Martijn stelt zich ook even voor

Gegroet mede forummers en Skoda enthousiastelingen,

Vanuit het altijd mooie Friesland stel ik mij ook voor. Mijn naam is Martijn, 24 jaar en komende uit Joure. Met auto's als hobby een groot liefhebber van alles wat maar met auto's te maken heeft (logische zin). Toen ik op mijn 18e mijn rijbewijs haalde kocht ik mijn eerste auto (Toyota starlet uit 93) waaraan ik ook regelmatig aan het sleutelen was.

Sinds gister ben ik de trotse eigenaar van een zilvergrijs/blauwige Skoda Fabia 1.4 MPI Comfort uit 2001. Dit is mijn allereerste auto uit het VAG concern, hiervoor heb ik naast Japans ook -niet lachen-; Frans en Italiaans gereden. Bij de testrit viel gelijk de degelijkheid en robuustheid op van de Skoda. Wat een comfort en wegligging.

Ze heeft bijna 142.000 gelopen, zit een nieuwe koppakking op en heeft alle Comfort opties (behalve airco).
Natuurlijk heb ik ook wat foto's voor de liefhebbers:







Qua uiterlijk: op een paar hele lichte plekjes na is de auto nagenoeg schadevrij. Interieur ziet na 1 miniem klein plekje op de bestuurdersstoel nog puntgaaf en schoon uit. Toen ik de auto kocht is deze door een poetsbedrijf helemaal van top tot teen schoongemaakt.

De auto heb ik vrij goedkoop kunnen kopen want ik vermoed dat de stuurhoeksensor stuk is (symptomen: dimmende verlichting en plots licht sturen in bochten) en de ketting vind ik nogal aanwezig. Desalniettemin rijdt de auto geweldig, schakelt super en is een grote aanwinst.

Groeten uit het hoge noorden!
 
Dank jullie voor de welkome en leuke reacties :D

Inderdaad Joske , een setje LM zal niet misstaan. Maar dat komt nog wel, nog eventjes voor sparen :facepalm:
Ik moet nog wel een beetje wennen aan de rammelende ketting. Ik lees overal dat het veel voorkomt en dat het normaal schijnt te zijn, maar misschien dat ik toch even naar mijn vaste garageman ga, puur ter controle.

Ik heb al gelijk twee vraagjes:

is het verstandig om een gebruikte stuurhoeksensor te monteren? En hoe moeilijk/onmogelijk is het om een complete airco in te bouwen? Ik ben op de interwebs een onderdelenfaab tegengekomen die deze onderdelen aan boord heeft...
 

Joske

Forumguru
een airco inbouwen...

jeetje, je ziet het ineens groot :D

weet niet in hoeverre alles voorbereid is om dat zomaar eventjes over te bouwen. Aircocompressor moet ook aangedreven worden dus zul je al een aangepaste poelie moeten hebben of een andere monteren.. Dan nog te zwijgen over de knoppen op het dashboard, de elektronische kant van de zaken en god weet wat nog waar ik nu nog niet aan denk.

kan je beter even ARKO rijden en de volgende auto mét airco kopen ;)
 
Alles is mogelijk als je groot denkt :tegek:

Arko is ook niet vervelend en de zomer is ook al bijna voorbij, maar k zag de onderdelenauto staan met nog een complete A/C en ik dacht; stel dat...
Dan is m'm auto wel helemaal compleet haha.
Misschien dat er forumleden zijn die ervaring hebben met achteraf inbouwen? :D
 

Desperado

Forumguru
Aangepaste poelie zal geen probleem zijn, die zit wel op de donorauto.
Het is te doen, maar wel veel werk. In een ver verleden bij de baas een keer een klant gehad met een Citroen Xantia die achteraf airco wou en dat is gelukt.
 

Joske

Forumguru
Aangepaste poelie

dat bedoelde ik ook, dat de huidige poelie niet voldoet om de compressor aan te drijven.. waar ik mee wou zeggen dat er toch ook wel wat mechanische aanpassingen aan te pas komen..


maar ik heb het nog nooit gelezen of gehoord dat een A/C achteraf ingebouwd werd in een auto. Maar goed, zoals je aangeeft: het kan blijkbaar wel, maar het zal vast wel een aardige duit gekost hebben voor die klant?
 

Cordoba

Forumguru
Het is ook even de vraag of de airco in de donorauto werkt, en of er bijvoorbeeld geen lekke condensor in zit, of dat de compressor is overleden. Ander punt dat je moet controleren: is de ECU in jouw auto geschikt voor airco, of moet je die ook vervangen (zou je dan ook uit de donor kunnen halen, maar dan moet dat wel dezelfde motorcode zijn, en zal er behoorlijk wat gereset/ingeleerd moeten worden: er zijn allerlei zaken die gekoppeld zijn aan de ECU.

Overigens een dringend advies: plaats een beschermingsrooster voor je radiateur/condensor, om deze te beschermen tegen steenslag (is te vinden in het Fabia II deel, topic over lekke condensor), roostertje kost minder dan 10 euro, maar kan je wel veel onkosten besparen.
 

Cordoba

Forumguru
Yep, dat is wat ik heb geplaatst op het forum @Joske, maar het onderdeelnummer is elders te vinden in dat topic.

(sorry ik was iets te snel en forum heeft momenteel wat hick-ups)
 
Ooo dan laat ik de A/C nu eerst maar even links liggen.. Als het nou plug and pray was dan was dat wat makkelijker geweest. In ieder geval dank jullie voor het meedenken @Joske @Desperado @Cordoba
Dat rooster is overigens een goed idee! ik vond de openingen in de gril nog al groot waarbij een flinke kiezel wel doorheen komt. Ik zal volgend weekeind eens kijken hoe en wat.
En het gevalletje tweedehands stuurhoeksensor: doen of niet doen?:shutup:
 
Bovenaan Onderaan