Lichtsensor en achterste parkeersensor

DimiTator

Actief lid
We hebben hier nog een Octavia II van 2008. In de stand "auto" blijven de dimlichten branden, ook bij zomers weer. De voorruit is niet noemenswaardig vervuild. Iemand een idee of daar zelf iets aan te doen is?

Verder: meestal geven de achterste parkeersensoren een storing (dan hoor je een vervelend piepgeluid) Soms werkt hij wel. Er eens op kloppen helpt niet. Iemand een idee hoe ik dat zelf eens kan nakijken.

Frankw

Lid
Even uit laten lezen zou ik zeggen... Dan komen de meeste fouten wel naar boven. Er zijn genoeg leden hier op het forum die je daarmee kunnen helpen

Joske

Forumguru
We hebben hier nog een Octavia II van 2008. In de stand "auto" blijven de dimlichten branden, ook bij zomers weer. De voorruit is niet noemenswaardig vervuild. Iemand een idee of daar zelf iets aan te doen is?

Verder: meestal geven de achterste parkeersensoren een storing (dan hoor je een vervelend piepgeluid) Soms werkt hij wel. Er eens op kloppen helpt niet. Iemand een idee hoe ik dat zelf eens kan nakijken.

Je kan de werking van de lichtsensor eens testen door deze af te dekken met je hand (met draaiende motor) en zien of de lichten dan aan en uitgaan. Bij mij durven de lichten ook wel eens langer te blijven branden, zelfs met volle zon op de voorruit.. Er zijn ook nog veel andere parameters die bepalen of de lichten blijven branden of niet, namelijk een bepaalde tijd met een lagere snelheid rijden alvorens de lichten zullen uitgaan. Is een beetje de aard van het systeem denk ik.. Je moet er maar eens op letten dat als je lichten automatisch branden en jij vindt het niet nodig, hoeveel andere weggebruikers hun lichten ook niet branden. (die hebben dan waarschijnlijk ook een lichtsensor)

Uitlezen met VCDS moet normaalgezien ook wel iets opleveren, zeker ivm je parkeersensoren, dan weet je welke er kapot zijn en kan je ze vervangen. (mss zijn er maar 2 van de 4 kapot)

Antera

Donateur
Dimlicht blijven branden beteken vermoedelijk dat de vorige eigenaar de scandinavie optie heeft aangezet. Dan brand altijd je licht.

Even uitlezen met VCDS en eventueel omcoderen en het werkt weer zoals het was

Joske

Forumguru
Ging er eigenlijk niet van uit dat de lichten ALTIJD branden, dacht dat de TS bedoelde dat ze soms branden wanneer het niet nodig is..

DimiTator

Actief lid
Ging er eigenlijk niet van uit dat de lichten ALTIJD branden, dacht dat de TS bedoelde dat ze soms branden wanneer het niet nodig is..
De lichten blijven inderdaad ALTIJD branden.
De lichtsensor, die zit toch op dezelfde plaats als de regensensor hé (thv binnenspiegel)?

Joske

Forumguru
inderdaad, je ziet hem langs buiten zitten op de plaats waar de binnenspiegel bevestigd is op de voorruit.

als ze idd altijd branden, kan je best eens controleren op Scandinavië-modus zoals @Antera al aangaf.

Joske

Forumguru
zeer vreemd.. ;)

en voor alle taalonduidelijkheden toch nog maar eens van de baan te ruimen.. dimlichten = gewone lichten die je opzet in het donker é (niet de kleine lichten, standlichten genaamd dacht ik?)

• Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
standlicht is de enige juiste benaming idd, in NL wordt er vaak stadslicht van gemaakt.... ;)

Joske

Forumguru
ja heb het steeds door elkaar gehaald.. in ons dialect is dat simpel
(spreek de woorden uit zoals je ze leest op het scherm, anders klopt het niet hoor :D )

grootlichten: fharen
standlichten: geweune lichten
dimlichten: kleine lichtjes (en zelfs standlichten genoemd door velen..)

• Leuk
Waarderingen: CDK

Joske

Forumguru

een kapotte lichtschakelaar is mss ook een optie? Weet niet wat de wagen doet als de schakelaar kapot zou zijn, veiligheidshalve zelf de lichten constant inschakelen?

DimiTator

Actief lid
ja heb het steeds door elkaar gehaald.. in ons dialect is dat simpel
(spreek de woorden uit zoals je ze leest op het scherm, anders klopt het niet hoor :D )

grootlichten: fharen
standlichten: geweune lichten
dimlichten: kleine lichtjes (en zelfs standlichten genoemd door velen..)
Dat is echt anders als wij het kennen.
Dimlichten zijn de normale lichten waar je 's nachts mee rijdt. Ook wel kruislichten genoemd.
Standlichten: dat zijn die kleine lichten waarmee je in België niet mag rijden. Enig nut: als een dimlicht niet werkt is er minder kans dat je tegenligger je als een motorfiets aanziet, met alle gevolgen.
De naam stadslichten denk ik dat uit Frankrijk komt. Daar mocht je vroeger mee rijden in een verlichtte stad. Ik weet niet of dat nu nog mag.

Frankw

Lid
Bij mij branden mn lichten trouwens ook altijd.. Boven de 160 km/u springen ze aan.. :deuk:

Even serieus, Heeft Antera zo ingesteld bij mij. Er zijn dus vele redenen waarom je lichten altijd branden. Alleen uitlezen zal je exact kunnen vertellen waarom.

Canon-Eye

Forumguru
standlicht is de enige juiste benaming idd, in NL wordt er vaak stadslicht van gemaakt.... ;)
Helaas is de officiële term in de NL regelgeving ook "stadslichten". Terwijl je daar niet mag rijden met (alleen) deze lichten aan en je ze verder juist voornamelijk buiten de stad gebruikt, en dan als parkeer- of standlichten. Binnen de bebouwde kom is er immers altijd wel een lantaarnpaal in de buurt.
Veel logica zit er dus niet in, helaas.

Bovenaan Onderaan