Het wordt inderdaad de hoogste tijd dat bij elke rijopleiding, wat mij betreft ook bij de grip/slip cursussen eens wat geleerd wordt over het gebruik van mistlampen. Het is net of iedereen blij is met de mist, mag eindelijk de feestverlichting aan! En geen idee hebben dat je er je achterliggers behoorlijk mee verblindt. Zeker als je in een rijtje auto's rijdt en niet de laatste bent, hoort die mistlamp gewoon uit.
Vanochtend reed ik ook achter zo'n typje dat met z'n tandjes in het stuur en witte knokkels er op door de mist reed. Natuurlijk veel te langzaam (ooeh, mist, eng...) en wel met de hele santekraam aan licht aan. De rode mistlamp verblindde mij behoorlijk, dus ik knipperde een paar keer met mijn mistlampen als teken/vraag of die rode lantaarn uit mocht. Dat signaal begreep 'ie natuurlijk niet, want meneer stampte bovenop de rem. Dus ik heb maar flink wat afstand genomen zodat die lamp niet meer zo hinderlijk schitterde. Bij het eerst volgende stoplicht waarbij ik naast hem stond (hij linksaf/ ik rechtdoor) was de man werkelijk de aggressiviteit zelve. De gebaren waren niet van de lucht, hij zou me wel even de auto uittrekken. Nu ben ik niet bang aangelegd, en hij is uiteindelijk gewoon in zijn auto blijven zitten, maar dat soort typjes hoort gewoon thuis te blijven met mist of met de bus te gaan.
Voor wat betreft de daglichtverlichting: de naam zegt het al, die zijn bedoeld voor gebruik bij daglicht. Daar is bij mist geen sprake van, dus in mijn ogen ben je onverantwoord bezig als je dan zonder brandende achterlichten gaat rijden. Ik heb die daglichtverlichting niet nodig, bij mij staat dimlicht altijd aan.