Licht aan bij starten

i2Paq

Senior Member
Ik wil graag dat mijn verlichting (inclusief dashbord) aan gaat bij het starten van mijn auto.
In de Fabia I kon dat wel geregeld worden, in de Fabia II alleen met een additionele schakeling.
OK, geen probleem zeg ik tegen de garage, bouw maar in.
Nu haal ik hem gisteren op en ondanks dat ik smorgens nog vroeg of hij kon/wilde zorgen dat de dashbordverlichting ook meegeschakeld werd blijkt nu dat dit dus niet kan(?).
Reden: dashbordverlichting gaat via een datalijn en niet via een draadje.
Leuk, maar dit is niet wat ik wilde en ik ga geen rekening van € 150,- betalen voor een leenauto, materiaal en arbeidsloon voor iets wat niet doet wat ik wil/vroeg. Ik moet tenslotte nog-steeds mijn lichtenschakelaar omzetten....

Iemand ervaring met deze wens?
 

Tallguy

Forumguru
Als je even had gezocht :grin: had je mijn draadje kunnen vinden. Wij hebben nl hetzelfde. Met de fab1 was het simpel(er) voor ene garage om de dashboard mee te koppelen met de dimlichtschakelaar.
Bij de Fab2 schijnt dat praktisch onmogelijk te zijn (zeggen ze)...ondanks dat ze PON hierover hebben gebeld.

Op zich raar, want de FAB heeft ook Canbus, net zoals een O2 of Superb. je zou denken " als het daar kan, kan het met een Fab toch ook?"
Schijnbaar niet dus grrrr:disc:
 

i2Paq

Senior Member
Als je even had gezocht :grin: had je mijn draadje kunnen vinden. Wij hebben nl hetzelfde. Met de fab1 was het simpel(er) voor ene garage om de dashboard mee te koppelen met de dimlichtschakelaar.
Bij de Fab2 schijnt dat praktisch onmogelijk te zijn (zeggen ze)...ondanks dat ze PON hierover hebben gebeld.

Op zich raar, want de FAB heeft ook Canbus, net zoals een O2 of Superb. je zou denken " als het daar kan, kan het met een Fab toch ook?"
Schijnbaar niet dus grrrr:disc:

Ik heb gezocht, geen draaidje gevonden hoor? :winkie:

Dat zegt mijn garage dus ook!

Helaas ben ik niet handig genoeg om het dashbord open te schroeven anders deed ik dat gewoon.
Jammer dat er hier geen Skodamonteur op het forum zwerft.
 
En als je je schakelaar nu altijd aan laat staan?

Bij de O2 gaat het licht dan uit na 30 seconden (nee, niet als de accu leeg is).
Ik kan me voorstellen dat dit ook bij de F2 het geval is.
 

i2Paq

Senior Member
En als je je schakelaar nu altijd aan laat staan?

Bij de O2 gaat het licht dan uit na 30 seconden (nee, niet als de accu leeg is).
Ik kan me voorstellen dat dit ook bij de F2 het geval is.

*trekt sprintje en gaat testen*

Hijg: helaas, krijg en braaf piepje dat de lampen branden en deze blijven gewoon aan, ook na op slot doen deur.
 
Bij de O2 is dat alleen zo met de optie "automatische verlichting" die op de wat luxere uitvoeringen zit. Dan kun je inderdaad gewoon je licht altijd op aan laten staan en gaat hij vanzelf aan en uit. Tijd is afhankelijk van je instelling in het Maxidot menu (per 10 seconden instelbaar). (=follow me / leaving home functie)
Tevens zit er dan een stand op je lichtschakelaar die de lichten aan of uit zet afhankelijk van de lichtintensiteit buiten, dus als het donker wordt gaan je lichten aan.

Of hetzelfde te bereiken is met een auto waar deze optie niet ingebouwd zit durf ik je helaas niet te zeggen.
 

i2Paq

Senior Member
Even een update:

Het blijkt dat als je een zekering plaatst op plaats 5 (zekering 5) dan krijg je dat je dimlicht automatisch aangaat bij starten ook al staat de verlichtingsknop op "uit".
Je hebt dan geen dashbord verlichting en ook het grote licht kan niet aan, je kan wel seinen met je grote licht.
Dit noemen ze "Day Light" schakeling.

Tis maar dat u het weet :bye:
 

Bothje

Heel gewoon lid
Het blijkt dat als je een zekering plaatst op plaats 5 (zekering 5) dan krijg je dat je dimlicht automatisch aangaat bij starten ook al staat de verlichtingsknop op "uit".
Je hebt dan geen dashbord verlichting en ook het grote licht kan niet aan, je kan wel seinen met je grote licht.
Dit noemen ze "Day Light" schakeling.
Is het echt zooooooo simpel??
Voor deze optie (9c6) mocht ik 30 Euri neertellen: bij contact maken gaan de stadslichten dan aan en als de motor draait gaan de dimlichten ook aan. Voor verdere lichtfuncties zoals dashboard, projector lampen en corner functie moet de schakelaar inderdaad nog "ouderwets" zelf aangezet worden.
 

Fabia

† In Memoriam
Is het echt zooooooo simpel??
Voor deze optie (9c6) mocht ik 30 Euri neertellen: bij contact maken gaan de stadslichten dan aan en als de motor draait gaan de dimlichten ook aan. Voor verdere lichtfuncties zoals dashboard, projector lampen en corner functie moet de schakelaar inderdaad nog "ouderwets" zelf aangezet worden.

Maar wat ben je er dan mee opgeschoten? Dan lijkt mij € 30 weg gegooid geld. Je moet nog steeds de schakelaar handmatig aanzetten.
 

tlpeter

Actief lid
De monteur moet zijn werkbon gaan halen, hij moet de zekering uit het magazijn halen, hij moet naar de auto lopen en eventueel binnen zetten,Hij moet de zekering plaatsen, hij moet alles weer netjes afleveren, hij vult zijn werkbon weer in, iemand maakt de factuur

Dit allemaal voor 30 euro
 

Bothje

Heel gewoon lid
Maar wat ben je er dan mee opgeschoten? Dan lijkt mij € 30 weg gegooid geld. Je moet nog steeds de schakelaar handmatig aanzetten.
Precies zoals ik al schreef gaat bij deze fabrieksoptie de verlichting automatisch aan zonder dat jezelf, behalve de motor starten, nog maar iets hoeft te doen.
Zoals ik ook al schreef, wil je de andere verlichtings mogelijkheden ook gaan benutten, dan pas geef je een draai aan de schakelaar.
Niks meer en niks minder...............
 

webber

Lid
Even een update:

Het blijkt dat als je een zekering plaatst op plaats 5 (zekering 5) dan krijg je dat je dimlicht automatisch aangaat bij starten ook al staat de verlichtingsknop op "uit".
Je hebt dan geen dashbord verlichting en ook het grote licht kan niet aan, je kan wel seinen met je grote licht.
Dit noemen ze "Day Light" schakeling.

Tis maar dat u het weet :bye:

bij mij is plaats 5 al bezet maar bij mij gaat het dimlicht niet automatisch branden...:crazy:
 
Bovenaan Onderaan