Lichtsensor in O2

Joske

Forumguru
mijn o2 sprong aan bij 150km/h en ging na een poosje weer uit( zat trouwens een boordcomputer in van een passat uit 2011)!
kan kloppen, functie is Autobahnverlichting (maar weet nog steeds niet of het standaard is, kon vannacht in het naar huis keren wel testen qua snelheid maja.. toen was het al donker uiteraard! dus de lichten brandden toen (gelukkig) automatisch) ;)
 

andrehj

Forumguru
Ik heb eenzelfde ervaring. Als ik harder dan 120km/u rijd, dan gaat bij mij automatisch de xenon-verlichting aan. Als de snelheid echter weer onder de 120 zakt (hetgeen op de Nederlandse snelwegen nogal vaak het geval is), dan gaat de verlichting vervolgens vaak niet weer vanzelf uit, maar soms ook weer wel. En dat terwijl er op die momenten verder voldoende licht buiten is. Kennelijk een softwarebug. Ik heb me er bij neergelegd, zo vervelend vind ik het niet. Ik zou het kwalijker vinden als de verlichting in het donker automatisch ineens uit zou gaan.
Je moet je boekje beter lezen. Ze gaan pas bij veel lagere snelheden (lange tijd onder de 60 of zo) weer uit. En ondertussen kan het al zijn gaan schemeren, waardoor ze daar dan weer aan zullen blijven.

Om dit te voorkomen heb ik het volgende gedaan:
- Autobahnlicht uitgezet (via VCDS)
- Achterlampen altijd aan (bij dealer met VAS-kast)
- Lichtsensor minder gevoelig ingesteld (via VCDS), dit kan nu omdat ik nu toch altijd die achterlichten aan heb.
 

Blackokkie2

Forumguru
Lampen gaan aan bij 10 seconden boven 140 km/h en ze gaan weer uit bij minimaal 2 minuten onder 65 km/h, tenminste volgens het boekje van de O2.
 

lawewing

Forumguru
@andrehj: mijn welgemeende en meest nederige excuses dat ik de manual in dit geval niet geraadpleegd heb. Ik zal mijn leven beteren.

@Blackokkie2: het is mij helder! Wel vreemd overigens dat de lampen dan pas weer uit gaan als je minimaal 2 minuten onder de 65 km/u komt, maar goed.
 

andrehj

Forumguru
No problem. Maareh, volgens mij slaat dat hele Autobahnlicht nergens op (op de snelweg zijn de snelheidsverschillen immers klein, en je hebt door je dagrijlichten toch al licht aan de voorkant), dus ik heb het gewoon uit gezet.
En Skoda denkt er inmiddels blijkbaar ook zo over, want vanaf MJ 2013 staat het bij een Superb al weer standaard uit. Of dat ook voor de O2 geldt weet ik niet.
 

lawewing

Forumguru
Misschien is het echt bedacht/bedoeld voor de Autobahn in Duitsland, waar snelheidsverschillen juist wel groter kunnen zijn en het dus nog belangrijker is om goed zichtbaar te zijn. Zeker als je met 200km/u aan komt en een andere automobilist (met caravan of aanhanger), die met 90 km/u vooruit 'sukkelt', overweegt om een inhaalactie te gaan ondernemen.
 
Bovenaan Onderaan