Marge op Businessline-uitvoering

Gunner

Forumguru
Wie heeft er particulier al een O3 Businessline aangeschaft? En was daar nog over de prijs te onderhandelen? Een tijdje geleden stond ik in een showroom te praten met een verkoper, en die wist me ongevraagd te vertellen dat er op de Businessline niet te onderhandelen viel. Dat kon alleen bij de 'normale' versie.

Iemand hier ervaring mee?
 

CharlesTucker

Forumguru
Geen ervaring met de O3, bij de aanschaf, particulier, van m'n O2C vertelde de verkoper me inderdaad wel dat hij bij de businessline veel minder onderhandelingsruimte had dan op de niet-BL. Het betrof de Elegance uitvoering. Ik ben er verder niet op ingegaan omdat ik zowiezo niet geinteresseerd was in de BL.
 

Greggy

Actief lid
Ik meen mij te herinneren dat de marge op een EB iets van een kleine 800 euro op catalogusprijs is. Weet niet of dit incl. of excl. afleverkosten is.
 

paulus474

Senior Member
Inderdaad nauwelijks over te onderhandelen: zit al veel "extra" op vergeleken met de "normale" versies...
 

derf

Senior Member
wij hebben de octavia combi ambient bl besteld. kreeg ook te horen dat er niet veel onderhandelingsruimte was
 

derf

Senior Member
Uiteindelijk nog wel wat eraf kunnen krijgen of niet?

Nee maar wel een redelijke inruilprijs
 

hemi24

Forumguru
Dan ben je toch ook blij, wat uiteindelijk telt is het toe te leggen bedrag. Van mij part mogen ze in dat geval de in te ruilen auto voor een symbolisch bedrag hebben...
 

Noord26

Forumguru
Wie heeft er particulier al een O3 Businessline aangeschaft? En was daar nog over de prijs te onderhandelen? Een tijdje geleden stond ik in een showroom te praten met een verkoper, en die wist me ongevraagd te vertellen dat er op de Businessline niet te onderhandelen viel. Dat kon alleen bij de 'normale' versie.

Iemand hier ervaring mee?

Heb ik wel ervaring mee, met die uitspraak dan. Want het meest logische antwoord is dat een andere eerder bezochte dealer je wel degelijk een leuke korting kon geven. Dus vraag waarom hij dat niet kan/mag? Houd persoonlijk enorm van zulke uitspraken. Je hoort ze vaak als een nieuw model net op de markt is. Met een beetje inkoopervaring of onderhandelings-ervaring kijk je meteen hier doorheen. :smirk:
 

Wild Chocolate

Senior Member
Ik vind het persoonlijk vreemder als een verkoper gelijk vertelt dat er nog flink aan de prijs gesleuteld kan worden. Dat wekt bij mij op de een of andere manier een behoorlijk wantrouwen op.
 
Ik heb alleen ervaring met wat de dealer aan 'diplomaten korting' kon geven. Daar kreeg ik gewoon zwart op wit dat alle modellen 7% korting kregen, behalve de BL, die kreeg maar 3%. Dus ik denk dat er wel degelijk verschil in zit. (Ik denk dat dit wel iets vanuit PON is, want in België krijg ik gewoon 20% (op alle uitvoeringen)!! Helaas moet ik daar nog wel wachten tot alle prijzen van de combi officieel zijn... trommeltrommel-met-mijn-vingers).
 

MarcoO2

Forumguru
Er zit (in NL) zeker verschil in. Heb inmiddels twee Businesslines besteld. De marge op specifiek die auto's is zo klein dat daar echt niet meer dan een paar tientjes in zit, zeker niet als het een leaseauto betreft.
 

CDO

Forumguru
Trend bij bijna alle merken (BMW, Citroen, Peugeot, VW, Skoda, Renault etc etc) is dat er een aantrekkelijke versie voor de zakelijke markt wordt samengesteld waarbij de leasemaatschappij de korting tegenwoordig opstrijkt ten opzichte van de situatie een aantal jaren geleden waarbij de dealer nog enige onderhandelingsruimte had. De leasemij's zijn grote klanten bij importeurs en een lagere prijs (hogere korting) verchaft hun een voordeel in de leaseprijzen (minder afschrijving, investering etc etc). In deze tijd waarin consumenten voor 10'tjes wisselen van leverancier is dit heel belangrijk geworden.

BL's zijn daarom slecht onderhandelbaar in veel gevallen (of het moet een showroom slaper zijn die al veel te lang stilstaat....)
 

CGO

Lid
Heb ook een Businessline besteld, en heb me niet druk gemaakt om de korting het gaat om het geld dat je wil bij betalen dat was in ons geval gewoon goed.....
 

CoesDoes

Forumguru
De marge op een businessline is inderdaad kleiner dan bij de standaard uitvoeringen, maar er is wel degelijk wat ruimte.
Het verschil in marge valt wel snel weg als je een aantal opties uit een businessline voor een standaard kiest.
 

hemi24

Forumguru
Op mijn huidige auto zou ook geen marge zitten volgens de diverse dealers, maar toch vondt de leasemij er eentje in Enschede, die doodleuk ca. 8% onder de andere dealers doordook...

Hoe het kan? Geen idee! Wellicht was de dealer gelieerd aan de leasemij. Mij leverde het in elk geval niks op...
 

ertromp

Forumguru
Dan ben je toch ook blij, wat uiteindelijk telt is het toe te leggen bedrag. Van mij part mogen ze in dat geval de in te ruilen auto voor een symbolisch bedrag hebben...

Dat is ook mijn ervaring na een bezoek aan de dealer. Op een businessline (1.4 TSI Elegance Combi) zou er ca. €800,- van de prijs af kunnen maar veel belangrijker vind ik het uiteindelijk toe te leggen bedrag. (dus een stuk inruilwaarde eigen auto).
Een dealer ziet ook dat je als particulier bij goed functioneren van zo'n dealer een constante factor bent ten opzichte van de leaserijder die eerder zal switchen van merk/dealer.

Ook dat is een dealer wat waard en zal in onderhandeling belangrijk zijn want uiteindelijk moet het in de after sales verdiend worden.
 

Sk_Hans

Forumguru
Sinds begin van het jaar heb ik een nieuwe Octavia. Toen we die eind vorig jaar wilden kopen, heb ik drie dealers bezocht. Bij elke dealer heb ik aangegeven dat ik een goed aanbod wilde voor die nieuwe auto en de inruil van mijn Skoda, en dat ik bij een echt goed aanbod meteen die middag een handtekening zou zetten. Bij alle drie werd erg lauw gereageerd. Niemand kwam met een heel goed bod, wat gezien de afronding op een mooi rond bedrag om bij te betalen eigenlijk wel voor de hand lag (het ging om een verschil van enkele honderden euro, eventueel als korting op accessoires) . Het meest vreemde was dat we bij alle drie de dealers onze gegevens achter lieten en aangaven ook bij andere dealers te gaan kijken. Niet één van de dealers nam de week erna uit zichzelf even contact op. Niet één mailtje met de vraag of we nog geïnteresseerd waren. Als ik dealer was, zou ik een klant die zo duidelijk een auto wilde kopen (en bij twee van de drie dealers al eerder een nieuwe Skoda had gekocht!) echt niet zomaar laten gaan. Vervolgens werd zelfs op een mailtje van ons maar lauw gereageerd. Pas toen ik dat doorstuurde naar de directeur van die garage met de vraag of hij echt niet wilde verkopen , werd daar (heel snel) op gereageerd en kregen we een iets beter aanbod.
 

Gunner

Forumguru
SK_Hans, welke dealers waren dat? (desnoods per pm als je dat niet openbaar wil maken) De lauwheid herken ik wel ten dele; soms krijg ik het idee dat ze liever zaken doen met leasemaatschappijen (ook gezien de verschillende 'lease'uitvoeringen die bijna elk merk wel heeft.)

De particuliere klant is vaak maar 'lastig' krijg ik soms het gevoel, maar ze snappen misschien niet dat in deze economische moeilijke tijden een nieuwe auto als eerste geschrapt wordt als aanschaf. Daarom zouden ze, zoals je zelf ook aangeeft, een klant die zo duidelijk zijn eigen geld wil achterlaten wat klantvriendelijker kunnen benaderen.
 
Bovenaan Onderaan