Leverproblemen afneembare trekhaak

Olavio

Senior Member
Overigens (in aanvulling op mijn vorige bericht wat ik te snel plaatste) begreep ik dat het tekort is ontstaan door het omruilen van vaste naar afneembare trekhaken (reden hiervoor is genoegzaam bekend neem ik aan).

kleine heino

Senior Member
Als er de dealer aangeeft dat de Thule vergelijkbaar is wel ja.
En kan je hierop wijzen mocht het toch afwijken.

Ik zou het gewoon even vragen (of gewoon melden dat je ervan uitgaat dat het functioneel het zelfde is) zodat je hier later geen discussie over gaat krijgen.

Mee eens, daarom vandaag de vraag gesteld aan de dealer. De trekhaak die ik krijg is van Thule, echter de draadboom is origineel Skoda. Daarmee worden problemen zoals bijvoorbeeld het reageren van de sensoren bij het achteruit rijden voorkomen is mij verteld.

isonic125

Actief lid
Volgens mij heb ik dit ook omdat ze er eerst een vaste onder hadden gezet (kabelboom dus al bij bestelling meegenomen) en deze voor de afneembare Thule hebben omgewisseld.

andrehj

Forumguru
Mee eens, daarom vandaag de vraag gesteld aan de dealer. De trekhaak die ik krijg is van Thule, echter de draadboom is origineel Skoda. Daarmee worden problemen zoals bijvoorbeeld het reageren van de sensoren bij het achteruit rijden voorkomen is mij verteld.
Dat is inderdaad een hele goeie oplossing. Nu weet je ook zeker dat TSA gaat werken. Ik heb hetzelfde gedaan bij mijn S2C: Een trekhaak besteld van Westfalia en de af-fabriek elektronica van Skoda (die wonderbaarlijk genoeg in NL niet leverbaar is, dus hiervoor moest ik naar Dld).

Let echter wel op: Eén of andere boekhouder bij VAG heeft bedacht dat er in de standaard VAG aanhangermodule geen geschakelde + zit op pin 10. Dit is de spanning die over het algemeen bij caravans wordt gebruikt om tijdens het rijden de koelkast van stroom te voorzien of de caravanaccu te laden. Beide kan ook via pin 9, maar dan heb je extra elektronica nodig om te voorkomen dat de koelkast bij stilstand te autoaccu leeg trekt.

Deze info is overigens van de S2C (maar ik weet zeker dat dit ook geldt voor de O2 en de meeste VW's), dus het kan zijn dat VAG dit met het MQB platform heeft opgelost.

Ook ik heb een afneembare trekhaak laten monteren (achteraf). Geplaatst door een plaatselijke Autoservice bedrijf. Het bedrijf raadde mij een thule aan. Prima haak en ik heb het gevoel dat het monteren prima is gegaan. Geen overspannen pdc geluiden wanneer ik een aanhanger trek. Ook is er in het display (Amundsen) een aanhanger te zien als er een aanhanger gekoppeld is. Als ik alle verhalen lees van dealers en vergeten inregeling ben ik blij met mijn Autoservice bedrijf:yeehaa:

leo442

Forumguru
Ja, brand bij jou het ESP lampje wel 2sec. langer dan het ABS lampje bij aangekoppelde aanhanger en het contact aanzetten ?

Eerlijk gezegd weet ik niet of ik wel tsa heb. Ik heb een octavia combi III 1,2 TSI ABL. Ook heb ik nog niet opgelet of het esp lampje langer brandt. Wat me wel is opgevallen is dat er een extra controle lampje brandt bij het richting aangeven. Ik heb nog niet uitgezocht waar dit mee te maken heeft

blokart

Senior Member
Wat me wel is opgevallen is dat er een extra controle lampje brandt bij het richting aangeven. Ik heb nog niet uitgezocht waar dit mee te maken heeft

Hier de uitleg van uit de handleiding blz 21

Aanhangwagenknipperlichten

Als het controlelampje
knippert, zijn de aanhangwagenknipperlichten ingeschakeld.

Als een aanhangwagen is aangekoppeld en het controlelampje
niet knippert, is een van de aanhangwagenknipperlichten uitgevallen.

Als het controlelampje
op het display in het instrumentenpaneel wordt bijvoorbeeld de volgende melding
weergegeven.

Aanhangwagen: knipperlicht links controleren!

KNIPPERL_ AANHANGW_ CONTROLEREN L

Bedankt blokart dan hoef ik me hier al niet meer druk over te maken. Blijft het tsa vraagstuk over

leo442

Forumguru
TSA blijft inderdaad een vraagstuk! Het is stil bij de dealers en Pon. Duitsland en Belgie kennen blijkbaar dit probleem niet, omdat ze gebruik maken van het originele fabrieks kabelset.

derf

Senior Member
eigenlijk een schande. Ik heb dit al maanden geleden aangekaart en je hoort niets. Ja, pon is er mee bezig en de dealer heeft het geprobeerd maar krijgt het niet voor elkaar. toegeven dat er iets niet goed is doen ze niet. voor mij de laatste skoda ,denk ik.
Ik denk er hard over om hem in te ruilen en maar weer een japanner te kopen

leo442

Forumguru
En om deze problemen te voorkomen de originele haak vanaf fabriek besteld!!! Achteraf had ik beter een set aangeschaft bij de automaterialenzaak en deze zelf gemonteerd en een heel groot gedeelte van de (zeer hoge) aankoopprijs in de pocket gehouden :banghead:.

andrehj

Forumguru
En om deze problemen te voorkomen de originele haak vanaf fabriek besteld!!! Achteraf had ik beter een set aangeschaft bij de automaterialenzaak en deze zelf gemonteerd en een heel groot gedeelte van de (zeer hoge) aankoopprijs in de pocket gehouden :banghead:.
Hoe heb jij in NL de af-fabriek haak besteld? Of ben je Belg? Want in België gaat dat een stuk beter.

leo442

Forumguru
Nee, ben geen belg. Ik had mijn nieuwe auto besteld met wat extra's en een trekhaak en had aangenomen dat hij zo van de fabriek af kwam, zoals in de omringende landen. Achteraf blijkt dat onze importeur dacht dat dat ook anders kon:banghead:.

Bovenaan Onderaan