Matrix led-verlichting ( verblindt tegenliggers ? )

j.houtgraaf

Nieuw lid
Ik rijd sinds november 2023 een octavia nx rs maar heb ook problemen met de matrix verlichting.
Hij schijnde bij mij met dimverlichting ook niet ver genoeg, dit heb ik laten afstellen naar 2.5% (uit me hoofd) nu is het goed.

Maar met grootlichtassistent is het echt waardeloos.
Tegenliggers seinen als ze nog ver weg zijn.
Het licht gaat niet optijd terug.
Dit kunnen ze tot op heden niet oplossen.

Voor mijn octavia rs reed ik een golf 8 gti clubsport.
Mijn golf had talloze andere problemen, maar de matrix verlichting was geweldig! Het leek in zowel de dim als grootlicht een stuk feller te zijn en het werkte sneller en vloeiend.

Ik heb aangegeven bij de dealer dat ze mij contacten zodra er een concrete update is. Zodra ik de update heb en het werkt zal ik het hier delen.
 

SkodaBart

Actief lid
Ook bij mij seinen vrachtwagens soms, ookal zie ik dat de matrix koplampen een donkere vlek rond de vrachtwagen maken. Ik heb besloten het maar te negeren, vrachtwagens zelf seinen ook constant naar elkaar.
 

Rallye

Forumguru
Ik heb ook een Golf en, als gezegd, juist op wegen met een vangrail word ik nog wel eens toegeknipperd door vrachtwagens. Verder nauwelijks. Helemaal perfect is het dus ook bij de Golf niet. Maar zo slecht als @j.houtgraaf het beschrijft is het bij mij zeker niet.
 

hemi24

Forumguru
Mijn ervaring is ook dat veel automobilisten “te zenuwachtig” zijn en al beginnen te seinen als ze er nog niet eens hinder van kunnen ondervinden.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@j.houtgraaf Je laat eerst de koplampen omhoog draaien, en dan ga je klagen dat je mensen verblindt, althans, dat ze naar je seinen?
Je hoeft (in Nederland zeker) bijna nergens met grootlicht te rijden, en wanneer je dat wel doet, is het jouw verantwoordelijkheid om ze te dimmen, niet die van de dealer of fabrikant. De fabrikant heeft er een 'hulpje' voor ingebouwd, maar dat is precies dat: een hulpje.
Is het wellicht een idee om ze weer wat omlaag te laten draaien?
 

j.houtgraaf

Nieuw lid
De matrixlampen werkte vanaf dag 1 al niet na behoren.

Omlaag gedraaid ook al geprobeerd. (1% hierdoor werd mijn zicht met dimlicht erg slecht)
Hij staat nu op 2.5% wat de dealer adviseert.

Er zijn in NL genoeg wegen waar grootlicht een toevoeging is.
Ik woon zelf in de noordkop daar zijn vele dijkwegen.
Het is ook mijn verantwoordelijkheid, maar als er matrix verlichting opzit hoort hij medeweggebruikers niet te verblinden.
Anders zou VAG die optie niet hebben.
De dealer heeft mijn auto een paar dagen in bezit gehad en zelf getest en hebben ook toegegeven dat dit niet correct is.

Bij mijn golf heb ik er nooit problemen mee gehad.
Overigens met een bmw 550D en m140i werkte de koplampen ook probleemloos.

Nogmaals zou het fijn zijn als we via dit forum elkaar op de hoogte houden zodra er een update beschikbaar is.
Zover ik kan lezen is dit dus een bekend probleem bij skoda.
Ik zal het hier in ieder geval melden zodra ik de juiste update heb gehad.
 

hemi24

Forumguru
Omlaag gedraaid ook al geprobeerd. (1% hierdoor werd mijn zicht met dimlicht erg slecht)
Hij staat nu op 2.5% wat de dealer adviseert.

En wat staat er op de koplampen zelf…?

Misschien een terzake kundige dealer opzoeken die weet hoe hij (moderne) koplampen moet afregelen!!!
 

EdK

Forumguru
die weet hoe hij (moderne) koplampen moet afregelen!!!
Jij zegt het, ik dacht precies hetzelfde !
Ook matrix Led koplampen , maar prima lichtbeeld en geen enkel gesein van tegenliggers tot heden....
En zie hem elke morgen als naar werk ga en motor start dat de koplampen zich stellen ( omhoog naar beneden en dan op juiste positie )
 

j.houtgraaf

Nieuw lid
Goed idee!
Ik heb net even gekeken.
Op de lampen staat 1.0%.
Dit heb ik een aantal weken uitgeprobeerd, maar dit had geen invloed op de matrix verlichting.
Ik ga hem zelf is afstellen, mijn buurman heeft een allround garage.
Alleen ben erg voorzichtig ivm garantie.
Thnx voor de tip!
 

hemi24

Forumguru
Ik ga hem zelf is afstellen, mijn buurman heeft een allround garage.
Alleen ben erg voorzichtig ivm garantie.
Thnx voor de tip!

Graag gedaan, alleen jammer dat je er niks mee doet…

Gewoon even langs de VAG dealer en op correcte wijze laten afstellen!!!
 

j.houtgraaf

Nieuw lid
Niks mee doe?
Bij afhalen stond hij op 2.5
Dimlicht perfect grootlicht assistent niet correct
Terug gegaan hebben ze hem naar 1.0 gezet
Dimlichten ervaarde ik als matig
Grootlicht zelfde problemen
Weer terug laten zetten naar 2.5% zodat me dimlicht goed is.

Ik ben er zelf niet bijgeweest dat de dealer hem afstelde, de waardes heb ik me laten vertellen.
Als ik hem zelf afstel met mijn buurman die een autogarage runt, weet ik het 100% zeker.

Verder zag ik je bericht en ren gelijk naar buiten om de waardes op me koplampen te checken.
Morgen avond ga ik bij me buurman langs om alles is even uit te zoeken.
Ik pak je tip met 2 handen aan!
 

hemi24

Forumguru
Niet vergeten om iemand achter het stuur te zetten bij het afstellen (of 75kg aan gewicht op de bestuurdersstoel te laten plaatsen)…

En check even de documentatie of de lichtunits eerst nog met een diagnoseapparaat in een basisstand moeten worden gezet voordat je deze kunt afstellen.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Bij de APK-beurt heeft de garage nog wel eens de gewoonte om de koplampstand te "corrigeren", met de blijkbaar onbedwingbare neiging om aan de veilige kant te gaan zitten. Ik zorg er daarom altijd voor dat de kofferbak leeg is, en de tank ook zo leeg als redelijkerwijs mogelijk is.
 

hemi24

Forumguru
Oh ja, nog een toevoeging: in principe altijd afstellen met de lampen AAN, niet op de AUTO-stand..! Zeker bij lampen met adaptief licht!
 

Smeeuwis

Donateur
De grootlicht assistent werkt met een camera. Is bijvoorbeeld de calibratie daarvan wel eens gecontroleerd? Of het lensje? Hij zit achter de voorruit, misschien zit er wel viezigheid in of is de ruit bij montage niet goed schoon geweest. Ik heb hier ook matrix LED en krijg maar zelden een seintje van een tegenligger, ook niet van trucks. Terwijl ik toch regelmatig op een vierbaans provinciale weg met geleiderail in het midden zit. Ik herken het niet.

Als je na het correct afstellen van de lampen problemen blijft houden zou ik eens naar die camera gaan kijken.
 

j.houtgraaf

Nieuw lid
De dealer zegt dat ze de camera ook hebben gekalibreerd.
Ik ga het lensje even schoonmaken misschien is dat het wel.
Bedankt voor het meedenken!
 

j.houtgraaf

Nieuw lid
Even een update.
De koplampen heb ik nu op 1.0% gezet (dit staat ook op de unit aangegeven)
Zoals het hoort.
Ik heb ook gezien dat het raam aan de binnenkant voor de lens vies is.
Volgens mij richt de lens ook teveel omhoog.
Ik heb geprobeerd de spiegel te demonteren maar dat zit goed in elkaar. Ik ben bang dat ik het stuk maak dus heb besloten dat de dealer dit mag nakijken.
Gisteravond gelijk getest, tegenliggers seinen nog steeds op de Matrixverlichting.

Ik heb vanmorgen de dealer gesproken en een afspraak gemaakt.
Zij gaan op mijn verzoek het raam + lensje reinigen en de lens opnieuw afstellen.

Ik houd jullie weer op de hoogte.
 

Smeeuwis

Donateur
Alleen de viezigheid kan al veel schelen. De software denkt dan, via de lens, dat het te donker is en zal dus de lichten te lang op grootlicht laten staan. Is een vermoeden hoor, maar wel aannemelijk.

Is de voorruit ooit vervangen? Af-fabriek zou dat gewoon goed moeten zijn.
 

j.houtgraaf

Nieuw lid
Het lijkt mij ook beter als alles schoon is. Geen idee of dit een origineel voorruit is, heb hem bij broekhuis gekocht met 10.000 km.

Hij is wel vaker naar de garage geweest betreft de verlichting, misschien hebben ze de camera een keer los gehad.
Ze hebben ook me dashboard een keer eruit gehad ivm een stelmotor.
Was een grote reparatie klus.
 
Bovenaan Onderaan