Lichtschakelaar vervangen

Cordoba

Forumguru
Ik wil mijn lichtschakelaar vervangen door een exemplaar met dimbare dashboardverlichting en een stand voor de mistlampen voor.

Dit is de schakelaar die ik er in wil zetten:
5cks8.jpg

Ik dacht de schakelaar er 'gewoon' uit te kunnen wippen met behulp van kunststof interieurvorkjes. Dat blijkt niet te lukken en op de schakelaar die ik al heb liggen kan ik ook niet ontdekken hoe ie nu anders vastzit dan gewoon geklikt.

Is er iemand die wel weet hoe je de lichtschakelaar uit het dashboard van een Fabia I krijgt?

Cordoba

Forumguru
Hartelijk dank voor de snelle service Ronnie. Ik heb toch nog een aanvullende vraag: ik heb het zo al eerder geprobeerd, maar op het moment dat ik de schakelaar eruit wil trekken hoor ik een klik en komt de ingedrukte schakelaar weer naar voren, zonder dat er verder enige beweging is te constateren. Omdat ik bang was iets af te breken ben ik ook niet verder gegaan.

Voor de duidelijkheid verwijder ik op deze manier de hele schakelaar inclusief het rechthoekige plaatje met de symbolen, of verwijder je alleen de draaischakelaar uit dat plaatje?

Ronnie

Forumguru
De hele schakelaar(unit) komt er zo uit, misschien na het draaien even de afdekplaat een beetje "helpen" met een kunstof lepel ofzo.

Cordoba

Forumguru
Het is niet gelukt op de aangegeven manier, daar was zoveel kracht voor nodig dat ik het niet aandurfde. Daarom de complete plaat waar de schakelaar inzit (tot onder bij de pedalen) losgehaald. Vervolgens op de voorgeschreven wijze gedaan, maar nu door op de achterzijde van de schakelaar te drukken.

Voor het loshalen van die bewuste plaat, moet je het kunststof stripje tussen stuur en klokken verwijderen, om een torx los te kunnen halen. Verder nog een stuk of 5 andere torx schroeven losgehaald om de plaat los te krijgen. Je kunt ook de slang voor de gekoelde opbergruimte bij de de bestuurder loshalen van de plaat, zodat je meer speelruimte hebt. De plaat is dan nog in de bewegingsruimte beperkt door de bedrading naar de lichtschakelaar en de OBD-stekker.

Het is in elk geval gelukt (bedankt Ronnie) en ik weet weer wat beter hoe m'n auto in elkaar steekt. Volgende stap is: draden trekken en mistlampen monteren, maar dat is voor de volgende keer. De dimbare dashboardverlichting werkt in elk geval.

M1K3RsZ

Actief lid
Nou Cordoba,

ik heb me er vandaag aan gewaagd om de mistalmpen te plaatsen met een beetje hulp via de mail ( Ronnie nog bedankt ) en ik moet je zeggen het is me niet tegen gevallen alleen moet je wel de goed connectors hebben om je getrokken bedrading in te pluggen in de schakelaar anders kom het niet goed.
Deze connector heb je nodig: connector.jpg

Ik heb me dr de piep naar lopen zoeken maar de echte auto onderdelen winkel heeft ze!

Ik heb ook nog een andere grill geplaatst aangezien binnenkort me auto wordt gespoten N.a.v. Vandalisme.

Succes!!! Front.jpg

Cordoba

Forumguru
Ik moet inderdaad ook nog de goede connectoren hebben (mistlampen heb ik al wel, en even snel gepast gisteren). De geplaatste connector: is dat hetzelfde type als dat bijvoorbeeld in de isostekkers van je radio zit?
Heb je daar een naam of onderdeelnummer van? Als het dezelfde zijn als in de isostekker: ik heb me daar een poosje terug rot naar gezocht, en verschillende automaterialenhandels konden me niet helpen. Uiteindelijk een paar exemplaren gevonden bij een bedrijf dat er nog een paar in een laatje had liggen.

Heb je ook speciale stekkers gebruikt om in de mistlampen zelf te steken, en weet je wat daar het onderdeelnummer van is?
Laatste vraag: geen extra relais nodig om de mistlampen te schakelen?

Ik weet het, veel vragen, maar ik heb de gewoonte om zaken eerst grondig uit te zoeken, en het dan in één keer goed te doen.

Edit: ik zie nu bij aanklikken van je fotootje dat je de ronde mistlampen hebt, ik heb de rechthoekige met schuine kant, dus misschien ander type stekker.

Ronnie

Forumguru
Gewoon relais tussenplaatsen; niet moeilijk over doen...... 2 halogeenlampen van ongeveer 60 watt = 120Watt: 12V =10A. Dit is teveel voor de lichtschakelaar.

M1K3RsZ

Actief lid
@ Cordoba,
Is helemaal niet erg hoor!!! Beter eerst alles heel goed uitzoeken en dan aan de slag gaan dan ineens voor verassingen staan.
Ik heb zelf een 12v 20/30a relais gekocht bij Brezan (zit geloof ik in het het hele land) en ook daar heb ik gevraagd om die connectoren. Ik weet niet hoe ze heten maar het zijn de zelfde als die in een iso stekker zitten.
De aansluitingen van de mistlampen had ik erbij maar dit zijn gewoon de standaard aansluitingen.

Succes ermee!!!

@ Ronnie,

Ik heb achter de schakelaar nog een volledig wit draad gevonden die los hing. Is dit het draad voor het controle lampje mistlamp voor?! Zo ja weet jij op welk pin aansluiting deze moet?

Cordoba

Forumguru
Losse draad heb ik niet gezien bij mij.

Ik dacht even dat er misschien een gecombineerd relais was voor mistlampen voor/achter, maar ik had niet goed nagedacht. Pas nadat ik thuis de mistlampen goed heb bekeken, kwam ik er achter dat er een soort ovale stekker in moet met beide aansluitingen, zal ik dus nog even via dealer of automaterialenzaak te pakken zien te krijgen. Na even zoeken op internet ben ik erachter gekomen dat Brezan ook redelijk bij mij in de buurt zit, slechts 1 á 2 km verder dan de automaterialenzaken waar ik normaal naar toe ga.

Ronnie

Forumguru
Ronnie,

Ik heb achter de schakelaar nog een volledig wit draad gevonden die los hing. Is dit het draad voor het controle lampje mistlamp voor?! Zo ja weet jij op welk pin aansluiting deze moet?
In het schema staan geen helemaal witte draden, de aansluiting op pin 19 van het instrumentpaneel is wit/bruin, vanaf de lampen voor is wit/geel op pin 8 van de lichtschakelaar (als ik het goed heb).

M1K3RsZ

Actief lid
Huh?! Ja ik stont onder TL-licht en ben echt kleure-Doof hahahahaha
Ik zou nog niet eens weten welke kleur mijn auto heeft :laugh:

Maar goed stel het is wit/geel dan is het het controle-lampje-draad mistlampen-voor dus.

Zal binnenkort nog eens kijken of ik me dashboard nog eens los heb.

Bedankt iniedergeval.

M1K3RsZ

Actief lid
Ik had afgelopen weekend toch me dashboard eraf en heb toen gelijk even nagekeken achter de lichtschakelaar maar ik heb toch echt een wit draad los hangen
Waar is deze van dan?
want als ik me mistlampen aanzet voor heb ik geen aanduiding op me dash dat ze branden.
ik heb ff foto's toegevoegd. DSC03504.jpg DSC03508.jpg DSC03506.jpg DSC03505.jpg

Ronnie

Forumguru
Zoals ik het zie zit de "witte"draad op pin 13, klopt dat? Dit zou een grijs/zwarte moeten zijn..... Of kijk anders eens (indien nog mogelijk) waar de witte wegkomt, met het pin nr. en de kleur van de stekker op het module. Ik zoek me suf in het schema maar ik kan geen witte draad vinden......

Bijlagen

• Fabia1 lichtschakelaar. May. 04 11.51.jpg
    Fabia1 lichtschakelaar. May. 04 11.51.jpg
    121,2 KB · Weergaven: 87

Cordoba

Forumguru
Nu heb ik vanmiddag de boel los gehad, maar er niet aan gedacht om een foto te maken. Behalve de nummers op de stekker, zie je achter in de schakelaar de zelfde codering die ook in het schema staat dat Ronnie hier boven heeft geplaatst. In mijn herinnering heb ik op de lichtschakelaar wel een grijs-witte draad gezien, maar ik herinner me geen witte draad.

Overigens ondertussen ook uitgevonden hoe je de OBD stekker uit het paneel krijgt:
door indrukken van nokje midden onder de stekker en twee nokjes (links & rechts) aan de bovenzijde van de stekker.

De stekkertjes die in de lichtschakelaar moeten worden bijgeplaatst heb ik ondertussen ook. Brezan en twee andere automaterialenzaken konden me niet helpen. Uiteindelijk via een andere site tip gekregen en via http://www.rickdonkers.nl/web/ gevonden. Blijkbaar is het sterk afhankelijk van het op dat moment aanwezige personeel of je inderdaad geholpen kan worden bij veel zaken.

Cordoba

Forumguru
Ik heb het via een andere bron uitgezocht: mistlampen moeten aangesloten worden op pin 8 van de lichtschakelaar. Als daar al een draad zit, heb je grote kans dat de bedrading er al ligt tot aan het schutbord. Voor het controlelampje zou je nog een draad moeten trekken naar de teller en aansluiten op pin 19 van de stekker.

Hallo heren ik ben inmiddels ook de trotse eigenaar van een skoda fabia geworden,en wil ook extra mistlampen/verstralers op bouwen uit al jullie discussies ben ik al behoorlijk wijzer geworden. Nu het volgende ik zou graag mijn mistlampen ook via het grootlicht willen laten mee seinen. wat is de makelijkste aansluit mijn idee was als volgt een dubbel relai te monteren 1 wissel relai en een normale. wissel relai als volgt aan sluiten pin 30 wordt voeding naar mistlampen. pin 87a komt vanaf het groot licht via een relai natuurlijk en op pin 87 komt een voeding na contact af gezekerd met 15 amp. op pin 86 komt signaal draad mistlampen. en op pin 85 massa. het normale relai wil ik gaan gebruiken om het wissel relai pin 87a te voeden zodat mijn grootlicht zekering er niet uit barst. uiteraard zeker ik deze hele mikmak af. Is er toevallig iemand die een betere oplossing heeft?? want dit is weer een hele constructie. mvg Steven.

BTW de stekkerpennetjes van de conectors/stekkers zijn ook bij eenMAN vrachtwagen dealer te verkrijgen MAN

Cordoba

Forumguru
Kun je misschien een schemaatje hier plaatsen steven? Het is mij niet helemaal duidelijk, hoe je het nu precies wil gaan doen. Overigens worden de mistlampen normaal niet via een relais gestuurd.

Overigens wordt het door de forumleden op prijs gesteld als je je even voorstelt in het juiste forumgedeelte: http://www.skodaforum.nl/board/f29/

Geef ook even aan welk type Fabia je hebt: bouwjaar, hatchback, combi of sedan en motorisering. Eventueel aangeven wel of geen facelift (is meestal via bouwjaar ook wel duidelijk).

Bovenaan Onderaan