Licht gefluit van de turbo

chris01

Senior Member
ben op zich wel handig, is zo iets ook zelf te doen ? en wat moet er allemaal los om hem te demonteren?
heb een kennis met een brug en zat gereedschap.
 

Wijnand850

Forumguru
Geen idee, aan de Octavia sleutel ik zelf niet. Maar ik begreep dat ze er wel even mee bezig zijn geweest, ook om de versmering die de turbo had veroorzaakt te verhelpen. Als ik het goed heb zijn ze er een uur of 5 mee bezig geweest. Maar er zijn hier monteurs op het forum die je dat veel beter kunnen vertellen.
 

Havana

Forumguru
Op de Duitse eBay vind je turbo's voor rond de 250 euro reviseerde turbo en voor ca. 375 euro nieuwe. Even zoeken op turbo+motorcode.
 
Laatst bewerkt:
Dat is zeker een goede tip alleen niet voor de getunde motoren maar voor alle motoren waar een turbo in zit ook ongetuned. Ze draaien op een ongelofelijke snelheid en hebben echt oliesmering nodig.

Wat ik ooit wel eens begrepen heb draaid de gemiddelde turbo 3 á 4 maal zoveel toeren dan je moter. Dus als je als rijdt en je toerenteller geeft 2000 toeren/min aan draaid de turbo al gauw 6000 tot 8000 toeren/min.
 

Skoda-MAN

Forumguru
@Mike (Skoda 1.8T) Bij zo'n kleine turbo praat je meer over 150.000 n/m en meer, het toerental is natuurlijk afhankelijk van je gaspedaal stand. Hij bereikt het hoogste toerental bij volgas = veel uitlaatgassen.
Een turbo van een Smart draait ca. 300.000 toeren maximaal.
Een turbo van een vrachtwagen komt normaal niet hoger dan ca. 120.000 n/m
Dit heeft te maken met de omtreksnelheid van het schoepenwiel, die mag niet hoger zijn dan 12,5 m/s
Wat erg belangrijk is bij turbo motoren :rustig opwarmen en afkoelen.
Minstens zo belangrijk is een schoon luchtfilter, bij een vervuild filter kan het toerental boven het maximale komen en scheuren de schoepenwielen.
Als je bij een stofzuiger je hand op de zuigmond zet dan hoor je duidelijk dat het toerental oploopt. (je moet de stofzuiger wel eerst aanzetten)
 
Laatst bewerkt:

Skoda-MAN

Forumguru
ohja, het gaat hier om fluiten van de turbo.
Iedere turbo maakt een fluitend geluid, afhankelijk van de geluid isolatie hoor je dat meer of minder.
Luister maar eens als @Corné de Kluijver optrekt met zijn dikke Scania vrachtwagen, horen en zien vergaat je. :thumbsup:
Bij het overschakelen hoor je het goed bij de uitlaat dat komt door gas loslaten = geen uitlaatgassen meer terwijl de turbo nog maximaal draait die begint dan aan de uitlaatzijde te zuigen. Bij sommige, iets oudere vrachtwagens lijkt het bijna op gillen.
Bij de nieuwe is het geluid veel minder vanwege geluidsnormen, milieueisen, roetfilters en katalysator. :banghead:
 

Hendrik5E

Senior Member
Als je een goede gereviseerde turbo wilt hebben, kijk op Marktplaats bij een man uit Roosendaal. Hele aardige vent met leuke prijzen. Heb er een GTB2260 gehaald met spruitstuk voor een hele goede prijs. Hij voorziet ook originele turbo's van
een andere schoep waarbij je dan ineens een hoop pk's erbij krijgt! Check hem maar!
 
Bovenaan Onderaan