Lokatie regelunit Airco

RogerS

Forumguru
@TheoStek dank voor de uitleg.

Ik heb morgen verlof en ga om 8 uur naar de lokale garage. Mochten ze alsnog geen goede reden kunnen aangeven wat het probleem is en hoe het opgelost kan worden dan zal ik naar morgen naar een aircospecialist in het zuiden van het land gaan. In de hoop dat men mij daar wel verder kan helpen.
 

Spierings

Forumguru
Het airco gedeelte is een deel en de aansturing/elektronica is het tweede deel...
Ga dus niet alleen naar een airco specialist maar ook naar een vag specialist..
Anders is het waarschijnlijk nog duur gok werk...
 

RogerS

Forumguru
Het airco gedeelte is een deel en de aansturing/elektronica is het tweede deel...
Ga dus niet alleen naar een airco specialist maar ook naar een vag specialist..
Anders is het waarschijnlijk nog duur gok werk...
Tja maar wie. Websites zijn erg geduldig...
 

Spierings

Forumguru
Als het in het zuiden is, vagtechniek. Is een erg fijn bedrijf waar veel kennis is, lijkt mij van airco ook wel...


Maar zoals bij de meeste goede bedrijven is het de vraag of je zo langs kuNT KOMEN. Meestal moet je eerst een afspraak maken..
 

TheoStek

Forumguru
Spierings, er zal nu eerst gecontroleerd moeten worden of de compressor druk op bouwt.

Rogers, ik wil gerust vandaag de compressor testen, en dat gebeurt buiten het aanturingscircuit om...het enige wat ik hoeft te doen is de stekker van de compressor af te halen en daar mijn tester clt1 op aan te sluiten.
Op de stekker die op het regelventiel zit wordt een dummy aangesloten om te voorkomen dat er een foutcode wordt opgeslagen.

Dan moet je maar effe bellen..
 

RogerS

Forumguru
@TheoStek Dat zal ik zeker doen als het nodig is. Bedankt voor je aanbod.

Belangrijkste om uit te vonden wat nu defect is, of beter gezegd waarom de regelunit de compressor uitschakelt. Het repareren komt dan wel.
 

Spierings

Forumguru
@TheoStek dat snap ik, maar bedoelde er meer mee dat er bij zijn wagen al vaker foute diagnoses gesteld en dat hij nu beter naar een goed adres kan gaan ipv van lokale garage of zomaar een airco specialist... jij weet zelf ook wel dat de benodigde papieren om aan de airco te mogen werken weinig voorstellen en dus niet iedere airco specialist even goed is..
 

TheoStek

Forumguru
@Spierings, tegenwoordig hebben ze alleen nog de F-gassen diploma of helemaal geen diploma..met de f-gassen diploma mag de persoon alleen leeg treken en terug af vullen, voor de rest niks.
Tenslotte is het nogaltijd aan het bedrijf aircospecialist om een goede -juiste diagnose te maken..werk aan kwaliteit en niet aan kwantiteit..met de zogenaamde automatische vul stations.

Ik zie dat nu ook weer in een ander topic van een fabia forummer, tja dan beginnen we met de ventilator te vervangen?
waarom? controleer eerst de werking van de pressostaat!! die kan door vuiligheid defect zijn..
 

Spierings

Forumguru
@TheoStek het kan inderdaad iets heel simpel zijn... je weet ook niet hoe ver ze zijn gegaan met de diagnose. Een ventilator heb je meestal ook in een paar tellen gecontroleerd.... maar vaak wordt er gewoon gegokt inderdaad...

Heb in mijn ook mijn stek papieren gehaald via het pon opleidingscentrum.. maar stelde toen ook al niet veel voor.. het is met name de ervaring die telt...
 

TheoStek

Forumguru
Ik ook, het is en blijft moeilijk online een diagnose te stellen, gezien een lekkende condensor, terwijl dit soort systemen niet zonder koudemiddel kunnen..Schiet maar lek.:pieker:
 

RogerS

Forumguru
Hier komt het verhaal.

Vanochtend weer terug naar de lokale garage en een andere monteur is van voren af aan begonnen om het hele systeem middels een VAG-COM compatible systeem uit te lezen. Nog steeds geen afwijkende meetgegevens te vinden die erop zouden kunnen duiden dat er een sensor niet goed werkt (dat was het vermoeden nadat de regelunit niet kapot bleek te zijn). Mmm..

Totdat de monteur op een keer de auto uitzet en hij een relais hoort schakelen wat hij vreemd vond en hij ging luisteren waar het klikken van het relais vandaan. Uiteindelijk was het probleem dat de connectoren van de auxilairy waterpomp en condensor verwisseld waren! Deze twee connectoren zitten dicht bij elkaar en zijn uitwisselbaar!
Dit is mogelijk eind oktober gebeurt bij de zuigerrevisie. Normaal heb ik in de winter de airco uitstaan en is het probleem van een niet werkende airco pas in het voorjaar opgevallen. Daarnaast was de condensor ook echt lek...

Nadat de connectoren waren verwisseld koelde het systeem perfect! Pfff.....

Nogmaals dank aan Broens autoservice dat zij zoveel moeite hebben genomen om het probleem te vinden.

Auto is inmiddels bij de BMW dealer ingeleverd en ben ik nu Skoda rijder af.

Nogmaals dank aan iedereen hier voor de goede adviezen!
 
Bovenaan Onderaan