Ligt het nou aan mij of...

rikjan

Lid
...rijdt mijn Octavia 1.9tdi gewoon veel beter op BP Ultimate diesel (vergeleken met normale diesels)? Mijn verbruik is gedaald naar 4,8L/100Km en de motor is veel stiller. Ook lijkt ie veel feller. Werkt dit spul nou echt of is het iets anders (nee, ik werk niet voor BP)?
 

Beofiel

Nieuw lid
Mijn ibiza 1.4 16v rijdt er ook een stuk beter en langer op. Ach de laatste tank toch maar 95 in getankt. De skoda duurt niet lang meer dus een beetje zonde van een volle tank ultimate
 

ad5000

Actief lid
Heb met BP Ultimate geen ervaring... mijn vorige auto reed met Shell V-Power geen meter harder, beter, zuiniger of stiller en het voegt naar mijn mening dan ook niets toe.

Het kost alleen 10 eurocent/liter meer!
 

EdK

Forumguru
Heb een paar keer ultimate benzine getankt maar merk totaal geen verschil in verbruik of kwa snelheids winst
Dus ik neem gewoon weer de Ron95 stuk goedkoper !!

Met bedrijfswagen die op Diesel loopt ook geen verschillen bemerkt en tank dan ook hier gewoon de oude vertrouwde diesel van Bp weer.

Tja alleen de Freebees gaan sneller met Ultimate !!
 

Timothee

Actief lid
Ik heb ongeveer de eerste 30.000 km op BP Ultimate Diesel, Shell V-Power Diesel en Total Excilium Diesel gereden met mijn 1.9TDI en rijd nu alweer een tijdje op gewone BP Diesel omdat de Ultimate te duur was voor LeasePlan.

Mijn auto is dus ingereden op die "schone" diesel, maar ik heb het idee dat hij zuiniger is sinds ik op gewone diesel rijd! Qua prestaties merk ik ook totaal geen verschil.

Het enige voordeel van Ultimate was voor mij in de vorm van Freebees...dat spaarde 2x zo snel als nu.
 
volgens een recente test in duitsland is enkel en alleen het BP product effectief inzake verbruik en prestaties en de rest enkel effectief om je portefeuille lichter te maken. Ik dacht dat het een adac test was...
 

tim

Lid
Heb een paar keer Ultimate getankt, maar totaal geen verschil. Behalve de freebies i.d.d.

Is pure marketing die V-powers, Ultimates!
 

Tallguy

Forumguru
Heb een paar keer Ultimate getankt, maar totaal geen verschil. Behalve de freebies i.d.d.

Is pure marketing die V-powers, Ultimates!

Ik mag niet eens V-Power tanken van de leasemij. Volgens hun statement hierover is niet gebleken dat het tanken van V-Power bijdraagt aan zuiniger en/of schoner rijden (iets in die trant).
En aangezien we ook alleen maar bij Shell mogen tanken (pasje) houdt het voor mij daar al bij op. Geen BP of wat dan ook :)
 

SmurfForLife

Actief lid
De resultaten zijn na een tankbeurt of twee wel zeker merkbaar.

De werking van de reinigingsmiddelen heeft ook zijn tijd nodig om de nodige troep(aanslag) weg te kunnen werken.
 

MKS

Lid
Ik heb ongeveer de eerste 30.000 km op BP Ultimate Diesel, Shell V-Power Diesel en Total Excilium Diesel gereden met mijn 1.9TDI en rijd nu alweer een tijdje op gewone BP Diesel omdat de Ultimate te duur was voor LeasePlan.

Mijn auto is dus ingereden op die "schone" diesel, maar ik heb het idee dat hij zuiniger is sinds ik op gewone diesel rijd! Qua prestaties merk ik ook totaal geen verschil.

Het enige voordeel van Ultimate was voor mij in de vorm van Freebees...dat spaarde 2x zo snel als nu.

Raar. Rij ook bij leasplan, tank al een jaar ultimate, tot op heden geen commentaar vanuit die hoek...
 

Dutch4x4

Senior Member
Je gaat inderdaad pas wat merken na een paar tankbeurten, als alle gewone benzine of diesel uit het systeem is, want de elektronica moet zich via de pingelsensor instellen op het hogere octaangetal/cetaangetal.

En dan scheelt het weer per type auto. Dat SmurfForLife met z'n RS (gechipt?) zegt dat hij het wel degelijk merkt, verbaast mij niets. In snelle auto's, vooral als het motormanagement is afgesteld op het hogere octaangetal, merk je veel meer verschil.

In een Britse test zijn gewone Unleaded (95), Ultimate (daar 97, hier 100) en V-Power (daar 100, hier 97) getest in onder meer een oudere auto zonder pingelsensor, een gewone Golf V 1.6 en een Lancer Evo. In de Golf scheelde het enkele pk's - alleen voelbaar voor de fijnzinnigen onder ons - maar in de Evo leverde met name V-Power (let wel, de Britse variant) echt tientallen pk's op.

De reinigende werking schijnt inmiddels wel bewezen te zijn, of je moet instituten als TNO wantrouwen. Overigens worden over een tijdje alle benzines zo, want daarmee kunnen auto's gemakkelijker de nieuwe EU-milieunormen halen.
 

___JC___

Forumguru
Ik heb op V power gereden en op Ultimate en over het algemeen is ie dan iets zuiniger en voelt wat feller op het gas. Het werkt wel maar bij motoren met veel vermogen of turbo-motoren meer en dus merkbaarder dan anderen.
 

tim

Lid
Raar. Rij ook bij leasplan, tank al een jaar ultimate, tot op heden geen commentaar vanuit die hoek...

Leaseplan factureert deze kosten gewoon 1:1 aan je werkgever (was tenminste bij mijn laatste leaseauto zo).
 

Dutch4x4

Senior Member
Okee, ik had de auto's niet helemaal goed onthouden, maar dit is die Britse test (uit Fifth Gear):

[video=youtube;smLkmCRl6n0]http://www.youtube.com/watch?v=smLkmCRl6n0[/video]

Let wel, Ultimate was daar 97 ten tijde van de test (nu ook 100), Optimax (heet nu ook V-Power in GB) was toen 98 en nu 100 RON.

Nog even nagekeken: die 'tientallen pk's' waar ik het over had, kwamen uit een recente Top Gear-test met een Evo met 350 pk. Die kreeg 7% meer vermogen bij door Ultimate/V-Power (allebei 100 RON).

Kortom, het werkt vooral voor hoogperformante turbo-auto's met geoptimaliseerde engine mappings - tenminste, als het je gaat om de prestaties.
 

Frankie

Actief lid
Raar. Rij ook bij leasplan, tank al een jaar ultimate, tot op heden geen commentaar vanuit die hoek...

Uhm, volgens mij heeft t ook niet met de leasemaatschappij te maken. Je werkgever betaald immers de rekening voor de brandstof. Bij ons bedrijf (en dus ook bij Timothée) mag t van de werkgever niet meer.
 
...rijdt mijn Octavia 1.9tdi gewoon veel beter op BP Ultimate diesel (vergeleken met normale diesels)? Mijn verbruik is gedaald naar 4,8L/100Km en de motor is veel stiller. Ook lijkt ie veel feller. Werkt dit spul nou echt of is het iets anders (nee, ik werk niet voor BP)?

Rikjan,

ik rij sinds dag 1 dat ik mijn auto kreeg consequent op Shell V-power (nooit gezondigd). Over een afstand van 20.791 km verbruikte ik 1.169,41 liter diesel. Dit komt neer op 5,62 liter per 100 km (1:17,8).

Ook mijn auto is de laatste tijd zuiniger geweest, waarschijnlijk door de warme temperatuur en windstilte. Over de laatste 3.600 km scoorde ik 5,40 l/100 km (1:18,5). De maxidot staat daarbij overigens cumulatief op 4,7 l/100 km (forse afwijking!)

Of de TDI-motor feller is door V-power weet ik niet aangezien ik nooit anders heb getankt met m'n O2.

In mijn vorige auto, een 307 reed ik op benzine en daar merkte ik geen verschil met V-power (tankte daarin ook standaard de V-power vanwege regelmatige acties bij Shell).
 

vdijk

Lid
een vriend van mij heeft een toyota avenis clean power (180 PK) en ook hij tankte altijd V-power, totdat de garage hem heeft verzocht om geen v-power meer te tanken.
Hij was namelijk al twee keer met panne stil komen te staan. volgens de garage kwam dit door de brandstof
 

sam

Nieuw lid
Ik heb een tankpas van Athlon en tank al bijna twee jaar, zowel V-Power
Diesel als BP Ultimate. Momenteel in afwachting van mijn Octavia 2.0TDI,
maar met mijn Golf TDI merk ik het verschil in uitstoot en lichtelijk in het
vermogen. Ik heb inderdaad onderzoeken gelezen dat het beter ontbrand
en minder vervuilend voor de motor en het milieu.
 

SkodaMan

Actief lid
Benzine en diesel worden gedistribueerd via laadstations. Daar zitten alle merken per soort in één tank. Bij het laden van de tankwagens wordt per merk een additief toegevoegd.

Eén van de grootse distributeurs is Van der Sluijs. Dit bedrijf transporteert ook bijvoorbeeld de brandstof voor Gulf naar de ANWB tankstations.

Met benzine en diesel kun je jezelf nauwelijks onderscheiden en men probeert met o.a. spaaracties de klanten te binden. De additieven zijn nauwkeurig ontwikkelt maar meer voor marketingdoeleinden dan voor het welzijn van machine of de automobilist.
 
Bovenaan Onderaan