Marge op Businessline-uitvoering

De Stip

Forumguru
Ik heb een dergelijke ervaring met onze O-2. Ook daar viel destijds niet veel mee te onderhandelen, daar de EBL al scherp in de markt werd gezet. Het blijkt nu dus met de O-3 ook zo te zijn. Dit omdat ze verwachten deze auto met name af te kunnen zetten op de zakelijke markt. Alsof particulieren geen eisen hebben....
 

hemi24

Forumguru
Als ik sommige reacties zo lees krijg ik het idee dat niet iedereen reëel naar de prijzen kijkt...

Misschien handig om eens een BL en niet-BL prijsvergelijk te maken, dan zie je vanzelf dat er op een BL veel minder marge zit..
 

Badnews

Senior Member
Precies.. op een 'kale' versie kan je tot 7% krijgen, op een BL slechts 3% ongeveer.
dit zijn de kortingen die je met moeite kan krijgen.. BL zit gewoon geen marge op voor zwaar onderhandelen.
 

Noord26

Forumguru
Mijn ervaring is dat je ook op een BL ook goed kunt onderhandelen. Het scheelt als je dat ook aan het einde van een maand of kwartaal (nog beter: einde van een jaar) doet. Verkopers en dealers moeten getallen behalen. Alles voor de cijfers.. :)
 

Sk_Hans

Forumguru
SK_Hans, welke dealers waren dat? (desnoods per pm als je dat niet openbaar wil maken)
Je mag best weten welke dealers dat waren. Ik ben in Lelystad (Holsch), Almere (Holdinga) en de Meern (SCU) geweest. Bij de eerste en de laatste had ik eerder een nieuwe Skoda gekocht. Uiteindelijk toch in de Meern de Octavia gekocht.

Toen ik eerder in Lelystad de Fabia van mijn vrouw kocht, ging het daar allemaal prettig en soepel. Nou had ik toen niets in te ruilen en ging het om een nieuwe auto die op voorraad in hun showroom stond. En dat ook nog in de laatste week van het jaar. Toen verliep de verkoop volgens mij via de eigenaar of bedrijfsleider. Nu via een verkoper die op mij een stuk minder behulpzaam over kwam. Jammer want ik had de auto best bij hun willen bestellen. Zeker als je als particulier een tweede nieuwe auto bij hetzelfde bedrijf wilt kopen, verwacht je toch wel wat aandacht en service.

Bij SCU verliep het verder allemaal netjes. Maar op mijn vragen over accessoires kwam geen antwoord. Ik snap niet hoe je een klant die om accessoires vraagt zonder folder en prijslijst de zaak kunt laten verlaten. En dat tot twee maal toe!

Juist bij die extra´s kun je als dealer flink korting geven. Een trekhaak die voor 700 euro in de prijslijst staat, kost je zelf véél minder. Inkoop misschien 250 euro ex btw. De rest is BTW, montage en winst. Dus als je tegen een klant zegt dat je 50% korting geeft en daarmee wellicht die klant over de streep trekt met de aankoop van een auto, maak je nog steeds geen verlies. Ik was vroeg met bestellen en wilde de auto pas na 1 jan afgeleverd hebben. De auto stond dus weken bij de dealer en de trekhaak kon tijdens een rustig dagje gemonteerd worden. Out-of-pocket kost zo'n trekhaak dan echt niet meer dan 350 euro. Had de dealer geen verlies (en een auto verkocht) en de klant een grote korting. Allebei blij. Maar schijnbaar hebben niet alle verkopers (micro)economie in hun opleiding.
 

CDO

Forumguru
@Sk_Hans: langzamerhand begint het in dealerland ook uidelijk te worden dat het om geld verdienen gaat en niet om het verkopen van aantallen (alhoewel de bonusafrekening van de importeur hier natuurlijk wel mee samenhangt).

Met handel valt nog steeds geld te verdienen, je moet alleen weten wat je inruilt en wat je er voor keunt krijgen, veel dealers kunnen dit niet meer en bellen gelijk de handel.

Zoal een oud spreekwoord zegt: het geld ligt op straat, maar je moet wel even bukken om het op te rapen!:)

Als je als dealer alleen maar Citigo's schrijft kun je blij zijn met de aantallen maar niet met je winstbijdrage!
 

MaRco2

Forumguru
Business uitvoeringen zijn inderdaad speciaal voor de zakelijke rijder samengesteld, waarbij voor een beperkte meerprijs hij afgeladen is met leukigheden. Hier zit in de catalogusprijs (dus lagere fiscale bijtelling) al een fikse pakketkorting verwerkt.

De berijder (of je nu least of zakelijk koopt) merkt bij zijn belastingafrekening niets van of er op een faktuur 4% of 10% korting gegeven zal worden, daarom een goedkopere afgeladen uitvoering, die ook particulier beschikbaar is.

Overigens kreeg ik bij de dealer in Hoogeveen simpel 4% korting (ex. BPM) op een Octavia Combi Elegance Businessline, dat is al meer dan de totale marge wat ze hebben. Op een Greenline helemaal niets... want die paar auto''s die ze krijgen, verkopen ze toch wel.

Bij RijnWoud in Rotterdam kom ik in beide gevallen nog leuker slagen overigens.
 
@MaRco2,

Bij de bestelling van mijn Greenline Bussinesline kreeg ik toch nog 3,5%. Volgens de verkoper hebben zij 4,5% marge op deze auto.
 

MaRco2

Forumguru
Yep, in Hoogeveen gaven ze niets en in Rotterdam op een Greenline (heel interessante auto, maar ik kon het risico op een te laag trekgewicht niet nemen) wel een behoorlijke korting (minder dan op een TSI Combi EBL, maar die is ook 5 mille duurder).

Sommige dealers hebben er te weinig toegewezen gekregen en kunnen ze blijkbaar toch verkopen.
 

MeneerB

Forumguru
@Neptukker:

Hartelijk dank.
Als deze marges ook nog voor de nieuwe O3's gelden hoor je mij niet klagen.
 

skodagk

Nieuw lid
Ik heb als particulier een paar weken geleden een O3 1.2 Tsi Elegance Business line gekocht en heb 4.3% korting weten te krijgen op de totale aankoopprijs (dus inclusief BPM, opties, afleverkosten). Ik had als aantal opties o.a.(laneassist, grootlicht, sunset, verkeersbordherkenning. Het koste wat moeite om de korting los te krijgen, maar stug volhouden helpt altijd in deze tijden.
 

MeneerB

Forumguru
Ik heb als particulier een paar weken geleden een O3 1.2 Tsi Elegance Business line gekocht en heb 4.3% korting weten te krijgen op de totale aankoopprijs (dus inclusief BPM, opties, afleverkosten). Ik had als aantal opties o.a.(laneassist, grootlicht, sunset, verkeersbordherkenning. Het koste wat moeite om de korting los te krijgen, maar stug volhouden helpt altijd in deze tijden.

Is dit met of zonder inruil ?
Wel belangrijk voor het eindplaatje.
 

Pygmy

Nieuw lid
Stel dat ik een standaard Ambition Business Line met 1.4 motor handschakel wil, wat zou ongeveer mijn uiteindelijke prijs onder de streep dan (kunnen) zijn ?
 

skodagk

Nieuw lid
hatchback 1.4 tsi ambition business line = 25270, rijklaarmaken = 635, afleverpakket =~200 legeskosten & verwijderingsbijdrage = 93.70 euro, dus een totaal van 26198.70 euro. Een korting van 4%, dus 1050 euro zou mogelijk moeten zijn naar mijn mening, dus zeg 25150 euro, met een beetje vasthoudendheid weet je het misschien naar 25000 te praten.
 

MarcoO2

Forumguru
Wat er mogelijk is, hangt ook af van de specifieke dealer. Heeft hij zij targets bijvoorbeeld al gehaald? Staat je dus vooral niet blind op theoretische kortingen, maar gebruik ze puur als leidraad om zo goed beslagen de onderhandelingen in te gaan.
 

Neptukker

Forumguru
En bedenk je ook dat het voor een dealer onmogelijk is om alle marge weg te geven. (Hoewel je nog wel gepakt wordt met 'afleverkosten')
 
Bovenaan Onderaan