licht op auto

Rosinfield

† In Memoriam
Waar ik net ineens aan moest denken, toen ik Henk een stukje naar voren had gereden onder een boom vandaan (vogelpoep), was het volgende. Als je het licht op auto hebt staan, gaat het dus ook aan als je zo'n paar meter rijdt. Is het dan niet beter in die gevallen (als je overdag maar een heel klein stukje rijdt) het licht uit te zetten ivm lampen-slijtage?

corsaar

Senior Member
(als je overdag maar een heel klein stukje rijdt) het licht uit te zetten ivm lampen-slijtage?
Als je hem op automaat heb staan dan gebeurd dat regelmatig.
ook als ik de garage inrij. Uitzetten bespaart maar hoeveel ,10 euro per jaar
Als je het licht helemaal uitzet gebruik je ook minder energie.
Het zijn keuze's.

De kern van je vraag spaart het mijn lampen is ja.

Rosinfield

† In Memoriam
Nou ja, niet om het een of ander, maar na mijn ervaring laatst, toen ik dacht "even" een lamp te verwisselen en dat toch een behoorlijk moeizaam karweitje bleek, denk ik toch dat ik in dit soort gevallen de boel even uit zet (en daarna weer op auto natuurlijk)

Wimus

Actief lid
De normale koplampen gaat nog enigzins, maar de dagrij lampen zijn blijkbaar niet zelf te vervangen (volgens boekje) net als de voorste richtingaanwijzers

corsaar

Senior Member
Misschien is het ook wel beter alleen de dagrijverlichting aan te laten.
Voor de rest kan je best zelf beoordelen wanneer de lampen aanmoeten.
dat deden we de 40 jaar hiervoor toch ook.

Rosinfield

† In Memoriam
CB: Bij ons gaat dus automatisch de dagrijverlichting aan overdag (tenzij je in een donker bos of in een tunnel rijdt). Dus wil je dat niet, dan moet je het licht even van auto af op uit zetten. Dat ga ik dus doen bij dergelijke akkefietjes

CaseyBasey

Actief lid
Ik was even op het verkeerde been gezet door corsaar. Die schreef:
Misschien is het ook wel beter alleen de dagrijverlichting aan te laten.
Voor de rest kan je best zelf beoordelen wanneer de lampen aanmoeten
.
Daaruit maakte ik op dat de dagrijverlichting standaard aan staat, ongeacht de stand van de keuzeknop.
Maar nu begrijp ik dat als je die knop op "uit" zet, dat je dan en geen dagrijverlichting en geen automatische lichten aan in tunnels hebt?

Wimus

Actief lid
CB: bij mij is dat zo, dagrijlicht altijd aan, tenzij ik het via de boordcomputer uit zet

corsaar

Senior Member
Ik was even op het verkeerde been gezet door corsaar. Die schreef: .
Daaruit maakte ik op dat de dagrijverlichting standaard aan staat, ongeacht de stand van de keuzeknop.
Maar nu begrijp ik dat als je die knop op "uit" zet, dat je dan en geen dagrijverlichting en geen automatische lichten aan in tunnels hebt?

Het eerste deel klopt als mijn knop op uit staat oftewel 0
dan brand alleen de dagrijverlichting.
Dus je stond op je goeie been.

Monteurtje

Forumguru
Dagrijverlichting is ook uitteschakelen als je geen luxe Maxi-dot display hebt. Dat staat in het instructieboekje beschreven. Je moet dan een handeling met je richtingaanwijzer/grootlicht schakelaar doen. Je hoeft er niet voor naar de dealer.

Roel

Lid
Vergeef me dat ik niet alle berichten doorlees.....

Ik moet die van mij dan ook maar een naam gaan geven: nog suggesties?

Bovenaan Onderaan