SK_Hans, welke dealers waren dat? (desnoods per pm als je dat niet openbaar wil maken)
Je mag best weten welke dealers dat waren. Ik ben in Lelystad (Holsch), Almere (Holdinga) en de Meern (SCU) geweest. Bij de eerste en de laatste had ik eerder een nieuwe Skoda gekocht. Uiteindelijk toch in de Meern de Octavia gekocht.
Toen ik eerder in Lelystad de Fabia van mijn vrouw kocht, ging het daar allemaal prettig en soepel. Nou had ik toen niets in te ruilen en ging het om een nieuwe auto die op voorraad in hun showroom stond. En dat ook nog in de laatste week van het jaar. Toen verliep de verkoop volgens mij via de eigenaar of bedrijfsleider. Nu via een verkoper die op mij een stuk minder behulpzaam over kwam. Jammer want ik had de auto best bij hun willen bestellen. Zeker als je als particulier een tweede nieuwe auto bij hetzelfde bedrijf wilt kopen, verwacht je toch wel wat aandacht en service.
Bij SCU verliep het verder allemaal netjes. Maar op mijn vragen over accessoires kwam geen antwoord. Ik snap niet hoe je een klant die om accessoires vraagt zonder folder en prijslijst de zaak kunt laten verlaten. En dat tot twee maal toe!
Juist bij die extra´s kun je als dealer flink korting geven. Een trekhaak die voor 700 euro in de prijslijst staat, kost je zelf véél minder. Inkoop misschien 250 euro ex btw. De rest is BTW, montage en winst. Dus als je tegen een klant zegt dat je 50% korting geeft en daarmee wellicht die klant over de streep trekt met de aankoop van een auto, maak je nog steeds geen verlies. Ik was vroeg met bestellen en wilde de auto pas na 1 jan afgeleverd hebben. De auto stond dus weken bij de dealer en de trekhaak kon tijdens een rustig dagje gemonteerd worden. Out-of-pocket kost zo'n trekhaak dan echt niet meer dan 350 euro. Had de dealer geen verlies (en een auto verkocht) en de klant een grote korting. Allebei blij. Maar schijnbaar hebben niet alle verkopers (micro)economie in hun opleiding.