Levensduur koplampen (H7)

andrehj

Forumguru
Ik wist dat het komt doordat bij grote stromen de stroom langs de buitenkant gaat lopen. Maar dat dat bij alleen bij wisselspanning zo is, dat ging mijn kennis dan weer te boven. Bedankt voor deze aanvulling.

Chatslet

Forumguru
Ok weer wat geleerd dus :eek: Maar hoe komt het dan dat er zoveel electronica stuk kan gaan van een gare accu? Want dan is de spanning toch juist lager?

floyd2

Forumguru
Ok weer wat geleerd dus :eek: Maar hoe komt het dan dat er zoveel electronica stuk kan gaan van een gare accu? Want dan is de spanning toch juist lager?

Normaal werkt de accu als een soort condensator,korte pieken en dalen vlakt ie af wat je electronica ten goede komt.
Een slechte accu neemt moeizamer energie op waardoor er grotere pieken en dalen zijn.(vooral met weinig grote verbruikers aan)
Ik heb pas geleden voor ik mijn accu had vervangen mijn multimeter er een aan gehangen met starten en er was een duidelijk verschil tussen de nieuwe en de oude te zien aan pieken en dalen.(als ik tijd heb zal ik eens de uitdraaien plaatsen hier)
Ook daalt bij het starten de spanning bij een slechte accu zo ver dat sommige electronica op het takt van de startmotor mee lopen te knipperen wat ook niet echt bevordelijk is voor de levensduur.

@Andrehj: het verhaal dat er bij grotere diameters iets minder stroom per mm2 mag lopen, geldt volgens mij voor wisselspanning: die loopt namelijk meer op de buitenkant van de geleider, en gebruikt de kern minder efficient, reden dat er bij echt grote stroom geleiders bij wisselspanning ook wel holle buizen worden gebruikt.
Niet helemaal correct.
Waar jij op doelt is het zogenaamde skin-effect.
Maar dat gaat optreden bij het toenemen van de frequentie, niet van de stroom.
Hoe hoger de frequentie, hoe meer skin-effect.
Vandaar dat men bij bijv radarsystemen van holle buizen gebruikt maat.

Klik -> http://nl.wikipedia.org/wiki/Skineffect

Cordoba

Forumguru
Gompy, het skin-effect heeft toch als effect dat de kern minder effectief gebruikt wordt, waardoor de maximale stroom per doorsnede oppervlak effectief kleiner wordt. Dit is dus in feite hetzelfde, alleen vanuit een ander punt gedefinieerd. Overigens is het gebruik van holle buizen maar één uitwerking ervan, het gebruik van een kern die niet uit één massieve ader bestaat, maar uit een verzameling dunne draden die samen hetzelfde oppervlak hebben als die massieve kern is een andere vorm. (dus eigenlijk veel dunne draadjes i.p.v. één dikke)

Cordoba, klopt dat bij skineffect de kern van een koperdraad minder benut wordt, maar dit is afhankelijk van de frequentie, niet van de stroom die er door loopt.
Bij een wisselspanning bij je thuis is de frequentie maar 50Hz, dat is niets, het skin-effect is wel aanwezig, maar te verwaarlozen.

Chatslet

Forumguru
Maar om even terug on topic te gaan. Volgens de handleiding van mijn Faab zitten er standaard H7 Longlife lampen in. Heb ze er nu uit en zie geen verschil met normale H7 lampjes maar zouden dat dan H7 lampjes zijn met wat betere specificaties en dus meer kunnen hebben? Of is het gewoon marketing onzin?

floyd2

Forumguru
Je kan ze zo uitwisselen voor elke andere H7 lamp.(van hetzelfde wattage)
Je ziet geen verschil met andere lampen omdat dat voor het blote oog niet zichtbaar is.(meestal)
Die extra licht geven(+90%) kunnen een wat hogere druk aan in het glasbolletje en de gassen en gloeispiraal zijn iets aangepast.
Een Longlife is gewoon ontworpen voor een wat hoger voltage en daardoor gaat hij gaat stukken langer mee.
Het nadeel is wel dat de lichtopbrengst wat omlaag gaat.

Chatslet

Forumguru
@floyd2: de lichtopbrengst was inderdaad niet om over naar huis te schrijven dus dat bevestigd het wel. Ik heb er nu overigens zoals vele hier xenon in zitten.

Bovenaan Onderaan