Max.Toeg.Massa

RogerS

Forumguru
Blijft lastig, zelfs met een schema:smiley29: De Superb mag maximaal 2109 wegen, dus heb je met 1400 kg nog BE nodig. 1391 kg is (voor de greenline combi) de grens.

Tja om te voldoen aan de regels van het B-rijbewijs heb ik de caravan administratief op een maximaal toegestaan gewicht van 1440 KG gezet en de het maximaal toegestane gewicht van de auto laten terug zetten van 2109 KG naar 2055 KG zodat het geheel onder de 3500 KG blijft...
 

RogerS

Forumguru
Ik was uitgegaan van ledig gewicht.

Een andere reden was ook dat mijn vrouw met de combinatie zou moeten kunnen rijden en zij had geen zin om voor een E rijbewijs op te gaan..
 

andrehj

Forumguru
Over dat laatste is de TUV erg onduidelijk. Er staat nl.:
"Wanneer de waarde bij "Maximum Massa Voertuig" groter is dan de waarde "Massa Ledig Gewicht" of "Massa Rijklaar", komt u helaas niet in aanmerking voor de Tempo 100-ontheffing."
Welke moet je nu nemen? De "massa rijklaar" is bij de meeste Superbs (alle?) boven de 1500 kg, maar de "massa ledig gewicht" zit er meestal onder, zodat je caravan van 1500 kg niet in aanmerking komt.....
Wil iemand hier eens een telefoontje aan wagen?
Nog even wat geGoogled:
Hier vinden de Duitsers het blijkbaar te ingewikkeld voor een website en vragen ze je om in contact te treden met een TUV station, maar toch leggen ze op de zelfde pagina uit dat de caravan niet zwaarder mag zijn dan 0.8 x de het leeggewicht van de trekauto. Maar in Dld is dat leeggewicht helemaal niet bekend en wordt altijd gewerkt met de "massa rijklaar", die ca. 100 kg hoger ligt dan de NL massa. Hieruit valt idd af te leiden dat je gewoon een Tempo 100 goedkeuring moet kunnen krijgen voor een caravan van 1500 kg.
 

hemi24

Forumguru
Voor de Temp100 keuring wordt het massa rijklaar aangehouden, wat logischerwijs iets hoger is als massa ledig gewicht.
 

jalex_h

Forumguru
@andrehj: van de eerder door mij aangehaalde tüv-pagina:
<quote>Op het kentekenbewijs van uw personenauto kijkt u naar de waarde die genoemd wordt bij "Massa Ledig Gewicht". Heeft u een personenauto met bouwjaar eind 2005 of jonger, dan staat er ook een waarde bij "Massa Rijklaar"; bij het vergelijken van de gewichten mag u van deze waarde uitgaan.</quote>
Hoe duidelijk wil je het hebben? Als er een "Massa Rijklaar" op je kentekenbewijs staat, mag je dat gebruiken. Staat dat er niet, dan moet je "Massa Ledig Gewicht" hebben. Naar mijn idee zo duidelijk als water.

Wat betreft de factor 0,8 die op de Duitse site staat, die staat ook op de NL-site en geldt indien de caravan niet van een stabilisatie-koppeling voorzien is. Dat staat op de Duitse site ook duidelijk aangegeven: http://www.tuev-nord.de/de/verkehr/...n_und_Kraftfahrstraen_2619_DEU_PRODUCTIVE.htm
Inderdaad staat daar wel dat het gewichtsverhaal ietwat gecompliceerd is, maar mogelijk dat de Duitse kentekengewichten ietwat anders in elkaar steken.
 

Mark

Banned
Aanhanger België rijbewijs;
-MTM van de aanhanger tot 750 kg = rijbewijs B
-blijft de MTM van de aanhanger onder het leeggewicht van de auto en de MTM van de aanhanger is niet meer dan dat de wagen mag trekken = rijbewijs B
-Als de MTM van de aanhanger meer weegt dan het leeggewicht van de wagen of de MTM van de aanhanger is hoger dan dat de wagen mag trekken = BE

Het gewicht (de MTM dus) van een aanhanger/caravan verlagen is haast onbegonnen werkt hier in België, in theorie is het mogelijk maar in de praktijk is het wat anders.
 

andrehj

Forumguru
Hoe duidelijk wil je het hebben? Als er een "Massa Rijklaar" op je kentekenbewijs staat, mag je dat gebruiken. Staat dat er niet, dan moet je "Massa Ledig Gewicht" hebben. Naar mijn idee zo duidelijk als water.
Je hebt gelijk. Ik moet beter leren lezen.
 
Bovenaan Onderaan