Lokatie regelunit Airco

RogerS

Forumguru
Kan iemand mij aangeven waar de regelunit van de airco (klimatcontrol) zit.
Deze zou nu volgens de garage defect zijn.

Historie:
In het voorjaar constateren wij dat de airco niet meer koelt. (In Oktober van 2015 voor het laatst helemaal bijgevuld bij de motorzuigerrevisie). Dus bij de reguliere onderhoudsbeurt gevraagd om de airco te repareren. Bleek dat de condensor flink lekte en moest worden vervangen.
Hiervoor een aparte afspraak gemaakt. Nadat de condensor was vervangen heeft de garage het systeem afgeperst en toen scheurde het veiligheidsventiel af... :wavecry: Er moest een nieuwe hogedrukleiding worden geplaatst.

Vandaag nieuwe hogedrukleiding gemonteerd en nu blijkt de airco nog steeds niet werken. De garage is ermee naar de Skoda dealer is geweest en men komt nu tot de conclusie dat de regelunit nu defect is. :shutup::shutup::shutup::shutup::shutup::shutup: Uiteraard niet 100% zeker dat dit het dan ook is...........


Afgezien van de waanzinnige kosten moet de auto ook nog voor maandag as gemaakt zijn omdat ik deze bij een BMW dealer inruil voor een andere auto. Als voorwaarde had de BMW dealer dat de airco moest werken..... :mad::mad::mad::mad::mad:


Nu vraag ik mij af, hoe kan zo'n unit ineens defect raken? En zou misschien alle connectoren van de regelunit loshalen en inspuiten met contactspray misschien niet tijdelijk het probleem verhelpen????

Brrrr wat een ellende met de Superb....
 

Monteurtje

Forumguru
Met hoeveel bar is het systeem afgeperst dat leiding scheurt?

Misschien bedoelen ze de regelklep die in de airco compressor/pomp zit.
Die zijn niet altijd los te vervangen. Maar misschien via een bedrijf gespecialiseerd in airco onderdelen.
Of een zelfde type pomp bij sloop opzoeken en klep overzetten. Anders wordt het een complete compressor.

Kan me niet voorstellen dat ze met regelunit het regelapparaat, bedieningspaneel, bedoelen. Want die gaan zelden kapot.
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
Ik zou eerder een A/C specialist raadplegen... als er problemen zijn met de druk in het systeem krijg je soms de meest rare meldingen.
 

Joske

Forumguru
Als voorwaarde had de BMW dealer dat de airco moest werken.....
financiële regeling treffen? 500euro ofzo en gewoon afscheid nemen van de superb.. dit begint een straatje zonder einde te worden zo voor jou heb ik de indruk. Ik zou er helemaal mee klaar zijn nu.
 

hemi24

Forumguru
Een hele hoop airco-ellende en toen belande ik met het lezen de zin:
De garage is ermee naar de Skoda dealer is geweest...

Niks over je "garage" maar daar krijg ik altijd een beetje de kriebels van...

Ik heb ook een hele goede huisarts, maar bij kiespijn ga ik naar de tandarts.
 

RogerS

Forumguru
@hemi24 tja gedane zaken nemen geen keer en uit andere posts van mij, o.a. over olieverbruik, kun je concluderen dat ik niet meer naar Wealer to ga en dan heb je in het zuiden van het land heel weinig keus.
De lokale Bosch garage staat goed aangeschreven en zij doen zich alle moeite..
 

RogerS

Forumguru
Zo even een update van het bericht en helaas is dat geen goed bericht. :cry:

Bedienpaneel / regelunit van Airco vandaag vervangen door een ander bedienpaneel, dit op advies van de lokale Skodadealer (Wealer), en het probleem blijft bestaan. Na een paar seconden wordt de aircopomp uitgeschakeld. Men kan in het systeem geen foutmeldingen vinden waardoor de aircopomp door de regelunit wordt uitgeschakeld. :wavecry:
De garage weet het ook niet meer. Zojuist hebben zij het probleem ook gepost op het AMT forum:
http://www.amtgarageforum.nl/skoda/superb/airco-valt-uit-39584.html
En er is ook al een reactie gepost. Helaas kan ik dat niet zien omdat je daarvoor moet registreren. Wie van dit forum heeft toegang dit AMT forum? En kan de reactie aan mij doorgeven.
A.s. maandag maar weer terug naar de garage en dan waarschijnlijk doorrijden naar Wealer in de hoop dat zij het probleem kunnen vinden.. (En ik had mij nog zo voorgenomen daar niet meer naar binnen te gaan.) :shutup:

O ja de BMW dealer waar ik de Skoda inruil die staat er op dit moment nog op de ik de Skoda inlever met werkende airco want zij hadden de auto al doorverkocht. In plaats van de Skoda in te ruilen en het inruilbedrag bij te betalen werd niet geaccepteerd. :angry:
 

Spierings

Forumguru
Laat de meetwaarden maar eens uitlezen. En dan bedoel ik met name de meetwaarde van de de druksensoren..

Bij vw audi gaat bij sommige modellen de druksensor vlak bij de radiateur inwendig lekken waardoor deze een valse waarde afgeeft waardoor de ac niet werkt en er ook geen storing geeft.
Vaak is de stekker van binnen vettig van het lekken.
 

RogerS

Forumguru
Laat de meetwaarden maar eens uitlezen. En dan bedoel ik met name de meetwaarde van de de druksensoren..

Bij vw audi gaat bij sommige modellen de druksensor vlak bij de radiateur inwendig lekken waardoor deze een valse waarde afgeeft waardoor de ac niet werkt en er ook geen storing geeft.
Vaak is de stekker van binnen vettig van het lekken.
Dank je wel voor de tip. De garage geeft wel aan dat ze de druksensor al hebben vervangen.
 

TheoStek

Forumguru
ik val in herhaling.. :)

A/C is echt wel complexer als het lijkt.

ik zie het nu pas staan, maar dit terzijde.
De airco reglunit is de ECU...
Afpersen is op 10 bar met droge stikstof!
Ik denk dat ze met te hoge druk hebben afgeperst, en hierdoor de hogedrukleiding het heeft begeven..dat is het zwakste punt...maar de compressor zal dat niet in dank afnemen, kleppen en zuigers slaan krom.
 

ertromp

Forumguru
Zijn er ook afzonderlijke metingen middels VCDS van de diverse componenten gedaan op bijvoorbeeld de N208 klep en G65 sensor en ventilatoren etc.?
Dus de measuring blocks van bijvoorbeeld de druksensor G65 zijn die gelezen?
Zijn de "basic settings" allemaal doorgenomen?
Zijn er ook met vcds "output tests" gedaan op de verschillende componenten?
 

RogerS

Forumguru
ik zie het nu pas staan, maar dit terzijde.
De airco reglunit is de ECU...
Afpersen is op 10 bar met droge stikstof!
Ik denk dat ze met te hoge druk hebben afgeperst, en hierdoor de hogedrukleiding het heeft begeven..dat is het zwakste punt...maar de compressor zal dat niet in dank afnemen, kleppen en zuigers slaan krom.
Tja het probleem is hoe zou ik dat kunnen bewijzen...
 

RogerS

Forumguru
Zijn er ook afzonderlijke metingen middels VCDS van de diverse componenten gedaan op bijvoorbeeld de N208 klep en G65 sensor en ventilatoren etc.?
Dus de measuring blocks van bijvoorbeeld de druksensor G65 zijn die gelezen?
Zijn de "basic settings" allemaal doorgenomen?
Zijn er ook met vcds "output tests" gedaan op de verschillende componenten?
Is er ergens een document waar deze informatie in staat?

Maandag heb ik de hele dag vrij en dan ga ik naar de garage toe en zal erbij blijven als ze verder op zoek gaan naar het probleem. Dan is het wel handig om zelf wat informatie te hebben.

@allen; Alvast bedankt voor de moeite met het meedenken...
 

ertromp

Forumguru
Is er ergens een document waar deze informatie in staat?
Dit is gewoon basic VCDS kennis en kennis van de VAG componenten. Veel is afzonderlijk te testen en uit te lezen en te zetten op standaard waarden.
Ik zie gewoon dat garages met alle respect dit soort zaken niet beheersen en veelal alleen kijken met een diagnoseprogramma zoals ook de VAG garage met ODIS naar alleen foutcodes.
Er kan zoveel meer met bijvoorbeeld VCDS
Zelf haal ik veel kennis weg bij RossTech zelf en het www.vagcomforum.de een officiële gebruikersgroep van de VCDS software van RossTech
 

Spierings

Forumguru
Ben het met ertromp eens... ligt helemaal aan de kennis van de monteur... een goede diagnose technicus weet de meetwaarden te vinden terwijl een normale monteur geen flauw idee heeft...

Een diagnose monteur zal dan ook niet het standaard diagnose protocol volgen maar eerder zijn gevoel volgen... want de testschema's in odis zitten ook niet altijd logisch in elkaar...
 

TheoStek

Forumguru
RogerS, de compressor zal getest moeten worden op min-max vermogen, hierbij zal ook de manometer aangesloten dienen te worden, op de ac installatie.

Als de lage en hogedruk gelijkblijven tot max vermogen van de compressor...is die helaas naar de vaantjes.
Deze is dan ook niet meer te reparen, alleen door gespecialiseerde bedrijven.

Zelf ben ik van mening tot de compressor is vast gelopen..gezien het feit de condensor lekte...hierbij lekt koudemiddel weg en ook pag olie..
Deze compressors, vragen een konstante smering en vernieuwing van olie in het carter, door het circuleren van het koudemiddel...
Geen koudemiddel, geen smering, compressor wordt heet en de olie verbrandt...en volgt een burn-out.

Informeer eens bij airco bedrijven of zij de compressor kunnen testen...?
 
Bovenaan Onderaan