Max.Toeg.Massa

kaze

Lid
Weet iemand toevallig
-de MTM
-het totaalgewicht zonder aanhanger

op die manier kan ik zien hoe zwaar een aanhanger maximaal mag zijn.

alvast bedankt !!

michelover

Forumguru
Misschien is het handig als je het type Superb erbij geeft.
Zit wel een verschil tussen de verschillende modellen.

michelover

Forumguru
Volgens de gegevens in het instructie boekje is het Maximale toegestane gewicht 2087kg voor de HB Greenline en 2109kg voor de Combi Greenline met de 1.6TDI. Gegevens zijn te vinden op www.skoda-auto.com en dan zoeken onder documentation naar de supplement voor de Superb van het lopende jaar.

kaze

Lid
thx @ Michelover ! Dit had ik precies nodig.

Gezien de wagen nog in bestelling is heb ik nog geen eigen boekje ter beschikking.

Als ik dus goed lees :
wagen : 2109 kg
aanhanger max : 1700 kg

gelet dat een autotrailer al snel een mtm heeft van 2000kg.. zal dit dus een probleem worden voor het B rijbewijs (Belgie)

B rijbewijs is maximaal 3500 KG

Of zou het mogelijk zijn het gewicht van de aanhanger op papier terug te brengen naar 1300 KG?

kaze

Lid
Geen idee eigenlijk omtrent het leeggewicht.
Momenteel ben ik gewoon aan het nadenken als dit een realistische piste is.
(SCII + autotrailer)

De rallywagen die op de trailer zou moeten weegt 930 KG.
Hou ik dus nog een 460KG nuttig gewicht over voor de lege aanhanger.

SCII 2109 + rallywagen 930 = 3039 KG + aanhanger 460 KG = 3499 KG

andrehj

Forumguru
Max aanhangergewicht staat ook op je kenteken (deel 1A) als je géén trekhaak hebt. Ik heb namelijk geen trekhaak en wel het max trekgewicht op het kentekenbewijs staan. Dit voorkomt onnodige rompslomp als je later een trekhaak monteert.

Bakkertje

Forumguru
SCII 2109 + rallywagen 930 = 3039 KG + aanhanger 460 KG = 3499 KG

Hier maak ik uit op dat je een B rijbewijs hebt (en geen BE). Als het maximale toegestane gewicht van de aanhanger hoger is dan het leeggewicht van de auto mag je er sowieso niet mee rijden..

hemi24

Forumguru
Ik weet niet hoe het in B zit met het max te trekken gewicht maar in NL kent men de 8% niet! Dus de Superb Greenline mag 'maar' 1.500kg trekken!
Zo staat het trouwens ook op de skoda.be site...

Even rekening houden dat je de verticale belasting van de trekhaak (75kg) in mindering moet brengen op de max toelaatbare massa van de auto...

auto: 2109 - 1546 -75 = 488kg personen en bagage;
ahw: 1500 - 930 = 570 kg beschikbaar voor ledig gewicht aanhangwagen.

Let wel dat je (voor NL) met 2109 + 1500 = 3609 kg over het max gewicht voor een B-rijbewijs gaat!!!

Cordoba

Forumguru
Dit gaat om een Belgische vragensteller met een Belgisch rijbewijs en auto en aanhanger met Belgisch rijbewijs, dus mogelijk dat dit net iets anders is dan de Nederlandse situatie.

In Nederland heb je met alleen B-rijbewijs, inderdaad een maximum toegestaan totaalgewicht van de combinatie van 3500 kg. Er is is echter nog een probleem: boven 750 kg toegestaan maximum gewicht voor de aanhanger heb je een E-achter-B-rijbewijs nodig. Als je een rallywagen van 930kg wil vervoeren zul je 'm onder een heliumballon moeten hangen en dan met een touwtje aan de trekhaak om onder het aanhangergewicht van 750 kg te komen. :winkie:

Bakkertje

Forumguru
boven 750 kg toegestaan maximum gewicht voor de aanhanger heb je een E-achter-B-rijbewijs nodig.

De regel is nog iets complexer :winkie: Als het maximale kenteken gewicht van de aanhanger boven het leeg gewicht van de auto komt moet je een E rijbewijs hebben. De combinatie mag niet meer dan 3500 kg wegen. Dus achter een Superb die 1424 kg weegt, mag je met je B rijbewijs een aanhanger trekken met een maximum gewicht van 1424 kg (lege aanhanger + laadvermogen).
Die regel is in België overigens hetzelfde als in NL: http://verkeerweb.be/rijbewijs/inhoudstabel.html

Ik gok alleen dat de aanhanger in kwestie dusdanig veel mag vervoeren dat het eigen gewicht + laadvermogen boven de 1500 kg ligt. Maar inderdaad geldt het bovenstaande in NL, ik weet niet of het ook in België geldt. Ik weet wel dat de combinatie in België niet langer mag zijn dan 12m, daar zit je ook dicht tegenaan gok ik. (Superb 4,84m, trekhaak 10 cm + aanhanger..)

kaze

Lid
Er is is echter nog een probleem: boven 750 kg toegestaan maximum gewicht voor de aanhanger heb je een E-achter-B-rijbewijs nodig.

verdorie... niet aan gedacht.

Net daarom is het goed dat ik deze denkpiste volledig uitdokter :-)

Of ik blijf een vriend zijn autodepanneur gebruiken.. of ik ga voor aanhanger + rijbewijs.

Het afwegen kan beginnen :winkie:

Bakkertje

Forumguru
in NL kun je ook het maximale gewicht van de aanhanger op papier laten verlagen zodat je alsnog aan de regel voldoet dat het gewicht van de aanhanger+lading minder is dan het leeggewicht van de Superb..

jalex_h

Forumguru
Ik weet niet hoe het in B zit met het max te trekken gewicht maar in NL kent men de 8% niet!

Bladzijde 258 van dhet handboek, daar staat het. Probleem is alleen dat het en niet op het kentekenbewijs en niet op het typeplaatje van de auto staat. Dus hoe veel rechten je hier aan kunt ontlenen als je met oom agent in discussie gaat...

Overigens mag je met een Greenline+aanhanger volgens diezelfde bladzijde kennelijk niet op een steilere helling dan 12% rijden. Maar dat staat ook weer nergens op het kentekenbewijs noch typeplaatje.

adjego

Actief lid
Check:
BofBE.jpg

Bij bepaling of de aanhanger er achter mag, moet je rekening houden met de 1500 kg die een Superb max mag trekken. Dit is meer dan het ledig gewicht van de auto, dus heb je automatisch BE nodig. Als je dan de aanhanger naar 1400 kg laat zetten, mag het wel.

jalex_h

Forumguru
Bij bepaling of de aanhanger er achter mag, moet je rekening houden met de 1500 kg die een Superb max mag trekken. Dit is meer dan het ledig gewicht van de auto, dus heb je automatisch BE nodig. Als je dan de aanhanger naar 1400 kg laat zetten, mag het wel.

Blijft lastig, zelfs met een schema:smiley29: De Superb mag maximaal 2109 wegen, dus heb je met 1400 kg nog BE nodig. 1391 kg is (voor de greenline combi) de grens.

Bovenaan Onderaan