Linker voorstoel vervangen voor een ASS stoel.

Voor mijn Skoda Octavia III (2014)heb ik via marktplaats een linker voorstoel (ASS) aangeschaft. Deze stoel heeft geen airbag. Hoe kan ik nu voorkomen dat ik een airbag waarschuwing krijg omdat het stekkertje onder de stoel niet is aangesloten. Ook ben ik benieuwd waar ik eventueel de spanning kan aftakken voor het motortje van het verstelbare zitgedeelte.
 

Herre

Senior Member
Ik heb al jaren een stoel van ASS in mijn auto. Nu laat ik die altijd door ASS installeren. Die zorgen dan ook voor het 'afsluiten' van de airbag. Voor zover als ik weet wordt er een soort van weerstand stekker over de airbag aansluiting geplaatst.

Ik weet wel dat je voor elke auto een andere bracket moet hebben om de stoel te kunnen monteren. Ik weet niet uit wat voor een auto de stoel komt, maar als dat een andere is dan een octavia III kan het zomaar zijn dat hier nog een bracket of iets dergelijks voor noodzakelijk is.

Stroom heb ik geen ervaring mee. Ik heb een handmatig verstelbare stoel. Zie het nut van electrisch niet zo. Ik verstel de stoel eigenlijk nooit (als deze eenmaal goed is ingesteld).
 

brepus13

Forumguru
Mocht je zelf eea aan gaan sluiten let dan op, als je eenmaal een airbag lampje hebt branden dan moet dit met software weer gereset worden. Stekker weer goed aansluiten maakt dan niks meer uit en lampje blijft branden tot de reset.
 
Dank voor jullie snelle reacties. Als ik het zo lees is het allemaal nog niet zo eenvoudig om een gebruikte stoel over te bouwen....
 

JeSko

Forumguru
Zie het nut van electrisch niet zo.

Het heeft nut als je met twee afwisselend met de auto rijd, zoals dat bij mij en mijn vrouw het geval was, nu rijd zij met haar auto en ik met mijne en dan vervalt het nut van de elektrische memory functie wel een beetje. Al kan je een elektrisch stoel zoals mijne wel op meer punten aanpassen dan een gewone.
 

Mies75

Forumguru
Ontbreken van de zij airbag daar moest ik bij het inbouwen van mijn recaro stoel zelfs voor tekenen.

Bij mij was de stoel ook niet in hoogte verstelbaar wat ik echt een nadeel vond.

De connector werd middels een afsluitweerstand voor de gek gehouden.
 

Herre

Senior Member
Het heeft nut als je met twee afwisselend met de auto rijd, zoals dat bij mij en mijn vrouw het geval was, nu rijd zij met haar auto en ik met mijne en dan vervalt het nut van de elektrische memory functie wel een beetje. Al kan je een elektrisch stoel zoals mijne wel op meer punten aanpassen dan een gewone.

Ik snap het, maar het verschil in lengte is en met name de lengte van de zitting is dusdanig dat mijn vrouw alleen met een inleg kussen in mijn Kodiaq kan rijden. Gebeurt niet zo heel vaak.

Ontbreken van de zij airbag daar moest ik bij het inbouwen van mijn recaro stoel zelfs voor tekenen.

Bij mij was de stoel ook niet in hoogte verstelbaar wat ik echt een nadeel vond.

De connector werd middels een afsluitweerstand voor de gek gehouden.

Stoel is altijd een compromis, zeker als je gaat verstellen. Ik vind mijn zo min mogelijk verstelbare stoel eigenlijk het beste. Die is gewoon helemaal gemaakt op mijn lengte en ik verstel soms alleen de rug een klein beetje meer naar achter of voren. Rest niet. Stoel komt wel vanzelf omhoog op het moment dat je deze naar voren schuift omdat deze enigsins schuin gemonteerd is.
 

brepus13

Forumguru
Dank voor jullie snelle reacties. Als ik het zo lees is het allemaal nog niet zo eenvoudig om een gebruikte stoel over te bouwen....

integendeel, het erin zetten is zo gebeurd… de randzaken zijn ook niet onoverkomelijk alleen zijn het wel zaken waar je rekening mee moet houden :-)
 
Scheel sluit idd een weerstand aan, zodat de bordcomputer geen ' fout' ziet. Wel is dan de/dIe zij-airbag niet meer werkend..
ASS zou het zelfde moeten kunnen doen
 

Captain Hook

Forumguru
Toch blijft het apart:

een auto wordt, af-fabriek, geleverd met allerlei veiligheidsvoorzieningen, zoals in dit geval specifieke airbags in de zijkanten van een stoel.
En dan mag/kan de consument deze essentiële veiligheidsvoorziening verwijderen, nee nog 'erger' uitschakelen, doordat er een andere stoel gemonteerd wordt?! :pieker:

Is er nou echt geen slimmere oplossing?
 

Herre

Senior Member
Er zijn, in elk geval bij ASS, ook mogelijkheden de stoel airbag over te bouwen in je maatwerk stoel, maar dit is telkens weer een hoop gedoe bij ombouwen.... Waarbij je ook moet afvragen wat de toegevoegde waarde is van een stoel airbag , zeker als er ook nog een gordijn airbag is.

Overigens is het monteren van een stoel op maat, over het algemeen een stuk veiliger dan het niet monteren van een stoel op maat, die totaal niet past (wat meestal het geval is indien er een stoel op maat in een auto komt). Heb helaas een ongeluk gehad met een auto zonder stoel op maat (Golf 4, 2 jaar out destijds) waarbij de stoel volledig afgebroken was en mijn nek over de hoofdsteun heen half geklapt is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

JeSko

Forumguru
Waarbij je ook moet afvragen wat de toegevoegde waarde is van een stoel airbag , zeker als er ook nog een gordijn airbag is.

Deze begrijp ik niet goed, je hebt geleerden, experts, autobouwers, die jarenlang hand in hand research doen en deze know-how implementeren in hun auto's, en "wij" gaan ons afvragen wat het nut is van zo'n airbag in een stoel, omdat er al gordijnairbags aanwezig zijn... :pieker:

Ik durf stellig beweren dat, ondanks mijn gebrek aan kennis wat airbags betreft, deze mensen wel weten wat ze doen, en dat zo'n airbag combinatie (s) er met een duchtige reden ingebouwd word.
 

Captain Hook

Forumguru
@Herre Het feit dat een stoel afbreekt bij een aanrijding heeft op zich niks te maken met het feit of die stoel al dan niet op maat was... Maar heeft te maken met de hoeveelheid kinetische energie tijdens de botsing, die blijkbaar meer was dan wat de constructie kon verdragen.

Beetje vreemde redenering dat het overbouwen van een airbag een 'hoop gedoe' is.
Het verwijderen van een veiligheidsvoorziening zou ik eerder een 'hoop gedoe' vinden... :shutup: Of eigenlijk nog erger, het 'faken' van een niet-meer-aanwezige airbag.
 
Laatst bewerkt:

Ericw

Forumguru
Ik heb jaren (ruim 20) gebruik gemaakt van een aangepaste (ASS) stoel en merkte dat het bij iedere nieuwe auto steeds moeilijker werd om hem ingebouwd te krijgen vanwege administratieve belemmeringen. In het begin was het "eenvoudig" plaatsen van een weerstand voor de ontbrekende airbag, later moest ik een formulier tekenen, daarna was er een periode waarbij ASS de weerstand niet meer plaatste maar waarbij de berijder vooraf de airbag door de dealer moest laten uitschakelen.
En ook de dealer ging hier uiteindelijk moeilijk over doen i.v.m. aansprakelijkheid.

Mijn laatste ASS stoel is nu alweer 5 jaar geleden, mede vanwege deze belemmeringen en omdat ik merkte dat de standaard stoelen steeds minder beperkingen voor mij hadden en de noodzaak ook minder werd.

Ik weet nu niet of het nog steeds wel mogelijk is om het airbag systeem voor de gek te houden met een weerstand of dat het echt in de software moet gedaan worden.
Mij werd destijds verteld dat men niet kon garanderen dat de rest van de airbags nog wel zouden werken bij een daadwerkelijke klap na het plaatsen van deze weerstand.
Kan zijn dat die opmerking gevoed werd door de angst van de aansprakelijkheid, maar zou me ook maarzo voor kunnen stellen dat het systeem ondertussen zo slim is geworden dat het daadwerkelijk een negatieve invloed zou kunnen hebben.
 

Canon-Eye

Forumguru
:pieker:
Je zou onderhand toch verwachten dat gerenommeerde fabrikanten van aangepaste stoelen er inmiddels wel voor hebben gezorgd dat ook die voorzien zijn (of kunnen worden) van een airbag...
 
Laatst bewerkt:

Herre

Senior Member
@Herre Het feit dat een stoel afbreekt bij een aanrijding heeft op zich niks te maken met het feit of die stoel al dan niet op maat was... Maar heeft te maken met de hoeveelheid kinetische energie tijdens de botsing, die blijkbaar meer was dan wat de constructie kon verdragen.

Beetje vreemde redenering dat het overbouwen van een airbag een 'hoop gedoe' is.
Het verwijderen van een veiligheidsvoorziening zou ik eerder een 'hoop gedoe' vinden... :shutup: Of eigenlijk nog erger, het 'faken' van een niet-meer-aanwezige airbag.

Het feit dat een stoel niet past, eigenlijk te klein is, heeft daat wel degelijk mee te maken. De kracht is namelijk niet alleen afhankelijk van de snelheid/vertraging, maar ook van de Hefboom.

Voor mij is een aangepaste stoel in elk geval veel veiliger, met name omdat de rug lang genoeg is en de hoofdsteun op de juiste hoogte kan, nog even los vh comfort.

overigens heb ik het verhaal van andere airbags die het niet meer zouden doen nog nooit gehoord. Er is nog een airbag die je als bestuurder zelf kan uitschakelen, dat kan en mag ook gewoon!
 

Tees

Donateur
Volgens mij is het vrij simpel: als het systeem geen foutmelding geeft, is er geen reden aan te nemen dat de airbags niet geactiveerd worden zoals je zou verwachten. Het systeem geeft in geval van een aanrijding in een fractie van een seconde een spanningspuls waardoor de airbag geactiveerd wordt. Het controlesysteem of de airbag nog werkt is volgens mij niet veel meer dan een weerstandsmeting, en zou dus met een extra weerstand opgelost kunnen worden. Uiteraard controleert het systeem meer zaken dan dit, maar dat is hier niet direct van belang.
Of 't verstandig en verantwoord is om het zo te doen, dat is een andere discussie.

Overigens dacht ik dat ASS al jaaaaren geleden ook stoelen met ingebouwde airbag leverde. M'n vader heeft jaren met ASS stoelen gereden in z'n leaseauto's (en dat is ondertussen ook al zeker 5 jaar geleden), en ik meen me te herinneren dat ik een airbag logootje heb gezien op een of meerdere van die stoelen...
 

Captain Hook

Forumguru
@Herre Ik betwist ook zeer zeker niet dat, een op maat gemaakte/afgestelde ASS stoel, een betere keus is dan de deze-moet-passen-voor-alle-rijders-standaard-stoel in een auto.

Dat is de reden dat we destijds bij onze Roomster ook kozen voor de zogenaamde sportstoelen (heeft imho niks met sport te maken, maar dat terzijde). Gewoon omdat die beter om je heen zitten, hogere verstelbare hoofdsteun (dus geen neksteun) en opstaande wangen aan de zijkanten en instelbaar ruggedeelte; zitten gewoon prima.
Zeker als je wat groter/langer/steviger bent.

Maar als je dan zo op comfort EN veiligheid gesteld bent, zou ik er zeker voor zorgen dat je speciale stoel ook minstens dezelfde plofzakbeveiliging heeft als de standaard stoel.
Er zitten trouwens ook zit-sensoren in de stoel, zodat een airbag niet afgaat, als er niemand zit...

Ik lees trouwens dat @spierings70 die stoel op mp gekocht heeft.
Mag hopen dat het geen schade-exemplaar is? Afkomstig van een gecrashte auto (?) Want dan loop je ook nog het risico dat de interne constructie al klappen heeft gehad.
 
Laatst bewerkt:

Ericw

Forumguru
Overigens dacht ik dat ASS al jaaaaren geleden ook stoelen met ingebouwde airbag leverde. M'n vader heeft jaren met ASS stoelen gereden in z'n leaseauto's (en dat is ondertussen ook al zeker 5 jaar geleden), en ik meen me te herinneren dat ik een airbag logootje heb gezien op een of meerdere van die stoelen...

Mij werd destijds door de technische man bij ASS verteld dat ze geen stoelen met (zij)airbag kunnen leveren aangezien ze dan van ieder type stoel die zij hebben en voor iedere automerk (want in de stoel moet een airbag van het desbetreffend automerk zitten) minimaal 2 stoelen moeten laten testen en dit was/is veel te kostbaar voor ASS.
 
Bovenaan Onderaan