Licht aan bij starten

Maarten

Forumguru
Uiteindelijk is het mysterie dus niet opgelost en weten we nog niet hoe het nu zit...
Jammer, want het zou leuk zijn om toe te passen.

i2Paq

Senior Member
Uiteindelijk is het mysterie dus niet opgelost en weten we nog niet hoe het nu zit...
Jammer, want het zou leuk zijn om toe te passen.

Er dient een heel pakket te worden ingbeouwd, kosten € 200,- excl. BTW.
Dan nog moet je de garage achter zijn broek zitten omdat de dashboardverlichting niet werkt (en ik dat belagelijke bedrag niet ging betalen).
Uiteindelijk is dat ook opgelost, maar € 200,- voor licht bij het starten is volledig uit proporties.
Als ik naar de garage om de hoek was gegaan was ik € 75,- kwijt geweest.

mkmons

Actief lid
Enorm mosterd na de maaltijd, en misschien moet ik beter zoeken, maar weet iemand of dit ook bij de Octavia II kan (uit 2005)?

mkmons

Actief lid
Even een update:

Het blijkt dat als je een zekering plaatst op plaats 5 (zekering 5) dan krijg je dat je dimlicht automatisch aangaat bij starten ook al staat de verlichtingsknop op "uit".
Je hebt dan geen dashbord verlichting en ook het grote licht kan niet aan, je kan wel seinen met je grote licht.
Dit noemen ze "Day Light" schakeling.

Tis maar dat u het weet :bye:

Ik bedoelde dus hierop te reageren, sorry...
Maar kan dit dus op een Octavia II uit 2005?

Cyrus

Actief lid
Ja, dat eenvoudig met VCDS (VAG-COM) ingesteld worden. Er zijn twee opties mogelijk met de schakelaar in stand 0 of AUTO, als je een lichtsensor hebt:

• Scandinavische instelling: bij de schakelaar op 0 (of in de stand "automatischbrandt alle verlichting "aan de buitenkant", de dashboardverlichting niet. Wel brandt het symbool "verlichting aan" in het dashboard
  • Noord-Amerikaanse instelling: alleen de koplampen branden, alle andere verlichting is uit. Je kunt het ook zo instellen dat alleen de mistlampen vóór branden en verder geen enkele andere verlichting.
Het laatste heb ik op mijn eigen auto ingesteld: met de lichtschakelaar in "AUTO" (of 0) branden alleen de mistlampen vóór, verder niets. Gaat het licht aan (obv de lichtsensor) of zet ik de lichtschakelaar op stadslicht of dimlicht, gaan die mistlampen weer uit en brandt alleen de normale verlichting.

Wat betreft dat verhaal met die zekering: daarmee zou ik niet experimenteren. Wie weet wat je kortsluit als je zomaar een zekering in een onbezette positie steekt!

mkmons

Actief lid
Veel dank! Zou de monteur bij mijn Škoda servicepunt dat begrijpen en daarmee uit de voeten kunnen? Of moet ik bij een hobbyist langs die er meer verstand van heeft?

Bovenaan Onderaan