Maximale kogeldruk SuperB HB IV

Ik heb een SuperB HB IV in bestelling staan en wil er ook tripjes mee naar het buitenland maken met 4 mountainbikes.

Ik ben aan het kijken naar een fietsendrager op de trekhaak.

De SuperB HB is besteld met als optie de wegklapbare trekhaak.
Ik heb een SuperB handleiding uit 2016 gevonden waar in staat dat de maximale kogeldruk van die type SuperB 90kg is.
https://www.gebruikershandleiding.com/Skoda-Superb---2016/preview-handleiding-736391.html?page=0193

Kan iemand mij vertellen wat de maximale kogeldruk is van de huidige SuperB HB IV?

Ligflits

Senior Member
Even op skoda.nl kijken bij service -> handleiding. Daar kun je van alle oude en nieuwe modellen de handleiding vinden.

90kg bij aanhangwagen. Maar bij gemonteerde accessoires zoals fietsendrager 75kg of minder.

De maximale kogeldruk bij aanhangwagengebruik bedraagt 90 kg.

De voor uw wagen geldende waarde is te vinden in de technische wagendocumentatie (bv. het goedkeuringsdocument, het COC-document) of op te vragen bij een ŠKODA partner.

Overige gegevens (bijvoorbeeld op het typeplaatje van de trekhaak) geven alleen informatie over de testwaarden van de trekhaak.

Kogeldruk bij gemonteerde accessoires

Bij gebruik van accessoires (bijvoorbeeld een fietsendrager) moet de maximale lengte hiervan evenals het maximaal toegestaan gewicht incl. belasting in acht worden genomen.

De maximale lengte van het gemonteerde accessoire (vanaf de kogelkop van de trekhaak gemeten) mag 70 cm niet overschrijden.

Het maximaal toegestane gewicht van het gemonteerde accessoire incl. belading komt overeen met de maximale kogeldruk bij aanhangwagengebruik. De waarde is te vinden in het goedkeuringsdocument van de wagen.

Bedraagt de maximale kogeldruk bij aanhangwagengebruik meer dan 75 kg, dan mag het maximaal toegestane gewicht van het gemonteerde accessoire incl. belading 75 kg niet overschrijden.

Deze waarde geldt als het zwaartepunt van de belading zich op maximaal 30 cm van de kogelkop van de trekhaak bevindt.

Is de afstand van het zwaartepunt van de belading tot de kogelkop van de trekhaak groter dan 30 cm, dan neemt het maximaal toegestane gewicht van het accessoire inclusief belading af (bijvoorbeeld op een afstand van 60 cm tot de kogelkop met ongeveer de helft).

Is de afstand van het zwaartepunt van de belading tot de kogelkop van de trekhaak 70 cm, is het maximaal toegestane gewicht van het accessoire inclusief belasting 0 kg.

• Leuk
Waarderingen: Tees
Fietsendrager inclusief fietsen komt op 80kg.
Valt dat binnen een marge (zoveel % kun je over die 75kg heen gaan) of is dit riskant?

Ligflits

Senior Member
Fietsendrager inclusief fietsen komt op 80kg.
Valt dat binnen een marge (zoveel % kun je over die 75kg heen gaan) of is dit riskant?
Bij 4 fietsen kan het zwaartepunt best een eind van de trekhaak kop liggen. Dus zal wellicht nog wel minder dan 75 kg zijn... (Even het hele stuk lezen)

Het zal heus niet gelijk afbreken bij een kleine overschrijding, maar toch even een keer extra nadenken als je het advies van de fabrikant wilt negeren.

Bij 4 fietsen kan het zwaartepunt best een eind van de trekhaak kop liggen. Dus zal wellicht nog wel minder dan 75 kg zijn... (Even het hele stuk lezen)

Het zal heus niet gelijk afbreken bij een kleine overschrijding, maar toch even een keer extra nadenken als je het advies van de fabrikant wilt negeren.

Ik had het hele artikel gelezen. Gaat om 1 elektrische mountainbike van 21,5kg die we als eerste plaatsen waardoor het zwaartepunt zoveel mogelijk bij de trekhaak kop ligt. De tweede en derde fiets zijn 13kg en de vierde 12,5. De vierde zal als laatste geplaatst worden omdat deze het lichtste is. Ook de fietsendrager zelf is het zwaarst bij de kogel. Voor mijn gevoel ligt het zwaartepunt bij de kogel. Mogelijk kan de elektrische nog wat lichter worden als de accu afneembaar is. Dat is meestal zo maar weet ik nog niet.

Als ik er vanuit ga dat de accu niet afneembaar is dan zijn de fietsen 60kg in totaal en de drager 20kg in totaal 80kg. Dit zie je bij meerdere fietsendragers, bijv Thule, dat het voor de fietsendrager geen probleem is. Zou dan jammer zijn als er geen auto’s zijn die dit kunnen dragen.

Vwb op het dak, dat kan uiteraard maar liever niet.

Canon-Eye

Forumguru
Over die 5 officiële kilos teveel zou ik technisch gezien niet inzitten, want dat valt zonder twijfel ruim binnen de ontwerptoleranties van zowel de trekhaak als de drager.
Juridisch gezien kan het een ander verhaal worden als er onverhoopt iets misgaat - al is het maar door toedoen van een derde die maakt dat je bij een aanrijding betrokken raakt. Dat zou nader onderzoek kunnen triggeren waarbij de overschrijding van het toegestane maximum naar voren komt en dát zou dan weer een onwillige verzekering kunnen opleveren.
Misschien dat kleine lichte fietsje toch maar op het dak en een 3-voudige fietsdrager op de haak?

Tees

Donateur
Welke fietsendrager heb je @Lanfeest? Ik weet maar van 2 4-fietsendragers op de markt, eentje van Thule en eentje van ProUser. Die laatste (heb ik namelijk) heeft een trekontlasting naar de achterklep lopen, waardoor je wel wat druk van de kogel haalt (vooral door de hefboom wat op te heffen), mits je die een beetje goed strak aantrekt.

@Canon-Eye ik denk dat dit juridisch een héél ingewikkeld verhaal zou zijn. Officieel is er volgens mij geen andere norm dan de kogeldruk, en die is eigenlijk voor aanhangers bedoeld. Er zijn behoorlijk wat organisaties die vinden dat dat voor een verticale last (zoals een fietsendrager) een stuk hoger zou moeten mogen zijn. Dus dat Skoda nu zegt dat het bij een uitstekende last enz enz lager zou moeten zijn is een leuke beschrijving, maar de typegoedkeuring is juridisch bepalend en die zal neem ik aan 90 kg aangeven.

Ik heb nog geen fietsendrager, maar ben aan het kijken welke ik nodig zou hebben.
Kwam bij de fietsendragers van Thule uit die je kunt uitbreiden voor een 4e fiets.
Deze https://www.thule.com/nl-nl/bike-rack/towbar-bike-racks/thule-velospace-xt-3-_-939000
en deze https://www.thule.com/nl-nl/bike-rack/towbar-bike-racks/thule-velocompact-3-13-pin-_-926002 bijvoorbeeld.

Zal ook naar ProUser gaan kijken, had ik nog niet gedaan, lijkt deze te zijn https://www.pro-user.eu/nl/fietsendragers/trekhaak/amber+iv/1031

Maar terwijl ik keek vroeg ik me af of het wel kon, vandaar deze post.

• Leuk

Canon-Eye

Forumguru
Er zijn behoorlijk wat organisaties die vinden dat dat voor een verticale last (zoals een fietsendrager) een stuk hoger zou moeten mogen zijn.
Die logica zie ik niet, simpelweg omdat de kogeldruk van een aanhanger nou juist uitsluitend een verticale last is. Immers, de dissel scharniert vrij in alle richtingen terwijl er juist bij een fietsdrager ook wringende hefboomkrachten optreden - die nog worden versterkt bij het nemen van bulten/kuilen en bij wisselende bochtcombinaties (zoals bv. rotondes).
Ik zou het daarom eerder omdraaien - die beperking tot 75 kilo ongeacht de toegelaten (verticale) kogeldruk lijkt me dan ook best begrijpelijk, al is het op zich een vrij arbitrair getal.

Terzijde: met een voorgaand fietsenrek op de F2 spande ik 2 spanbanden vanaf de bovenhoeken kruislings naar de dakrails om de genoemde wringende krachten te neutraliseren.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Bovenaan Onderaan