Ligt het aan mij...

... of zijn die groene ventieldopjes na een stikstofvulling echt geen gezicht.

Kom ik vandaag na de APK, kleine beurt en bandenwissel mijn Fabia ophalen zitten er knal groene ventieldopjes op.

Prima dat mijn bandjes met stikstof gevuld zijn, maar die dopjes zijn echt geen gezicht. Gelijk dus maar weer om laten wisselen voor mijn oude vertrouwde zwarte dopjes.
 

joergarms

Senior Member
Ja maar die groene dopjes moeten wel blijven zitten, want zwarte dopjes laten de stikstof sneller ontsnappen, en dan zit je weer met zachte banden.
Bijkomend voordeel, het skodalogo is ook groen.



















HAHA:D:D:D:D
 

Gieliovd

Forumguru
Groene oplossing omdat het milieuvriendelijker is, groene dopjes! Goed signaal richting de buitenwereld.

Nou nee, geen potje dus haha. Grappig dat ze dat doen!

@ Joër, leuke theorie wel. Ik denk niet dat het effect heeft. Notabene is het het ventiel dat eventuele lekken moet voorkomen. De dopjes zijn slechts bescherming tegen vuil en onbedoelde bediening etc.
 

nemo

Senior Member
Is het echt beter voor het milieu? Wist niet dat lucht in de banden slecht is voor het milieu. Of is het -dat vanwege je banden langer hard blijven en dus minder weerstand en dus minder verbruik en dus minder uitstoot- beter voor het milieu?

Het is wel slechter voor je portemonnee. Want om je banden te laten vullen met stikstof kost geld, lucht is (bij de meeste tankstations) gratis!
 

EdK

Forumguru
Ach en als je vergeet je ventieldopjes te wassen dan worden ze vanzelf wel weer zwart !
 

MarcoO2

Forumguru
Is het echt beter voor het milieu? Wist niet dat lucht in de banden slecht is voor het milieu. Of is het -dat vanwege je banden langer hard blijven en dus minder weerstand en dus minder verbruik en dus minder uitstoot- beter voor het milieu?

Het is wel slechter voor je portemonnee. Want om je banden te laten vullen met stikstof kost geld, lucht is (bij de meeste tankstations) gratis!

Je tweede optie is de juiste ;) En voor wat je portemonnee betreft... voor veel mensen is stikstog goedkoper. Want daarmee blijven je banden op druk en verbruik je dus niet onnodig brandstof. Uiteraard kun je je banden met lucht ook gewoon op druk houden, maar ik ken bijzonder weinig mensen die dat doen...
 

TheoStek

Forumguru
Geloven jullie dat nu echt? ik spreek dan wel in de meerheids vorm.

Weet dat de buitenlucht (atmosfeer) vier keer meer stikstof bevat dan zuurstof. (lucht)
Hoewel de stikstofvulling de verhouding met zuurstof nog verder verschuift, zit er nog steeds zuurstof in de band.
Waarom kom ik tot deze beredenering!!
Simpel, ik werk ook met droge stikstof om airco systemen af te persen, MAAR zal na het aflaten ervan het airco systeem moeten vacumeren.
Het vacumeren wil zeggen dat alle niet condenseerbare gassen (zoals lucht, stikstof uit het systeem verwijderd worden.

Dit wordt niet toegepast bij autobanden, omdat deze niet gevacumeerd (kunnen) worden.
Er wordt gezegd dat stikstof een band minder gevoelig maakt voor hoge temperatuur!!
Dat is uit de lucht gegerepen en niet waar, de lucht in een band wordt meestal 60°C, 70 tot hooguit 80°C.
De lage bandendruk met stikstof gevulde banden is alleen maar te verklaren door de afwezigheid van vocht. (? vacumeren) en dan is het nog meten met twee maten.
Resumerend? zal een band gevuld met stikstof langzamer leeglopen dan een band met lucht.
Houdt echter wel in gedachten! dat er nog zuurstof bij zit, concluderend zeg ik geldt weg gegooid.
 

MarcoO2

Forumguru
Vond een leuk artikeltje wat overeenkomt met de reactie van Theo, onze aircospecialist.

Banden werkelijk langer op spanning? Zin en onzin van stikstof

Vraag: Regelmatig verschijnen er in de pers publicaties over het nut van stikstof als bandenvulling. De spanning zou veel langer op peil blijven en bovendien heeft stikstof vele andere voordelen. Ook de bandenbedrijven roepen in advertenties automobilisten op hun banden te laten vullen met stikstof. Zijn de voordelen werkelijk zo groot? Waarom worden auto’s dan niet fabriek-af met stikstof gevuld?

Antwoord: Zuurstof dringt ongeveer viermaal zo snel door de band heen als stikstof. Bedenk echter dat buitenlucht iets meer dan viermaal zoveel stikstof dan zuurstof bevat dus is het verschil in spanningsverlies niet zo groot. Een lege band is vlak voor het vullen met stikstof volledig gevuld met lucht. Hoewel de stikstofvulling de verhouding met zuurstof nog verder verschuift, zit er nog steeds zuurstof in de band. Kortom, de band met stikstof zal langzamer leeglopen dan een band met lucht. Maar het verschil is niet zo groot.
Een echt voordeel van het vullen stikstof is dat er geen vocht of olie in de band terechtkomt. Een slecht onderhouden luchtcompressor kan er zelfs voor zorgen dat er waterdruppeltjes in de band terechtkomen. Als de druppeltjes gaan verdampen, neemt hun volume sterk toe, dus stijgt de druk in de band. Als een band koud op 2,3 bar staat, zal de druk tijdens het rijden oplopen tot 2,7 à 2,8 bar. Als er waterdruppeltjes inzitten die verdampen kan de druk wel tot 3,1 à 3,2 bar oplopen. Reden genoeg om voor goed onderhoud van de oliefilters en vochtafscheiders te zorgen. Dat laatste speelt vooral bij lange leidingen. Een ouderwetse voetpomp voorkomt dit probleem. Vocht heeft ook invloed op het roesten of oxideren van ijzer of aluminium, het hoort dus niet in een band thuis.
Stikstof is een gas dat niet brandt. Dat is mooi als het in banden van vliegtuigen, zwaar transport of brandweerauto’s gaat. Deze banden staan onder(zeer) hoge druk, zijn zwaar belast en mogen (als ze klappen of branden) geen bijdrage aan het vuur leveren door er zuurstof aan toe te voegen.
Het idee dat zuurstof bijdraagt aan de veroudering van een band is niet juist, na zo’n half miljoen kilometers is een truckbandenkarkas mechanisch vermoeid, dus aan het einde van de levensduur.
Dat stikstof een band minder gevoelig maakt voor hoge temperatuur is niet waar, de lucht in een band wordt meestal 60°C, hooguit 70 tot 80°C. De lagere banddruk bij met stikstof gevulde banden is alleen maar te verklaren uit de afwezigheid van vocht. Zuurstof of lucht uit een fles is ook vrij van vocht en olie.
Enkele andere punten die bij het drukverlies van banden een rol spelen, hebben te maken met een langzame lekkage (slow puncture) en drukschommelingen als gevolg van de buitentemperatuur. De opgegeven bandenspanning geldt bij +20°C. Bij elke 10°C verschil is er 0,1 bar verschil in druk. Als we de bandenspanning meten bij nul graden zal die 0,2 bar lager zijn dan voorgeschreven. Omgekeerd zal de spanning bij +40°C 0,2 bar hoger liggen dan de voorgeschreven spanning bij +20°C. Het is dus nuttig om de buitentemperatuur, beter gezegd de bandentemperatuur, te weten voordat we besluiten lucht of stikstof bij te vullen of juist af te blazen. Een regelmatige controle van de bandenspanning is nodig om een ‘slow-puncture’ op het spoor te komen.
Hou ook de leeftijd van banden in de gaten. De ouderdom is af te lezen op de band. Zoek het serienummer op dat meestal achter de letters DOT staat. Kijk naar de laatste vier aanduidingen. Staat er 1203, dan is de band van de 12e week uit 2003. Staat er 123 gevolgd door een zwart driehoekje, dan is de band gemaakt in de 12e week van 1993. Staat er 123 zonder driehoekje dan is de band uit de 12e week van 1983. Veel te oud, want als maximum voor wegvoertuigen wordt zes jaar aangehouden.

bron: klik
 
Wat betreft het 'geld weggegooid', het is niet alsof ik gevraagd heb stikstof in mijn bandjes te stoppen. Dit was gewoon gebeurt nadat de bandjes gewisseld waren. Maar goed...

Hoeveel langer blijven de bandjes op druk met stikstof? Oftewel om de hoeveel tijd is het verstandig de druk van stikstofbandjes te controleren?
 

Delight

Actief lid
Want om je banden te laten vullen met stikstof kost geld, lucht is (bij de meeste tankstations) gratis!
Ik weet niet waar je dan je lucht vandaan haalt, maar bij ons in Hattem en omgeving moet je reeds 50cent voor je lucht betalen! :biggthumpdown:
 

Fabia

† In Memoriam
Ook dat hebben ze ontdekt, je moet betalen voor lucht. Waar is de service gebleven. Ga je in een shell station naar de wc wordt je ook al gedwongen te betalen. Duur grapje als je hele dagen op de weg zit en dan ff op de wc wilt zitten. Nee wat dat betreft bestaat service niet meer. Betalen zal je:mad:
 

plaza

Forumguru
Wat betreft het 'geld weggegooid', het is niet alsof ik gevraagd heb stikstof in mijn bandjes te stoppen. Dit was gewoon gebeurt nadat de bandjes gewisseld waren. Maar goed...

Hoeveel langer blijven de bandjes op druk met stikstof? Oftewel om de hoeveel tijd is het verstandig de druk van stikstofbandjes te controleren?

Waterstof, stikstof, zuurstof , what's in a name
 

EdK

Forumguru
Ja waarom geen helium in de banden ?
de pluspunten:

Minder slijtage want de helium geeft een opwaartse druk, hierdoor goed voor het milieu want minder bandenslijtage dus minder rubberslijtsel !
Minder geluidsoverlast van de banden

De minpunten:
Minder grip op wegdek dus langere remweg

:grin::grin::grin:
 
Bovenaan Onderaan