meedraaiende koplampen Xenon Octavia II 2010

JoshO

Nieuw lid
Ik heb een Skoda Octavia II 2010 businessline elegance met xenon verlichting. Ik weet vrijwel 100% dat mijn koplampen meedraaiden in de bocht. ik realiseerde mij plotseling dat dit nu niet meer het geval is. Na de laatste beurt is er ook een software up-date geweest. Mijn dealer beweert dat ik geen meedraaiende verlichting heb maar ik bestrijd dat en kom nu ff niet verder wie weet het wel? Is het mogelijk dat na de laatste up-date er een bit verkeerd staat in de software? Ik heb het al geprobeerd met bend lightning on/of in het maxidot display maar dit heeft geen resultaat. Wie helpt mij of liever gezegd mijn dealer uit de droom?

Robbie

Lid
Kan je het vanaf de buitenkant niet zien? Ik zie namelijk wel eens verschillende foto's waarbij, bij de een de lamp als het ware 'zweeft' in de unit en bij de andere de lamp 1 geheel lijkt te zijn met het binnendeel van de unit (waar octavia in staat).
Volgens mij kan je het ook aan de code's zien die op het type sticker van je auto staan. Bij mijn Audi zit zo een sticker op de eerste pagina van mijn onderhoudsboekje geplakt en daar staan allemaal code's op van 3 letters. En iedere code is iets wat de auto fabrieks af bezit.

Ik heb er niet heel veel verstand van, misschien kan dit je in de goede richting helpen....:confused:

Falcon

Donateur
Welke maand + jaar is de auto besteld? Dan is het een kwestie zoeken naar de brouchure van deze periode en daarmee naar je dealer gaan.

___JC___

Forumguru
Als je het hebt dan gaan je lampen toch een keer op en neer en heen en weer bij het starten? Tenminste dat doen ze bij mij.

Kan idd via vag-com of bij dealer uitgeschakeld zijn. Gaan ze op en neer bij starten van de auto? Daarnaast, MOET de schakelaar van de verlichting op 'auto' staan. Staat hij op 'aan' staan de lampen 'vast'

Antera

Donateur
Als je het hebt dan gaan je lampen toch een keer op en neer en heen en weer bij het starten? Tenminste dat doen ze bij mij.

dat is alleen de hoogte dat heeft niets te maken met de zijdelingse beweging ( meesturende koplampen) weet niet of dit ook standaard beweegt bij aanzetten van je contact

Antera

Donateur
links en rechts is inderdaad daar waar het over gaat dus dan moet dat dus standaard bij opstarten al zichtbaar zijn.

Robbie

Lid
Het meesturen van de xenon verlichting kan ook via het Maxidot aan/uit geschakeld worden.
Ook schijnt er een 'Travel mode' functie aan/uit te schakelen zijn via het Maxidot (functie voor als je in een land rijd waar ze op de andere weghelft rijden als wij, zodat je geen bestuurders verblind). Als deze aan staat, schakelt hij automatisch het meesturen van de verlichting uit.

Misschien heeft de dealer iets met bovenstaande instellingen gedaan, dit zou je makkelijk kunnen controleren in je Maxidot.
Bovengenoemde heb ik even uit de handleiding van de nieuwste versie Octavia.

___JC___

Forumguru
links en rechts is inderdaad daar waar het over gaat dus dan moet dat dus standaard bij opstarten al zichtbaar zijn.

Dat bedoelde ik met heen en weer, links - rechts. Maar als het uit staat zal ie dat ook niet doen inderdaad.
Ik bedoelde meer als hij het eerst wel gedaan heeft dan zou je dat misschien nog herinneren van voor de update.

hemi24

Forumguru
Meedraaiende Xenon kun je aan de buitenkant heel eenvoudig onderscheiden van de standaar halogeen, doordat er bij de tekst "octavia" in de unit een kleine inham in de ronding zit.

Inderdaad eerst even in je maxdot kijken of het vinkje bij Cornerlights aan of uit staat (en je lichtschakelaar op "AUTO" staat). Bij een faceliftmodel van een O2 Elegance Businessline zit dit er gewoon standaard op.

O2 (FL) Xenon:
Skoda_Octavia_FL_xe.jpg

O2 (FL) Halogeen:
Skoda_Octavia_FL_hal.jpg

Bakkertje

Forumguru
De AFS wordt niet ingeschakeld als je de verlichting op de aan stand hebt staan, die werkt alleen als de verlichting op auto staat. (zoals hemi al aangaf)
Dit heb ik laatst ook gemerkt met het rijden in de mist. Omdat het buiten licht was gingen de lampen niet aan en heb ik ze handmatig aangezet, toen viel me op dat de lampen niet meedraaien.

Als je de auto start controleert ie ook de werking van de hoogte en breedte verstelling, zoals in het onderstaande filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=AJXgiz9pEbY

MarcoO2

Forumguru
Heeft iemand enig idee waarom AFS alleen werkt in de auto-stand? Zou het niet logisch zijn dat het systeem juist ook werkt als de lampen gewoon aan staan?

JoshO

Nieuw lid
Meedraaiende koplampen skoda Octavia II

Dank iedereen voor het meedenken. In tegenstelling tot wat mijn dealer (verkoper) beweerde heb ik idd. meedraaiende koplampen, de uitsparing is bij mij duidelijk aanwezig. Na contact met de werkplaats werd dit al snel bevestigd - in vervolg alleen daar maar de vragen stellen. Blijf het wel raar vinden dat een verkoper deze optie volhardend wegwuifd met de opmerking 'nee hoor kan niet' en je op het verkeerde been zet :(.

De 'bend lightning'stond aangevinkt evenals 'travel mode', de laatste begrijp ik nu moet dus uitstaan en de schakelaar op auto. Ik zal het vanavond proberen want volgens het instructie boekje werkt het vanaf 10 km/h. Ben benieuwd!! jullie horen nog!:bye:

thomaserati

Nieuw lid
Heeft iemand enig idee waarom AFS alleen werkt in de auto-stand? Zou het niet logisch zijn dat het systeem juist ook werkt als de lampen gewoon aan staan?

Bij mij werkt afs zowel in de auto als de aan stand. Rijdt zelf altijd met licht aan, vind ik prettiger. In de bochten sturen de (xenon) lampen gewoon mee.

JoshO

Nieuw lid
meedraaiende koplampen

Nou eea uitgeprobeerd. volgens mij draaien ze nog steeds niet mee.:( In de Matrix dot 'travel mode' uit -, 'Bendlightning' aan. Wel is bij het starten te zien dat de lampen hoog/laag en links/rechts draaien om te centreren denk ik. heb nu een afspraak met de dealer die gaat kijken of er via de diagose is te zien of er iets - een bit- verkeerd staat. Afwachten maar, snap er niks van. Volgens het boekje werkt het pas van af 10km/h dus het is lastig te controleren.

Ga eens rijden op een bochtige weg met een snelheidje van ongeveer 60..Zet de lampen op 'aan' en daarna naar 'auto'...het verschil is best wel duidelijk! Zeker met die snelheid!

ertromp

Forumguru
Het meedraaien is wanneer het donker is al duidelijk te zien wanneer je met ca 30 a 40 km/h door een woonwijk met wat bochten rijdt.

Bovenaan Onderaan