Lichtreclame

Bij gebrek aan een relevantere plaats post ik mijn vraag maar hier.

Kan iemand mij vertellen aan welke reglementering je moet houden wanneer je lichtreclame op je auto wil plaatsen ?

Neem als voorbeeld een 'lichtbak' van de wegenwacht / taxi's / rijscholen .

Eerst nog een paar bijkomende vragen vooraleer ik mijn situatie uiteenzet.

1° Is het legaal dat je 'rally' verstralers gemonteerd laat staan op een auto terwijl die voor straatverkeer gebruikt wordt ?

2° Mag je extra logo's op je auto aanbrengen, al dan niet op steun ?

3° Mag je die logo's van backlight voorzien ?

Ik vind het optisch effect van die vier extra 'verstralers' op mijn wagen wel leuk staan, maar niet zo erg conform de huidige wetgeving die er maar één stel voor de vooras toelaat.

Op het ogenblik staan er dus langs weerskanten 2 lege armaturen naast de mistlampen voor de fake luchtinlaten van mijn pré-facelift Fabia gemonteerd. (foto volgt vanavond)Er zitten welliswaar géén lampen in, en er is géén permanente bedrading voorzien.

Nu moet volgens de Belgische wegeving moet alle gemonteerde verlichting kunnen functioneren.

Zo lang de wetgeving rond 'dagrijlichten' ook nog niet op punt staant(er is enkel nog maar een Europees directief), zoek ik naar een reden om de montage van die dingen te verrechtvaardigen.

Nu zie je regelmatig 4x4's rondrijden die die dingen hebben afgedekt met beschermkappen, waardoor ze oom agent en de keuring waarschijnlijk kunnen vertellen dat die dingen (hoewel ze gemonteerd staan) enkel buiten het straatverkeer gebruikt worden.

Mijn idee: ik plak ze af met witte kleeffilm en kleef er een logo op. Of je nu een logo op het midden van je grille (mercedes), boven op de motorkap (mercedes) of op vier steunen onder je bumper hebt staan (ikke) mag toch zoveel verschil niet uitmaken. (Zo zien ze er dus op het ogeblik dus uit, en vervullen ze ook zuiver en alleen die functie /forum/images/graemlins/wink.gif )

Pff.. Als je met een gigantisch blik Red-Bull op je wagen mag rondrijden zie ik het kwaad van een paar kleine vleermuisjes niet in.

Even verder gaan met die gedachtenoefening: als ik kablage voorzie en een paar LED's in die reflectors monteer, dan kan ik ze voor lichtreclame laten doorgaan.
Maar omdat die situatie verwarring zou kunnen scheppen bij andere weggebruikers i.v.m. onderscheid te kunnen maken met 'reguliere' verlichting, wil ik dat eerst even aan de wetgeving toetsen.

Aangezien ik mijn koplampen toch moet uitschakelen vooraleer mijn 'after market - doch door Skoda garagist geplaatste' parkeersensoren willen werken, wil ik bij het parkeren in het donker toch enige vorm van verlichting hebben aan de voorkant. Als ik die 'lichtbakjes' daarvoor kan gebruiken, des te beter.

Daarom mijn vraag.

Olaf

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

1° Is het legaal dat je 'rally' verstralers gemonteerd laat staan op een auto terwijl die voor straatverkeer gebruikt wordt ?

2° Mag je extra logo's op je auto aanbrengen, al dan niet op steun ?

3° Mag je die logo's van backlight voorzien ?

[/ QUOTE ]
Voor Nederland:
1 nee
2 ja, tenzij voorzien van scherpe punten
3 nee

higgy

Forumguru
Dit is toch HOPELIJK alleen maar een verrekt lelijke photoshop-oefening he?
Please?
/forum/images/graemlins/1884.gif

Raad eens. /forum/images/graemlins/1439.gif

Waaraan kun je zien dat die geshopt is ? /forum/images/graemlins/ahum.gif

Waarom ?

Ik gebruik dan wel Paint-shop-Pro, maar ik zou best wel eens willen weten waar ik de mist in ga. /forum/images/graemlins/frown.gif

Dat kenteken, is het niet ?
Ik wist dat ik daar een 'echt' had moeten plaatsen. /forum/images/graemlins/mad.gif

/forum/images/graemlins/uitlachen.gif superrrrrrb , ik denk dat higgy de pointe niet snapt ! /forum/images/graemlins/disc.gif De gustibus ...

Ik heb dit topic niet opgestart om het over kunst te hebben. /forum/images/graemlins/winkie.gif

Jpoers

Lid
Jemig, wat is er met deze fabia aan de hand... kruising tussen een A3 sportback... en nog wel een slechte ook. of is het een fabia in gotic kleding.. asjeblieft was dat zilverachtige er snel af!

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Jpoers</font><hr />
of is het een fabia in gotic kleding..

[/ QUOTE ] Daar was ik zelf niet op gekomen.

Enne, niets zilverachtigs. Allemaal chroom. /forum/images/graemlins/tongue.gif

Daniel

Lid
Die mistlampen/verstralers lijken wel het voorlicht van mijn oude mountainbike /forum/images/graemlins/1761.gif

Wat betreft de rest van je auto,ik vind hem echt afschuwelijk,maar gelukkig ieder zijn eigen smaak!!

En ik denk dat het inderdaad niet mag hier in nederland en zeker niet in bels.

Tja, de gustibus hé ...

Sommige van de 'Amish Skoda's' die ik onder ogen krijg kunnen me ook maar matig bekoren. Maar de Amish hebben op z'n minst religieuze redenen, en geen esthetische, om hun auto's te verminken.

Wat 'X-Tra-X' verlichting betreft, dat ongemak heeft zich in 'bels' met de aangepaste keuringsvoorschriften van 15 mei keurig opgelost.

Verkeerd gedacht dus, kaaskop.

Voortaan vijs je hier, naast de reglementaire verlichting, op je auto wat je wil, als het -cru gezegd- maar niet te scherp is, en niet te ver of te hoog uitsteekt.

Neons onder je auto, zoeklicht op je hoedenplank, etc. etc. Zo lang je er niemand mee kan kwetsen, en je het niet op de openbare weg gebruikt.

Die reflectors die m'n 4 250mW lasers in m'n bumper beschermen mogen dus blijven staan.

DJNeO

Actief lid
heb je toevallig ook een trekhaak op je skoda zitten?

Wanneer je dan op vakantie gaat met dakkoffer kan je zeggen dat je een speciale Fabia hebt, namelijk een Fabia GTI (Gordijnen, Trekhaak en Imperial) /forum/images/graemlins/cheer.gif

maar nu zonder geinen, het is absoluut niet mijn smaak, maar vind het wel enigzins "knap" wat je ermee hebt gedaan... ik zou die lampjes er niet zo netjes inbouwen denk ik...

Fabia

† In Memoriam
Argggggggggggggg /forum/images/graemlins/shocked.gif Maar goed ieder zijn eigen smaak.

Bovenaan Onderaan