is de werkelijke spanning hoger dan de nominale spanning die voor het systeem wordt opgegeven.

De dikte voor een draad wordt bepaald door het amperage dat er doorheen moet, en eigenlijk niets anders.
 

andrehj

Forumguru
Kun je me dan uitleggen waarom een kabel waar 16 amp door heen gaat bij een auto (12 volt) aanzienlijk dikker is dan een kabel waar 16 amp bij een binnenstroom installatie (230 volt) door heen gaat? Als wat jij zegt klopt dan zou dat toch precies anders om moeten zijn?
Even als aanvulling op het (kloppende) verhaal van Cordoba:

Voor beiden geldt een vuistregel van maximaal 10 A per mm2. Dat klopt voor de kleine diameters heel aardig, voor grotere diameters wordt dit ietsje minder. En volgens mij heb je je auto niet goed bekeken: Het stopcontact in mijn kofferbak is met 25A afgezekerd, en de kabel ernaartoe is 2.5 mm2, dus dat klopt heel aardig met bovenstaande vuistregel.

Waarschijnlijk ben jij in de war met audiotoepassingen: Om het spanningsverlies van de accu naar de versterker (vaak in de kofferbak) te beperken wordt hier een dikkere kabel dan standaard gebruikt. Dat is dus NIET om oververhitting van de bekabeling te voorkomen maar om het spanningsverlies te beperken. Dit spanningsverlies is bij 230V veel minder relevant, omdat je een paar Volt minder daar niet merkt (alles boven de 200V valt binnen de norm, maar bij 12V kun je je een spanningsval van 30V niet bepaald veroorloven...)
 

Cordoba

Forumguru
@Andrehj: het verhaal dat er bij grotere diameters iets minder stroom per mm2 mag lopen, geldt volgens mij voor wisselspanning: die loopt namelijk meer op de buitenkant van de geleider, en gebruikt de kern minder efficient, reden dat er bij echt grote stroom geleiders bij wisselspanning ook wel holle buizen worden gebruikt.
 
Bovenaan Onderaan