Lichtschakelaar vervangen

ten eerste bedankt voor je reactie. ik ben in bezit van een skoda fabia1.4 g3 combi bouwjaar 2006 geen facelift.
wat betreft dat relai ik voog hierbij een schema toe. het wissel relai wil ik gebruiken om te wisselen tussen grootlicht en mist zodat als ik het groot licht aan zet niet meteen op het dashbord ook mijn mistcontrole lamp gaat mee braden en andersom als ik mijn mist lamp gebruik niet mijn grootlicht controle lamp gaat mee braden, inbeide gevallen moeten wel mijn verstralers branden. dus zodra ik mijn groot licht aanzet gaan de verstralers braden, en wanneer ik mist voor aanzet gaan ook mijn verstralers branden.
 
Pin 30 gaat naar de mistlampen 12v+
Pin 85 signaal draad mistlampen voor, vanaf verlichting schakelaar
Pin 87a voeding vanaf grootlicht afgezekerd met 15 amp desnoods via relai
Pin 87 12v na contact afgezekerd met 15 amp
Pin 86 massa
relai.png
 

Cordoba

Forumguru
Bouwjaar 2006 is als het goed is een Fabia I Facelift (t/m 2003 gewoon Fabia I, vanaf modeljaar 2004 is het Fabia Facelift, tot bouwjaar 2007)
Facelift is te herkennen aan de volgende zaken:
- ronde mistlampen (in plaats van de 'rechthoekige' die ervoor gebruikt zijn)
- achterlichten: het witte deel in het achterlicht vormt een soort hoefijzer, beide witte strepen zijn via een verbindingsstreep verbonden, bij de pre-facelift zijn dit 2 losse witte strepen die niet verbonden zijn

Verder zijn er allerlei kleine verschillen in het schema voor de facelift versie ten opzichte van de pre-facelift. Voorbumper, grill en ondergrill zijn ook net even anders.

Even voor de duidelijkheid, wil je alleen bij seinen met je lichten dat mistlichten (verstralers) en grootlicht gezamenlijk aangaan, of óók als je één van beiden gewoon aanzet? In het meegaan van grootlicht met de mistlampen zie ik geen voordeel: als je bij mist je mistlicht wil voeren, wordt je waarschijnlijk zelf verblind door je grootlicht. Het meelopen van de mistlampen bij gebruik grootlicht kan ik wel begrijpen.

Overigens wel even opletten waar je het signaal voor de mistlampen na de lichtschakelaar oppikt: hier zit origineel ook de draad naar het verklikkerlampje in het dash.
(zal even kijken of ik het topic over de controlelampjes snel kan terug vinden)
Foto van de controlelampjes:
17279d1321987979-mistlicht-mistlicht_fabiacombi.jpg
 
verstraller hoeft alleen maar mee tegaan met het groot licht!!!
pin8 van de schakelaar wordt mijn signaal draad.
pin 19 van de multiestekker van het instrumentenpaneel is controle lampje mist.
pin 2 van de multiestekker van het instrumentenpaneel is controle groot licht van deze draad kan ik wel een signaal draad maken laaat ik die via een andere relai lopen.
mvg steven
 
bedank voor de reactie's heb vandaag even de boel aangesloten zoals had beschreven en alles werkt prima. vond het nog wel tegenvallen om de bedrading te trekken en aan te sluiten op het instrumenten paneel was een zeer klein mini stekkertje maar gelukkig hadden we deze nog op voorrraad liggen. wat betreft de rest van de stekkers zijn allemaal iso pennetjes en makkelijk te vervangen.al met al is het een halve dag werk om de mistlampen op te bouwen en aantesluiten.:eek:
 

Cordoba

Forumguru
Netjes de 12V draad naar de mistlampen trekken is inderdaad een rotklus. (voor de massa kun je gewoon een massapunt onder de motorkap pakken)

Foto's gemaakt Steven? Daar kunnen toekomstige klussers weer hun voordeel mee doen.
 
12v draad ging wel maar wat tegen zat was dat de, ruitenwis armen behoorlijk vast zaten met loctite. moest ze verwarmen met een acentileen brander. Het hele kleine inimini stekertje in de stekker van het instrumentenpaneel voor de controle lamp mist voor was een hele klus om deze juist te monteren. Had namelijk niet de juiste tang om zo'n klein stekkertje samen te knijpen maar met ouderwetse amp tang lukte het ook.
 

Cordoba

Forumguru
Ruitenwisser-armen zitten niet vast met loctite, maar kunnen wel ongelooflijk vast zitten. Die aan de bestuurderskant, zat bij mij ook ongelooflijk vast.
 
ruitenwissers zaten wel degelijk vast met loctite!!!!!!!!! waarschijnlijk heeft de gas inbouwer dit gedaan want onder de parafaan bij de doorvoeren loopt ook de bekabeling van de gas instalatie. en waarschijnlijk toen dit bedrijf de wisser armen los hallden zaten deze inderdaad enorm vast gekankert. en is zijn met het los halen de spiebanen beschadigd!! en hebben ze met het monteren van de ruitenwisarmen de asjes ingesmeert met loctite op te voor komen dat de armen zouden dol draaien. zelf ben ik al 9 jaar 1e monteur en weet ik wel waneer iets vast zat met loctite!!!!
 

M1K3RsZ

Actief lid
zelf ben ik al 9 jaar 1e monteur en weet ik wel waneer iets vast zat met loctite!!!!
Neem aan dat Cordoba dit niet zo bedoeld , maar meer dat het normaliter niet vast hoort te zitten met loctite!!
En dat dit niet te maken heeft met jouw kwaliteiten als monteurtje! ;)
 
idd sorry voor mijn norse reactie!!!!!! had net een rot dag auto helemaal klaar gemaakt (was schade auto ) nieuw achterscherm er in gezet en kofferklep + bumper alles gespoten!! en wat denk je rijd er een maloot in de andere zijkant kan ik nog een keer!! dus vandaar sorry Cordoba.
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat ik niet meer hoef te reageren, alle gevoeligheden zijn nu wel duidelijk. Wat ik probeerde te zeggen, is dat de wisserarmen onlooflijk vast kunnen zitten, en dat mensen soms al heel snel roepen, dat het vastzit met loctite, hoewel dat eigenlijk nooit voorkomt, maar de armen gewoon veel te vast gedraaid zijn, of gewoon vastgeroest. Ik begrijp dat het in dit geval dus wel zo was, en no hard feelings. :xyxthumbs:
 
Bovenaan Onderaan