Licht gefluit van de turbo

chris01

Senior Member
daar ben ik weer, nu wij onze auto hebben laten chiptunen en egr afgesloten is.
heb ik het idee dat de auto meer is gaan fluiten.
auto heeft geen roetfilter.
zijn er meer die dit hebben. (met auto !)

Octavia32

Forumguru
Heeft mijn 2.0 tdi vier jaar gehad totdat ik de auto verkocht.

Verder heeft mijn 1.8 tsi nu ook een licht fluitje

Maak je niet druk.
Tuning gebeurd meestal door de turbodruk te verhogen.

Tallguy

Forumguru
Titelfix gedaan.
'Ligt' komt van liggen vandaan. Ik neem niet aan dat je dat bij de turbo bedoelde :)

Havana

Forumguru
Ik heb het ook. Vooral sinds ik de DPF heb laten afdichten. Je hoort het duidelijk uit de einddemper, zelfs bij stationair.

chris01

Senior Member
bedoel je niet de egr @Havana ? en er komt inderdaad meer geluid uit de einddemper.
de auto trekt verder goed, maakte me al druk dat de turbo er mee op zou gaan houden.
en in de auto hoor je iets van pfieeuuuw geluid. niet heel hoog. zou dit ook de solenoid box kunnen zijn?

martijn v o

Forumguru
Ik heb het ook en al een tijdje (2.0 TDI met roetfilter). Auto laten chippen bij 190.000 km en staat nu op bijna 270.000.

Havana

Forumguru
bedoel je niet de egr @Havana ? en er komt inderdaad meer geluid uit de einddemper.
de auto trekt verder goed, maakte me al druk dat de turbo er mee op zou gaan houden.
en in de auto hoor je iets van pfieeuuuw geluid. niet heel hoog. zou dit ook de solenoid box kunnen zijn?
De EGR was al maanden daarvoor compleet verwijderd. Ik bedoelde toch echt het DPF al heb ik die niet laten afdichten, wel laten leeghalen... :)

chris01

Senior Member
ha nu snap ik hem ! haha
mijn egr is niet verwijderd maar software matig dicht gezet. was volgens vvt niet nodig hem verder af te dichten
met plaatje er tussen.

mijn 1.6tdi, voor zover mij bekend niet getuned, fluit ook altijd een beetje. Best een naar geluid als je erop let maar zal bij de turbo horen. Bij mijn vorige auto’s nooit gehad overigens

Lilo

Nieuw lid
Kleine tip/vraag voor de (getunede?) turbo rijders.. Laat je de motor nog wel even uitdraaien/stationair lopen voordat je de sleutel eruit trekt en uitstapt? Mocht je dit niet doen kan dat er wel voor zorgen dat zo'n fluitje erger wordt.

Wijnand850

Forumguru
Kleine tip/vraag voor de (getunede?) turbo rijders.. Laat je de motor nog wel even uitdraaien/stationair lopen voordat je de sleutel eruit trekt en uitstapt?
Dat doe ik niet bij ritten waarbij de motor weinig belast wordt. Bij een snellere rit op de autobahn laat ik bij een eet/drink/sanitaire stop de motor altijd wel even nalopen, plus dat ik de laatste kilometers voor de parkplatz rustiger aan doe. Overigens is van mijn 1.9tdi de turbo onlangs vervangen. Die floot al tijden een klein beetje, de nieuwe is fluisterstil en hoor ik niet.

martijn v o

Forumguru
Kleine tip/vraag voor de (getunede?) turbo rijders.. Laat je de motor nog wel even uitdraaien/stationair lopen voordat je de sleutel eruit trekt en uitstapt? Mocht je dit niet doen kan dat er wel voor zorgen dat zo'n fluitje erger wordt.

Dat is zeker een goede tip alleen niet voor de getunde motoren maar voor alle motoren waar een turbo in zit ook ongetuned. Ze draaien op een ongelofelijke snelheid en hebben echt oliesmering nodig.

Wijnand850

Forumguru
276000. Ik had er nog niets aangemerkt, maar bij de beurt bleek dat 'ie al behoorlijk olie lekte. Daarom hebben we besloten het ding te vervangen, ook om te voorkomen dat er gevolgschade zou ontstaan. Er is trouwens geen originele Skoda turbo ingekomen (na overleg met de dealer) maar een alternatief. Scheelde even 700 euro, desondanks is er geen verschil merkbaar.

chris01

Senior Member
@Wijnand850 , waar lekte hij bij jou de olie, wij hebben wel steeds beetje olie in de slangen van de intercooler.
wat heeft het jou destijds gekost? mag ook in een PM.
auto heeft 190000 gelopen.

Wijnand850

Forumguru
Wat ik heb begrepen lekte de turbo in het inlaatspruitstuk. Maar ik heb het niet gezien. Vervanging bij de dealer kostte net geen 1000 euro, bij een originele was ik tegen de 1700 kwijtgeweest.

Bovenaan Onderaan