Maximaal aantal liters te tanken S2Combi 1.6 tdi

Heel handig, zo'n tekeningetje. Heb me al eens vaker afgevraagd 'wat' nu precies die reserve tank is en hoe dat werkt.

Echter heb ik her en der gelezen dat het/een (koolstof?) filter aangetast kan worden door de teveel getankte benzine en daar door kapot kan gaan.

Reservetank is dat rode stukje niet hoor; dat is puur voor expansie/veiligheid. Tegenwoordig hebben auto's eigenlijk helemaal geen reservetank meer, maar enkel een meter/boordcomputer die te vroeg aan geeft dat de tank leeg is.
Filteraantasting? Wellicht dat een te hoge druk niet goed is voor het brandstoffilter? Daarom ook maar niet expansie vol tanken als je de bergen in gaat of als je de auto op een hete dag vol weg zet!
 

floyd2

Forumguru
Dat koolstoffilter geld alleen voor een benzineuitvoering.
Die kan echter wel kapot door te veel tanken!(nippelgebruik dus)
En volgens mij heeft de octoII een ander ontluchtingssysteem zonder nippel waar je bij kan.
 
Zo'n koolstoffilter voor benzinedampen zal dan toch wel 'hoog' gemonteerd zijn? Boven expansieruimte?
Anders zou deze ook onderlopen bij uitzetten van de brandstof?
 

floyd2

Forumguru
Ja ergens aan de vulpijp geloof ik maar benzine blijft niet stil liggen zeg maar :)
Van de TDIclub was er iemand die vreemde problemen had met z'n auto die daar op terug te voeren waren.
O ja,van dat uitzetten moet je je niet te veel voorstellen,dan moet je echt een tankstation aan huis hebben om in de problemen te komen.(of in een woestijn wonen)
Geleend van TDIclub,uitzetting is 0,106 % per graad voor benzine en 0,079 % per graad voor diesel.
Loze ruimte in de tank is meer zodat bij een ongeluk de tank niet openbarst.
 

Chatslet

Forumguru
Misschien dat jullie hier wat aan hebben. Ik heb laatst deze ontluchtingsnippel ook moeten zoeken bij mijn Fabia GL. Het ziet er uit als een soort klein buisje en het zit aan de rechter kan van de vulopening en steekt schuin naar voren zodat je er als het ware in kijkt. Als je het buisje met het vulpistool zachtjes in drukt dat doet hij psssssssssst en kun je weer verder met tanken. Hoe je trouwens ook meer diesel in je tank krijgt: De meeste mensen duwen het vulpistool er helemaal in waardoor het snel af slaat. Onder op het vulpistool zitten een soort van nopjes of weerhaakjes, als het goed is 3 stuks. Als je hem met de laatste (dus die het verst van je af is) of de middelste gewoon aan de vulopening hangt en het vulpistool gewoon rustig in knijpt zul je zien dat hij vooral bij diesel veel later af slaat.
Dit heeft er mee te maken dat de vulhals in een bocht loopt en daardoor dus meer tegendruk geeft. Bij diesel komt er ook nog schuim terug waardoor die tegendruk alleen maar hoger wordt.
 

Wilko

Senior Member
@Chatslet: zo'n knopje was inderdaad in mijn O1's ook het geval, in mijn O2 kan ik ook met de beste wil van de wereld nergens een ontluchtingsknop vinden.
 

vanguard oxford

Nieuw lid
Ik ga er ook eens op letten de komende tijd. Ik tank altijd rond de 50-52 liter, maar ook wel eens meer.
Volgens mij heb ik wel 'ns 56 liter getankt, met volgens de boordcomputer nog 30km te gaan. Ik tank
gewone "Shel"l diesel, dat V-power gedoe is een enorme flauwekul, maar dat is weer een geheel andere discussie !
 
Ook ik tank met mijn S2C altijd zo tussen de 50 en 55 ltr en de boordcomputer geeft dan meestal aan dat ik nog zo'n 35 km kan rijden. Met mijn vorige auto (Seat Ibiza) kreeg ik ook nooit de tank vol (45 ltr); zelfs niet als de boordcomputer op 0 stond. Dit heeft volgens mij alles te maken met de zogenaamde 'reserve', zodat de kans dat je zonder brandstof komt te staan erg klein is. De relatie tussen het aantal getankte liters en de nog te rijden afstand op de boordcomputer hangt af van het actuele verbruik. Als je net stevig hebt lopen trappen op de Duitse Autobahn zul je zien dat de boordcomputer eerder 0 aangeeft en dat je toch niet meer kunt tanken dan wanneer je in NL nog 50 km kunt rijden. Kortom; allemaal veiligheidsoverwegingen volgens mij.
 
Zo, ik heb inmiddels een keer of 5 getankt met mijn S2C 1.8, waarvan de laatste 2x om inzicht in benzinemeter te krijgen:
De een-na-laatste keer heb ik getankt toen de Actieradius al 10km op 0km stond, waarbij mijn gemiddelde verbruik over de laatste 50km (waar je actieradius mee wordt berekend) 8,2L/100KM was. Ik kreeg er toen 57,9L in.
De laatste keer heb ik getankt toen de Actieradius net op 0km sprong, waarbij mijn gemiddelde verbruik over de laatste 50km (waar je actieradius mee wordt berekend) 7,1L/100KM was. Ik kreeg er toen 62,4L (!!) in.

Allemaal wel heel leuk, maar ik kan er nog geen conclusies uit trekken. Heeft iemand al wat meer inzicht in de berekende actieradius verkregen? Ik durf nu nog niet in te schatten of ik nog 20km of nog 50km kan rijden met de actieradius op 0km ???
 

serious

Nieuw lid
Ontluchtingsknopje had ik wel in een Passat 2B, later in een Passat 3C en een Audi A4 niet meer.
Ook mijn huidige SCII heeft het ook niet, het was een van de eerste dingen die ik uitzocht bij het tanken. Het staat ook wel een beetje raar, met je middelvinger in de tankopening van de auto poeren.... Zo leuk is die auto nou ook weer niet :tongue:
 
Bovenaan Onderaan