Ligt het aan mij...

EdK

Forumguru
En dit allemaal omdat ik de ventieldopjes zo lelijk vond!

Hoe dichter het weekend naderbij komt hoe meer er met de antwoorden wordt afgeweken !:grin:
En voorral in de zomertijd.
Kijk maar eens de jaren terug van het forum, misschien en leuk onderzoek voor een onderzoeker ? :laugh:

EdK

Forumguru
Maar nu alle berichten tot nu toe te lezen begint het met een groen dopje en stikstof vulling !
Dan over sneller leeglopen van de banden als er zwarte dopjes worden gebruikt !
Wel ooit heb ik school gehad en nadien curssussen, en als deze over techniek gingen was ik redelijk wakker en anders was het een slaapdag !

Maar mij is altijd geleerd dat het ventieldopje als functie had om het ventiel schoon te houden en om de lekkende lucht vanuit het ventiel tegen te houden.
Want als je met een vaartje van 100 km per uur over neerlands wegen rijdt, maakt een band aardig wat omwentelingen per uur en heeft dus ook een rondvliegende kracht op het ventiel.
Maw deze word ligtje,s ingedrukt waardoor er lucht kan ontsnappen, en daarom moest je een ventieldopje plaatsen !

Dan wil ik nog even op TheoStek inhaken wat betreft het vacumeren !
Stel dat stikstof in een autoband een verbetering zou zijn en je wil 100% stikstof rijden, is het dan mogelijk om een binnenband te gebruiken en zou deze wel te vacumeren zijn zoals jij toepast in de koelingsindustrie ?

EdK

Forumguru
Is dit dan geen beter idee?

Metalen ventiel dopjes werden vroeger ( tijd van de kuilen ) altijd gebruikt maar uit kosten besparing werd het kunstof !
Maar weet niet het gewicht van die mooie skoda dopjes van jou ( trouwens mooie vervanger voor het sleutelhanger spel ) maar zal je dan niet opnieuw je banden moeten laten balanceren door het extra gewicht aan een kant ? Of is dit overdreven gedacht ?

Fabia

† In Memoriam
K'weet niet. Maar zat daar wel aan te denken. Anders krijg je misschien een onbalans door ventieldopjes.

EdK

Forumguru
K'weet niet. Maar zat daar wel aan te denken. Anders krijg je misschien een onbalans door ventieldopjes.

Ze zien er gelikt uit maar wel vrij massief dus redelijk gewicht !
En dan zet ik mijn bedenkingen bij het inbusboutje.
Om diefstal tegen te gaan door mede skoda rijders , want een BWM rijder zal ze niet stelen heb je de borg nodig , maar de beschadiging die het weer op je ventielschroefdraad aanbrengt lijkt me ook niet positief !

cvegreen

Forumguru
Zo , ik ben deze stof ook weer door zeg. Ik heb nog nooit met stikstof gevulde banden op mijn wagen gehad , maar vind die groene dopjes eigenlijk wel mooi . Is mijn lievelingskleur, dat scheelt natuurlijk een pak . Ik heb het ook altijd larie en apekool gevonden dat met stickstof vullen van banden . Gewoon aan het benzine station bijpompen , is bij sommige pompen nog steeds gratis hoor.

Delight

Actief lid
Ik heb op onze Fabia Combi ook metalen ventieldopjes met skoda-logo en heb nog niks van onbalans gemerkt...

Bovenaan Onderaan