Magneetklep

Huibert

Forumguru
Na 215.000 trouwe km heb ik nu een probleem met de magneetklep? Motor symbool in het dashboard ging branden en in de maxidot kwam de melding "Exhaust workshop". Na enkele dagen bij de garage langs geweest, de monteur start de auto en lampje uit :(, geen tijd om uit te lezen dus maar weer verder rijden. Dit probleem trad ongeveer een maand geleden voor het eerst op later een keer alleen lampje branden en direct na herstarten weer uit. Op dit moment brandt het lampje incl. melding weer en blijft branden. Afgelopen week (op dat moment geen storing) is de auto alsnog uitgelezen de gelde storing was "magneetklep uitlaatgas onjuiste werking" code 01. Duid dit op de EGR en heeft het nog zin om deze te demonteren om schoon/gangbaar te maken?
 

Joske

Forumguru
De EGR wordt inderdaad bij mijn weten aangestuurd dmv het vacuümsysteem met een solenoid (magneetklep dus). Je kan proberen deze terug gangbaar te maken maar dat is geen garantie op succes, vervangen zal vast beter zijn. (als het daadwerkelijk de EGR-klep is) Ik zou ze inderdaad toch eerst eens bekijken, dan weet je toch al meer.

Om nog beter jouw probleem op te volgen is het raadzaam om ook het type motor en een motorcode te vermelden bij jouw Fabia II (veronderstel ik). ;)
 
volgens mij zijn het 2 verschillende dingen.
bij mij ging ook eerst de magneetklep/draaiklep kapot (zelfde lampje/storing)
reparatie rond de 350 euro, draaiklep plus inbouwen.
een week later weer zelfde storing , toen egr laten vervangen a 130 euro geloof ik.
erg vervelend , succes
 

Huibert

Forumguru
Sorry, was even te vlug. Gaat om een Fabia II 1.9 TDI motorcode BLS met roetfilter (DPF)
Heb al even gekeken naar waar volgens mij de EGR moet zitten, zie hier geen vacuumpotje zitten.
Na de intercoolerslang zie ik gelijk de smoorklep en in dit huis ook nog wat sensoren oid. en dan duikt het geheel direct naar het inlaat spruitstuk. Vermoed dus dat dit samen met de EGR een geheel is?
 

erik2907

Actief lid
volgens mij zijn het 2 verschillende dingen.
bij mij ging ook eerst de magneetklep/draaiklep kapot (zelfde lampje/storing)
reparatie rond de 350 euro, draaiklep plus inbouwen.
een week later weer zelfde storing , toen egr laten vervangen a 130 euro geloof ik.
erg vervelend , succes


En geen garantie/coulance?
 

Joske

Forumguru
Alleszins, zie volgende tekening, er is duidelijk verbinding met het magneetklepblok (nummer 26 op de tekening)

Naamloos.png
 

H@RM

Senior Member
Is het niet gewoon verstandiger om dat hele EGR systeem er tussen uit te halen?
Scheelt in de kosten en een hoop vervuiling in de motor
 

Joske

Forumguru
Dat is zeker een feit.. bij mij gaat het kreng er van tussen (softwarematig dan) ;)

maar dat moet je (in mijn ogen) zo snel mogelijk doen, en niet na 200k km, want dan is de boel vast al goed aangekoekt met roet..
 

Joske

Forumguru
Zit wat in, maar je weet wel dat er niks extra's meer bijkomt
denk je dat er hier nog plaats is voor extra roet? ;) ;) :

EGR_Klep.jpg
 

Huibert

Forumguru
Het gaat dus om een BLS bouwjaar 2007. en dus echt geen vacuum potje.
Voor mij geldt ook als het niet redelijk simpel opgelost kan worden krijgt hij een complete software update.
Moet dan alleen weer zo'n eind weg, denk dat het dan bij VAG techniek moet gaan gebeuren.
 

Joske

Forumguru
ik zal nog eens een keertje beter zoeken dan, moment, kom er zo dadelijk op terug ;)

77kW dan?
 
Bovenaan Onderaan