Je gaat inderdaad pas wat merken na een paar tankbeurten, als alle gewone benzine of diesel uit het systeem is, want de elektronica moet zich via de pingelsensor instellen op het hogere octaangetal/cetaangetal.
En dan scheelt het weer per type auto. Dat SmurfForLife met z'n RS (gechipt?) zegt dat hij het wel degelijk merkt, verbaast mij niets. In snelle auto's, vooral als het motormanagement is afgesteld op het hogere octaangetal, merk je veel meer verschil.
In een Britse test zijn gewone Unleaded (95), Ultimate (daar 97, hier 100) en V-Power (daar 100, hier 97) getest in onder meer een oudere auto zonder pingelsensor, een gewone Golf V 1.6 en een Lancer Evo. In de Golf scheelde het enkele pk's - alleen voelbaar voor de fijnzinnigen onder ons - maar in de Evo leverde met name V-Power (let wel, de Britse variant) echt tientallen pk's op.
De reinigende werking schijnt inmiddels wel bewezen te zijn, of je moet instituten als TNO wantrouwen. Overigens worden over een tijdje alle benzines zo, want daarmee kunnen auto's gemakkelijker de nieuwe EU-milieunormen halen.