Ligt het nou aan mij of...

Een collega met een Audi 1.9 TDI laat aan de achterkant altijd zien wat hij getankt heeft: Zwarte achterkant=Vpower, schone achterkant=normale diesel. Hij heeft overigens een fabrieks roetfilter.
Ik tank dus gewone diesel, je merkt toch geen verschil en je auto (en de wereld om je heen) blijft schoner.
Vpower en ultimate tankers zij dus waarschijnlijk ergere millieu vervuilers.
 

blacktdi

Actief lid
Totaal geen verschil, ik heb nu echt van alles geprobeerd, elk merk, gewone diesel, Vpower etc etc. Nee echt het maakt geen moer uit. Dus bespaar je de extra centen. Nee, de 335d waar ik laatst in meegereden heb, dat maakt wat uit. Al het andere valt hiermee in het niet. Ik dacht echt dat mijn TDI snel was, snik snik
 

Ad_O2

Lid
Het eenigste verschil dat ik merk is het gat in je knip wat je hebt als je deze duurdere brandstof koopt....
En de grijns op het gezicht van de pomphouder als je wegrijdt.....
 
ik rijd ook altijd Ultimate en ervaar dat de motor (1.9 tdi) meer trekkracht heeft bij 120 km per uur volgas geven als er weer ruimte is op de snelweg...voor de rest wat betreft top snelheid weet ik het niet, want ik rijd nooit top...

en ik rijd ook leaseplan en heb ook nog nooit te horen gekregen dat we geen Ultimate mogen tanken.
walther
 
Even navraag gedaan bij verschillende collega's, die bij verschillende lease maatschappijen rijden. Er zijn er bij die een opmerking hebben gehad over de te dure brandstof, maar het vermoeden is dat dat gelijk opgaat met een wat al te heftig rijgedrag.
 

pbor

Nieuw lid
Ik ben voor de afwisseling ook maar eens vpower gaan proberen (SOII 1.9TDI 105pk). Nu +/- 5 tanks gereden en het verbruik is gedaald van 4.9 naar 4.4. Komt ook zeker door het warmere weer. Verder rijdt ik dagelijks woonwerk met 100km enkele reis, nooit files, stukje binnendoor, daarnaast veel snelweg waar ik 110 rijdt. Let wel, de enige meting is die van de maxidot, betrouwbaar is het allemaal niet en een meting over langere periode is nodig om conclusies te kunnen trekken, daar waag ik mij niet aan.
 
De resultaten zijn na een tankbeurt of twee wel zeker merkbaar.

De werking van de reinigingsmiddelen heeft ook zijn tijd nodig om de nodige troep(aanslag) weg te kunnen werken.

Heb een keer 4 tanks achter elkaar leeggereden met ultimate diesel (+/- 4500km) in 4 weken tijd en ik kon geen enkel verschil merken met mijn Fabia 74kW TDI.
BP claimt tot 30km meer op een tank, maar het Nederlandse klimaat heeft meer invloed op je verbruik dan de soort brandstof die je tankt.
Eigenlijk kan je het ook niet goed bepalen als je normaal rijdt op de weg, er zijn veel te veel variabelen waar je geen rekening mee kan houden (de ene keer is het drukker dan de andere keer, slecht weer of mooi weer, erg koud of juist erg warm... allemaal heeft het invloed op het verbruik).
 
Het enige verschil dat ik merk is dat als ik wissel van type en merk diesel de auto de eerste 2/3 tankbeurten iets zuiniger is, daarna weet op het oude niveau. Voor de rest maakt het niet zoveel uit.

Klik ook op het gemiddeld verbuik in de handtekening of op de bijlage
 

Bijlagen

  • verbuik.jpg
    verbuik.jpg
    12,5 KB · Weergaven: 19

Fabia

† In Memoriam
En toch heb ik het idee dat mijn 1.4 16V 101pk net wat lekkerder loopt met V-power dan gewone benzine. Het is niet echt spectaculair maar de motor loopt voor mijn gevoel wat smeuiger. En loopt wat mooier in z'n toeren. Ik tank vanaf het begin V-power. Vlak bij mij zit een Shell pomp met echt hele mooie prijzen, het scheelt met een andere Shell pomp vaak 10 eurocent de liter.
 

louigi58

Senior Member
Ik tank normaal altijd Avia diesel aangezien dit voor mij het dichtst bij en het goedkooptst
is. Echter merkte ik na verloop van tijd dat m'n diese niet meer zo mooi rustig liep als gewend. Na een keer Shell V-Power diesel getankt te hebben liep hij weer een stuk rustiger. Met name rond de 1500 rpm met de CC op 50km had ik het gevoel dat hij begon te zagen, dus niet lekker regelmatig lopen.
Maar ja op een tank is de V-power toch gauw een Euro of 5 duurder dan de normale diesel.
Ik kwam bij de automaterialen zaak Wynn's Suppremium Diesel tegen, dit is een additief dat je aan je diesel toevoegd en daarmee je gewone diesel opwaardeerd naar een premium diesel. Een flesje van 250 ml. is goed voor 250 liter diesel.
Mijn ervaringen zijn bijzonder goed, koude start gaat een stuk vlotter en de moter loopt veel sneller mooi en rustig (minder dieselklop) zeker met het koude weer van nu. De motor pakt veel vloeiender op. Ook de zwarte pluimen na een periode van rustig rijden en daarna flink op het gas gaan, zie ik niet meer.
Mijn ervaring is dat dit meer effect heeft dan het tanken van V-Power diesel.
Ook het Cetaangetal wordt met 3 punten verhoogd. Kwa verbruik kan ik niet zeggen dat het verschil uitmaakt, maar ook met V-Power kan ik geen 2 tanks achter elkaar hetzelfde verbruik realiseren.
Wat voor mij telt is het veel rustiger karakter van de motor, gewoon weer een genot om in te rijden.
 
Je kunt het mooi bijhouden op:
http://www.spritmonitor.de/en/detail/125594.html?cdetail=1

Dit is wat ik getankt heb (en hoeveel km's)

Total Excellium Diesel 5,85 l/100km 31.888 km and 1.866 l
Aral/BP ultimate diesel 6,23 l/100km 2.913 km and 182 l
Shell V-Power diesel 5,90 l/100km 50.070 km and 2.953 l
Diesel 5,98 l/100km 63.164 km and 3.780 l
Other 5,91 l/100km 1.354 km and 80 l

Het verschil met winterbanden is overigens groter:

Winterbanden: 5,98 l/100km 92.783 km and 5.547 l
Zomerbanden: 5,85 l/100km 55.841 km and 3.265 l

Overigens mogen wij geen V-power meer tanken (Sinds kort alleen een shell pas) omdat dit volgens de lease maatschappij niks oplevert en alleen duurder is.
 

Captain Hook

Forumguru
Ik heb de afgelopen jaren diverse malen 'geexperimenteerd' met gewone en super-diesels. (V-power, Ultra, of hoe het ook allemaal mag heten). Enige daadwerkelijke verschil wat me motorisch opviel is het geluid. De PD motor loopt ietsje stiller (dat nagel geluid klinkt wat doffer), hetgeen te verklaren zou zijn door het hogere cetaan getal (makkelijkere ontbranding). Maar verbruikstechnisch of prestaties, niks van gemerkt. Andere factoren zoals rijstijl, banden, soort verkeer, weersomstandigheden hebben een veel grotere invloed op het verbruik.
De meerprijs van die dure dieselbrandstof haal je er nooit uit. Je voet wat minder heftig op het gaspedaal, de juiste bandenspanning, anticiperen, etc, leveren veel meer op.
Dus wat dat betreft; "Myth Busted" :489:
 

Dey

Actief lid
Mijn gechipte 1.9 TDi rijdt stiller, zuiniger, schoner (geen zwarte wolken) en sneller op BP Ultimate. Met Shell V-Power merk ik weinig verschil t.o.v. normale diesel.
Ik rij 70.000 km per jaar en kan wel zeggen dat ik de motor goed ken en aanvoel om een oordeel te kunnen geven.

Just my 2 cents ...
 

TL@

Forumguru
Over het algemeen is het idd niet zijn geld waard.

Verschil maakt het wel een beetje. Mijn oude Astra ging 170 op de teller met gewone diesel en bijna 180 met V-power diesel. Tank was dan wel bijna 100km vroeger leeg (op 350km ipv 450) maar ja dat was ook te verwachten.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik heb met de V-Power benzine een andere ervaring. Ik reed een Peugeot 206 1.6 16V. Die reed aanmerkelijk soepeler op V-power dan op normale benzine (ook van Shell). Bovendien reed ik gemiddeld 80 km verder op een tank bij een normale rijstijl.

Ik gooi nu ook nog altijd V-Power in de tank, als ik tenminste bij Shell tank. Helaas kom ik meestal niet verder dan zo'n 500 km op een volle tank, maar ja, da's dan wel weer goed voor de airmiles! ;)
 

TL@

Forumguru
Mijn broer zijn Xsara 2.0 VTS reed dan weer het best en zuinigst op de goedkope 95 benzine, toch raar voor zo'n performante motor (die na 3 maanden het beste al had gehad, duur speelgoed dat snel stuk gaat zo'n citroen VTS)
 
Bovenaan Onderaan