LPG inbouwen Fabia en het verbruik

Sinds een half jaar mag ik mij ook scharen onder de skoda rijders. (ik= Charlotte)
Ik rij in een Fabia comfort plus uit 2002, (1.4 MPI benzine). Ik ben tweede eigenaar en de kilometer teller geeft rond de 92000 km aan.
Het is een zeer prettige auto om in te rijden, ruim genoeg en comfortabel. Er is echter 1 punt waar ik me flink in heb vergist en dat is het verbruik. Voor aankoop van deze auto heb ik me natuurlijk wel verdiept maar nooit gekeken naar het verbruik, ik dacht dat de nieuwere auto's en de degelijke skoda wel zuinig moest zijn. Maar dat valt dus vies tegen.

Nu ben ik van baan veranderd en moet meer kilometers gaan maken, dat betekend dus dat de skoda de deur uit moet of dat ik LPG laat inbouwen. Inruilen kan maar ik krijg zeer weinig inruil en ik weet nooit wat voor auto ik terug koop.
Eigenlijk is deze fabia gewoon perfect voor mij, ik weet wat ik eraan heb, ik ken de geschiedenis grotendeels en hij rijd heerlijk.

Maar wat voor impact heeft LPG op je motor en vooral op het verbruik daarvan, ga ik straks 1:9 of minder rijden en tank me helemaal suf? En slijt je motor echt veel sneller met LPG.

Graag hoor ik ervaringen van mede fabia eigenaren met een lpg installatie.
 

cvegreen

Forumguru
Welkom hier op het skoda forum. Ten eerste zou ik u willen vragen om u in "meet & greet " voor te gaan stellen .
De 1.4 MPI motor is inderdaad niet van de zuinigste motoren.
Maar wat LPG voor inpakt op je auto zal hebben weet ik niet , maar Gieliovd had vroeger een fabia met LPG en die had precies geen klagen over zijn fabia toen . Denk dat de inpakt wel meevalt dat LPG teweegbrengt , maar ik ben geen expert .
 

woozie

Actief lid
Misschien dat een 1.2 TDI fabia combi greenline iets voor je is?
je weet dan wat voor auto je terug krijgt :)
 

mmarechal

Actief lid
De 1.2 TDI combi is inderdaad, zoals Woozi aangeeft erg interessant. Je rijdt dan diesel, zonder wegenbelasting en een erg laag verbruik (fabrieksopgave is ergens zo rond de 1:29 en in de praktijk moet 1:25 wel haalbaar zijn denk ik). Maar alles hangt natuurlijk met name af van budget, wellicht zou het voor jou interessant kunnen zijn wanneer je ook nog een leuk bedrag krijgt voor jouw huidige auto.....?

Succes in elk geval!
 

darkprojectx

Forumguru
ik ben toch wel heel benieuwd wat zo'n 1.4 MPI dan nog verbruikt?
als jij denkt dat je zoveel verbruikt dan neem ik aan dat je dat geconstateerd hebt? Hoeveel km kun je rijden op je tank? Veel stadsverkeer of veel snelweg?

volgens de statistieken zou het moeten zijn :

verbruik binnen bebouwde kom : 1 op 11,4
verbruik buiten bebouwde kom : 1 op 19,2

bron : http://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id=27620&cache=no

vind ik toch behoorlijk zuinig..? misschien dat je auto hier enorm van afwijkt en een goede checkup nodig heeft?
 

Gieliovd

Forumguru
Welkom Charlotte!

Zoals Chris al scherp zei, ik ben de eigenaar geweest van een Fabia Combi met een 1.4 16V motor met 74KW (101PK), deze reed op LPG.

Jouw 1.4 MPi motor is er een met een stuk minder vermogen en dus ook een heel andere motor. Ze zijn in 2003 gestopt met deze motor vanwege een achterhaald ontwerp en achterblijvende prestaties en verbruik in vergelijk met de rest.

Je zult dus nooit een erg zuinige wagen krijgen.

Bij de inbouw van LPG is het een rekensom. Je hebt een inbouw kostenplaatje. Dan heb je nog een verhoging van de wegenbelasting. Maar aan de andere kant een literprijs die veel lager ligt. Echter, het verbruik zal wel wat toenemen.

In mijn geval, met de 1.4 16V lag het verbruik zo gemiddeld op 1:12 à 1:13 (het is al even geleden!) En dat met een prijs van zo'n €0,45 op dat moment, wat al snel opliep naar zo'n €0,60 of iets eronder.

Nog altijd veel lager dan benzine uiteraard. Met een marginaal meerverbruik.

Wat voor impact heeft LPG op je motor? Een 8 klepper motor zoals jouwe zal minder last hebben van verbrande kleppen schat ik in (groter, meer oppervlak, meer koeling). LPG verbrandt wel droger en heter dus minder smerende werking.

Op zich hoeft LPG bij een goede installatie (LPI schijnt veel beter te zijn) helemaal geen probleem te zijn.

In mijn ervaring, is een auto toch niet zo blij met LPG. Je labdasensoren krijgen vreemde waarden te zien die ze niet kennen. Effect: storingslampje. Maar veel andere mensen, en ik ook voor de meeste tijd, hebben er veel plezier van.

Ik zocht in principe nu ook weer een auto op LPG maar ben even gestopt met zoeken, want ja.. ik weet totaal niet waar ik aan toe ben momenteel.

Maar als ik écht veel ga rijden dan kies ik zonder meer voor een lichte diesel. Betrouwbaarder gevoel dan LPG voor mij. Fijner rijkarakter (koppel) en gewoon zuinig.

Ik zou zeggen, maak er gewoon een verstandige keuze in. Bereken het, denk hoe lang je deze wagen wilt blijven rijden (de investering krijg je nooit terug bij inruil/verkoop) en hoeveel ga je rijden.... gooi alles in een Excel sheetje en kijk.

Slijt je motor veel sneller? In principe hoeft dit niet zo te zijn.
Tank je je suf? Ligt natuurlijk aan je tank... ik had een 45 liter ringtank. 45 liter, 1:12, actieradius rond de 500 km.
Verbruik: ik ken deze motor niet zo goed. Trek eens een beetje van je huidige verbruik af en je hebt een idee.
 

Ronnie

Forumguru
Mijn Fabia 1 1.4 16V Combi Elegance uit 2005 met 185.000 km is voorzien van een AG/Teleflex
SGI installatie, Niets dan lof! Deze sequentiele gasinjectie (electronisch geregeld door combinatie van de normale(Magneti Marelli) en de SGI computer, 4 verstuivers) is bijzonder zuinig, ik rijd nu zo'n 1 op 13,7 op LPG!
Verder merk ik nagenoeg geen verschil in trekkracht, sterker nog, wanneer het lampje niet zou branden zou ik niet weten of ik op gas of benzine rijd.
 

Gieliovd

Forumguru
Zelf had ik een AG setje maar van de details zoals Ronnie schrijft weet ik niet.

Ik kon altijd wel merken als de wagen overging op gas. Scheelde iets in vermogen (perceptie van).

Mijn wagen was trouwens uit 2001.
 

pansaebr

Actief lid
Charlotte,
Wat is het huidige verbruik, welk soort van verkeer stad / snelwegen gemengd pas je het nieuwe rijden toe, wanneer het last onderhoud gehad.
Ikzelf heb een 1.3mpi 50KW Felicia combi (bj 2000 ) die eigenlijk uitsluitend stadsverkeer heeft met een gemiddeld verbruik van 1/13. wel sinds montage van nieuwe banden ,groot onderhoud van de wagen ( toen nazicht van instellingen van de computer , 4 nieuwe bougies en filters)
 
Hoi allen, bedankt voor de vele reacties.
Eerst even over het verbruik van mijn auto. Ik rij veel stadsverkeer afgewisseld met snelweg. Op een tank van 40 liter haal ik meestal net de 500 km. Als ik alleen maar snelweg rijd kom ik op de 600 km.
Een half jaar geleden heb ik de auto gekocht bij een dealer en deze is afgeleverd met een grote beurt, apk en 6 maanden garantie. Ik heb het verbruik aangekaart bij de dealer maar volgens hun is dat verbruik normaal. Ik moet wel zeggen dat ik niet bepaald een "nieuwe rijder" ben, ben wel druk aan het oefenen maar het blijft lastig. (gebruik op de snelweg wel zoveel mogelijk cruise control)

De afgelopen weken zijn we (ik en mijn vriend) bij verschillende autobedrijven langs geweest om ons te orienteren op een andere auto en de fabia te laten taxeren. Voor inruil krijgen we er ongeveer 4600 á 4900 voor terug. (een half jaar geleden hebben we er 6000 euro voor betaald) We kunnen maximaal 2000 euro bijleggen en we komen er achter dat we daarvoor niet de auto terug krijgen die we willen en nu hebben. En juist omdat we zo tevreden zijn over de auto die we nu hebben komen we telkens weer uit op gas inbouwen.

We hebben een offerte laten doen bij Boertien en hij had het over een nieuw systeem. (vialle lpi G3) kost iets minder dan 2000 euro. Wel een hoop geld maar we zijn dan ook van plan om de auto gewoon helemaal op te rijden.

@Gieliovd, bedankt voor je uitgebreide antwoord, ik zag dat je lpi ook even noemde. Ik heb er inmiddels wat over gelezen en tot nu toe klinkt het wel allemaal erg positief.
We neigen toch steeds meer naar een "ja" voor het laten inbouwen van een gas installatie. Met name omdat we dan lekker kunnen blijven rijden in de fabia.
 

darkprojectx

Forumguru
waarom verkoop je de fabia niet particulier? Krijg je toch wel meer voor dan bij inruil denk ik zo.
Kun je in de tussentijd rustig orienteren voor een veel zuinigere auto.
 

ronald_j

Actief lid
Hallo,

Ik heb een Fabia elegance 74kW uit 2003 met een Prins VSI LPG erin. Ik haal daarmee altijd minimaal 1:12. Jouw motor is minder efficiënt. Ik denk dat je op 1:10.5 kunt rekenen. Dat is voor gemengd verkeer.
Reken erop dat er ongeveer 20% minder kilometers uit een liter gas komen dan uit een liter benzine. Daarvoor is gas wel 60ct, tegen 150ct voor benzine.

Over Vialle hoor ik verschillende reacties. De ene zweert erbij. Anderen zijn minder tevreden over de duurzaamheid. Ik denk echter dat je zelfs met wat meer onderhoud al snel geld gaat overhouden.
Ik heb even snel gerekend dat je de installatie er na 35000 kilometer uit hebt. Daarna ga je winst maken.
Wel ga je meer belasting betalen. Ca 20 euro per maand meer.

Als je meer dan 20000 per jaar rijd zou ik het een aanrader vinden.
 
Lpg/g3

Sinds een half jaar mag ik mij ook scharen onder de skoda rijders. (ik= Charlotte)
Ik rij in een Fabia comfort plus uit 2002, (1.4 MPI benzine). Ik ben tweede eigenaar en de kilometer teller geeft rond de 92000 km aan.
Het is een zeer prettige auto om in te rijden, ruim genoeg en comfortabel. Er is echter 1 punt waar ik me flink in heb vergist en dat is het verbruik. Voor aankoop van deze auto heb ik me natuurlijk wel verdiept maar nooit gekeken naar het verbruik, ik dacht dat de nieuwere auto's en de degelijke skoda wel zuinig moest zijn. Maar dat valt dus vies tegen.

Nu ben ik van baan veranderd en moet meer kilometers gaan maken, dat betekend dus dat de skoda de deur uit moet of dat ik LPG laat inbouwen. Inruilen kan maar ik krijg zeer weinig inruil en ik weet nooit wat voor auto ik terug koop.
Eigenlijk is deze fabia gewoon perfect voor mij, ik weet wat ik eraan heb, ik ken de geschiedenis grotendeels en hij rijd heerlijk.

Maar wat voor impact heeft LPG op je motor en vooral op het verbruik daarvan, ga ik straks 1:9 of minder rijden en tank me helemaal suf? En slijt je motor echt veel sneller met LPG.

Graag hoor ik ervaringen van mede fabia eigenaren met een lpg installatie.


Welkom Charlotte,

Ik rijdt een Fabia Combi van Okt. 2004 1.4 op G3.
Ondertussen 209.000 Km mee gereden (AG G3 installatie vanaf de 1 e kilometers.)
Mijn verbruik ligt op 1:11 a 1:12 en nog steeds geen druppel olieverbruik, met een huidige LPG prijs van 1,60 Euro niet echt een probleem lijkt me.
Zeker niet gezien het schijntje meer aan wegenbelasting voor het rijden van G3.
Ik tank zo rond de 400 km per tank, ook niet echt een probleem lijkt me.
Motorslijtage extra vanwege LPG ????? géén idee.
Ik heb al de nodige reparaties gehad maar die zijn absoluut niet gerelateerd aan het rijden op LPG.
Meer aan het rijden met de naam Skoda, en meer exact de Fabia van dit jaartype, sorry maar dat is zo ondertussen bewezen......
Bobines, waterpomp, kabelboom storing vanwege het niet uitvoeren van modificatie door dealer, motormanagement lampjes mogelijk wel gerelateerd aan LPG maar géén echte storingen waarop je auto stilvalt.
Dus eigenlijk niet echt veel gezien de kilometers.

Extra motorslijtage..... Naaaaaaa, hij loopt stiller en soepeler dan menige ander auto, da's écht waar !

Véél succes met beslissen.
Greetings, Claymore.

Wil je meer info ... roep maar ik help je graag .
 

-Peet-

Nieuw lid
Hallo,
Leuk om te lezen, ik heb zelf ook gereden in een Fabia 1.4 hatchback met oude MPI motor op gas. Ging altijd prima.
Nu heb ik een 1.4 74KW, ook op gas. De oude motor was met gas veel zuiniger dan de nieuwe, maar wel redelijk traag. Heb er nu 40.000 gas kilometers op zitten en 30.000 met de oude Fabia.

Handig is een beetje een grote tank in te laten bouwen, ik kan 52 liter gas tanken in een hatchback en rij dan ruim 600 km. (1 op 11,5). Dat scheelt een hoop tanken.
De prijs die je noemt vind ik aan de hoge kant, ik heb voor een Teleflex-installatie minder betaald.

Verder is het ook goed even uit te zoeken waar je tankt, de gasprijzen kunnen enorm verschillen.

Succes!
 

Falcon

Donateur
Een groot nadeel is natuurlijk wel, dat de gasring op de plek van je reservewiel gaat komen. Dus zal je het wiel los in de kofferbak moeten leggen of thuis ergens moeten neerzetten, maar goed dan heb je er dus niks aan :)

Je hebt het over ruimte in de auto, maar door een gasinstallatie verlies toch redelijk wat van je kofferbak (als je de reserve wiel meeneemt, voor een particuliere auto niet overbodige luxe of je moet een goeie deal hebben met de ANWB ;)).

Dus daar zit gewoon even een praktisch punt.
 

ronald_j

Actief lid
Tja, ik vind dat ook jammer. Ik heb mijn wiel ook altijd in de kofferbak.

Maar laten we eerlijk zijn. Hoe vaak heb je nu een lekke band van het type dat hij na 3 minuten weer leeg is.

Ik heb een mooi elektrisch bandpompje bij de auto gekregen. Dat zal je meestal ver brengen. Verder heb ik nog van die lek-schuimspray.
 

Falcon

Donateur
Zo zit ik er ook in hoor.. alleen op vakantie zou ik het toch niet aandurven om zonder weg te gaan.
 
Bovenaan Onderaan