LM-velgen vast op wiel

memoscan

Senior Member
Gewoon rubber straathamer gebruiken en alleen op banden slaan, wel wiel regelmatig stukje draaien dit om velg te laten schrikken, altijd nog gelukt en niet te bang zijn !

andrehj

Forumguru
@Corné de Kluijver
Wat op de verpakking staat weet ik niet, want die heb ik niet. De post van @oco1979 kan ik wel lezen, want die staat hierboven. En daarin staat
  • Maakt optimaal aantrekken van schroefdraadverbindingen en nauwkeurig vaststellen van aanhaalmoment mogelijk
En dat klopt wel, want door het aanbrengen van kopervet of keramisch vet (beide met bekende smerende eigenschappen) wordt de grote onbekende "wrijvingscoëfficiënt" ineens een bekende waarde. En daardoor is het aanhaalkoppel veel nauwkeuriger te berekenen.
Echter, bij droog monteren zal de wrijving altijd een stuk hoger zijn. Hoeveel hoger, dat weet je nooit precies, omdat dat afhankelijk is van de mate van roest en vuil op de schroefdraadvlakken.

Dus de spankracht in de bout wordt door het gebruik van kopervet een stuk constanter en beter bepaald, maar zal zeker hoger zijn dan bij droog gemonteerde bouten.

Sorry, ik ben vakidioot :jaja:.

• Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan