Ik heb ff een tekeningetje van het principe gemaakt:
Normaal gebruik (zoals het bedoeld is):
Via de normale vulopening kun je het blauwe deel vullen met brandstof. Omdat er lucht ophoopt in de tank loopt de vulslang vaak al vol voordat de tank (blauwe) al helemaal vol is en slaat de pomp af. Dan moet je even wachten en kun je er nog wat bij tanken.
Als je nu een volle tank hebt en de temperatuur van de brandstof loopt op (tijdens een warme dag), dan gaat bij een bepaalde druk het ventiel bovenaan het rode slangetje open en kan de lucht er uit waardoor de brandstof kan uitzetten in het rode gebied. So far so good...
Nu willen we maximaal brandstof tanken:
Als we het palletje met onze vinger ingedrukt houdt tijdens het laatste stuk tanken, kan de lucht er direkt uit en kun je ook het rode deel helemaal vullen met brandstof.
Uiteraard is het nu wel van belang dat je de auto niet met een propvolle tank op een hete dag laat staan, want dan loopt de druk op en stroomt de brandstof er via het ventiel allemaal weer uit :smiley29:. Effe aan denken dus op warme dagen of als je de bergen in gaat (lagere druk).
Maar normaal gesproken is er niks tegen dit extra stukje te gebruiken, zeker niet als je daarna doorrijdt en deze brandstof direkt weer verbruikt...
Volgens mij moet iedere tank uit veiligheidsoverweging zo'n ontluchting hebben. Ik weet alleen niet zeker of ze het allemaal bovenaan de vulopening laten uitkomen, maar dat lijkt me wel de meest logische plek...