Maximaal aantal liters te tanken S2Combi 1.6 tdi

miel

Actief lid
inmiddels heb ik na 131 dagen mijn S2Combi 1.6 in bezit te hebben een vraagje over het brandstofverbruik... gisteren had ik na een lange rit nog 30 km over volgens de display maar ging er toch echt maar 54 liter diesel in... (na 954 km gereden te hebben, vrij veel duitse autobahn....)


Heeft iemand al eens meer getankt dan 54 liter? Ik durfde niet goed nog verder te rijden, maar als ik dit zo zie had ik nog wel 100 km kunnen rijden voordat hij echt leeg was...
 
Hoi, Net gisteren dezelfde auto/motor variant opgehaald (alleen HB) ik ben zo'n RTFM* freak en las dus in het instructieboekje dat de brandstoftank 60 liter bedraagt waarvan 10(!) liter als reserve. Dus hij zal na 50 liter aangeven dat ie 'leeg' is, dan heb je dus nog 10 liter over, of +/- 100 km (ruim genomen want eigenlijk kan je op 10 liter 200 km bij 1/20 rijden halen) om een benzine uhh diesel-pomp te bereiken. Al moet je er niet aan denken dat je echt leeg rijdt want dan is je katalysator naar de uitlaathemel.:shocked:

*Read The F*cking Manual
 

miel

Actief lid
Hoi, Net gisteren dezelfde auto/motor variant opgehaald (alleen HB) ik ben zo'n RTFM* freak en las dus in het instructieboekje dat de brandstoftank 60 liter bedraagt waarvan 10(!) liter als reserve. Dus hij zal na 50 liter aangeven dat ie 'leeg' is, dan heb je dus nog 10 liter over, of +/- 100 km (ruim genomen want eigenlijk kan je op 10 liter 200 km bij 1/20 rijden halen) om een benzine uhh diesel-pomp te bereiken. Al moet je er niet aan denken dat je echt leeg rijdt want dan is je katalysator naar de uitlaathemel.:shocked:

*Read The F*cking Manual

de handleiding heb ik zeer zeker gelezen.... en wat ik zei was: het lampje ging branden, ik kon volgens de boordcomputer nog 30 km rijden (actieradius), en toch ging er maar 54 liter in...
 
Toen ik mijn wagen ging halen zat deze zelfs onder de reserve.... heb toen 58 liter getankt zonder al te veel aan te dringen. Nu is het zowieso niet aan te raden om de tank zo goed als droog te rijden. Er is wel enig verschil in brandstof, V-power bv. zal makkelijker vullen omdat er ontschuimingsmiddel inzit, als je enkele minuten wacht is de schuim ook weg en kan er nog wel een paar liter bij gewoonlijk.
 
Volgens mij hebben alle autos een ontluchting knopje boven in de tankopening.
Als je die ingedrukt houdt past er zo 5 liter extra in

via tapatalk
 

Wilko

Senior Member
@veelvoorweinig: mijn O1's hadden inderdaad allemaal zo'n knop, maar mijn O2 volgens mij niet.
 

Cordoba

Forumguru
Tankinhoud is opgegeven zonder de ontluchtingsnippel te gebruiken.


@miel: hij kijkt ook een klein stukje terug naar je brandstof verbruik om een inschatting te maken van het aantal km's dat je nog kan rijden op de tankinhoud. Als je net gestart bent, een grote zware caravan erachter hebt hangen en in de file zit, zal ie dus met dezelfde tankinhoud aangeven dat je veel minder km's kan rijden, dan wanneer je juist bezig bent met heel zuinig rijden.
 

Ericw

Forumguru
Ik heb ondertussen 60x getankt met m'n Superb en 1x ging er 55,5 liter in met 0km te gaan op de BC.......
Lijkt erop dat er niet gek veel meer in zou kunnen. Mis de 70 liter tank van m'n vorige auto (Passat 3C) wel :(
 

hemi24

Forumguru
Maar hoe zit het nu?!? Heeft de S2C nu een 60ltr brandstoftank?

Ik krijg bijna het idee dat er wellicht een tank van 60 liter onder ligt, maar als ik de restkilometers en de bijbehorende getankte hoeveelheden zo bekijk, krijg ik het rare gevoel dat de programmatuur van de boordcomputer wel eens te snel gekopieerd zou kunnen zijn van de O2, die wel een 55 liter tankinhoud heeft..!

Bugje van Skoda?!?
 
Nee dit is typisch voor VAG.
Om geen risico met stilvallende auto's te nemen is de boordcomputer erg voorzichtig afgesteld. Een stuk van de tankinhoud wordt als reservetank gezien en niet meegenomen door de boordcomputer.
Verder berekent (zoals iemand hierboven ook al aangaf) de boordcomputer de actieradius op basis van je gemiddeld verbruik over de laatste 50km.
Ik ben klaarblijkelijk een van de weinige die zich hier een beetje in heeft gespecialiseerd en ik probeer altijd tot het gaatje te gaan :smirk:
In de eerste maand rijd ik de tank ook altijd een keertje helemaal leeg (met reservetankje achterin) om exact te bepalen hoe de boordcomputer zich gedraagt en wanneer hij wat aangeeft.
Zo krijg ik 86,5 liter in een 80 liter tank waarbij de boordcomputer bij 72 liter al op 0km staat. Volgens mij ziet de boordcomputer dus 10% van de tankinhoud als reserve en telt hij daar naar af. Verder heb je nog 5 liter expansie/ontluchting en nog 1,5 liter slang etc.
 
Waar zit die ontluchtingsnippel dan wel op een S2? Ik kan er niks over terugvinden in de handleiding, heeft er iemand een foto van? Of is er misschien een verschil tussen de diesel/benzine?
 
Stevige uitspraak voor iemand die nog nooit een Skoda heeft afgetankt... ;)


Komt in elk geval niet overeen met mijn ervaringen zoals opgedaan met 2 stuks O2.

Daar heb je wel gelijk in :smirk:
Ik ga er zo maar vanuit dat Skoda hierin niet veel afwijkt van de andere VAG-takken, maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn.
Ik heb een A4, A6, Sharan en Alhambra gehad met een(zelfde?) boordcomputer en die hadden alle dit zelfde gedrag.

Zo weet ik ook niet zeker of de Octavia en Superb een ontluchtingknopje heeft, maar ben gewoon nog nooit een auto tegen gekomen zonder...
Je vind er nooit wat over in het boekje (volgens mij is het niet voor ons bedoeld :smiley29: ) maar je kan m vinden door met je vinger in de tankopening te voelen (meestal aan de bovenkant) naar een knopje of een lipje welke je in kan duwen.
 
Waar zit die ontluchtingsnippel dan wel op een S2? Ik kan er niks over terugvinden in de handleiding, heeft er iemand een foto van? Of is er misschien een verschil tussen de diesel/benzine?

Je vind er nooit wat over in het boekje (volgens mij is het niet voor ons bedoeld :smiley29: ) maar je kan m (denk ik) vinden door met je vinger in de tankopening te voelen (meestal aan de bovenkant) naar een knopje of een lipje welke je in kan duwen.
Ik heb diesels en benzines gehad en tot op heden hadden ze allemaal zo'n ontluchtingknopje
 
Toch geen knopje of lipje te vinden in de vulopening bij mijn S2 maar ja het is dan ook niet zo maar een wagen zoals die vele andere :tongue:
 
Toch geen knopje of lipje te vinden in de vulopening bij mijn S2 maar ja het is dan ook niet zo maar een wagen zoals die vele andere :tongue:

Tja, het zou natuurlijk kunnen dat ie d'r echt niet zit, maar het zou mij wel verbazen. Het kan wel zijn dat je m niet kan zien en dat je echt met je middelvinger (langste) aan de bovenkant moet voelen (vrij diep in de vulopening).
Maar zodra ik de kans heb ga ik zeker ook ff voelen bij een S2 :tongue: Het scheelt mij altijd 5 liter
 

Feroz

Nieuw lid
Bij aflevering was de tank van mijn Skoda SC2 ook behoorlijk leeg. Bij de eerste tankbeurt ging er gelijk meer dan 57 liter in. Het bereik stond overigens op 0 km.
 
Ik heb ff een tekeningetje van het principe gemaakt:
ontluchting.jpg
Normaal gebruik (zoals het bedoeld is):
Via de normale vulopening kun je het blauwe deel vullen met brandstof. Omdat er lucht ophoopt in de tank loopt de vulslang vaak al vol voordat de tank (blauwe) al helemaal vol is en slaat de pomp af. Dan moet je even wachten en kun je er nog wat bij tanken.
Als je nu een volle tank hebt en de temperatuur van de brandstof loopt op (tijdens een warme dag), dan gaat bij een bepaalde druk het ventiel bovenaan het rode slangetje open en kan de lucht er uit waardoor de brandstof kan uitzetten in het rode gebied. So far so good...

Nu willen we maximaal brandstof tanken:
Als we het palletje met onze vinger ingedrukt houdt tijdens het laatste stuk tanken, kan de lucht er direkt uit en kun je ook het rode deel helemaal vullen met brandstof.
Uiteraard is het nu wel van belang dat je de auto niet met een propvolle tank op een hete dag laat staan, want dan loopt de druk op en stroomt de brandstof er via het ventiel allemaal weer uit :smiley29:. Effe aan denken dus op warme dagen of als je de bergen in gaat (lagere druk).
Maar normaal gesproken is er niks tegen dit extra stukje te gebruiken, zeker niet als je daarna doorrijdt en deze brandstof direkt weer verbruikt...

Volgens mij moet iedere tank uit veiligheidsoverweging zo'n ontluchting hebben. Ik weet alleen niet zeker of ze het allemaal bovenaan de vulopening laten uitkomen, maar dat lijkt me wel de meest logische plek...
 

turboturbo

Forumguru
Maar normaal gesproken is er niks tegen dit extra stukje te gebruiken, zeker niet als je daarna doorrijdt en deze brandstof direkt weer verbruikt...
Heel handig, zo'n tekeningetje. Heb me al eens vaker afgevraagd 'wat' nu precies die reserve tank is en hoe dat werkt.

Echter heb ik her en der gelezen dat het/een (koolstof?) filter aangetast kan worden door de teveel getankte benzine en daar door kapot kan gaan.
 
Bovenaan Onderaan