meedraaiende koplampen Xenon Octavia II 2010

octavia-gek

Actief lid
mijn lampen draaien ook mee als hem handmatig aanzet. ik rij nooit op automatische en ze draaien keurig mee, anders zou je automatische hoogte verstelling ook niet werken.
 
Ik dacht ook dat ik geen actieve xenon bochten verlichting had terwijl ik het wel in de optielijst gelezen had. Mooi op en neer en heen en weer tijdens starten maar onderweg niks van te merken. Travel mode is nu uitgezet en het werkt. Geweldig vooral in flauwe bochten op snelheid.
 

Robbie

Lid
Maar als de Travel Mode altijd aan heeft gestaan, heb je dan nooit lichtsignalen ontvangen van tegenliggers???

Hier een stukje uit de handleiding van de O2:
"Het dimlicht van de koplampen van uw auto is asymmetrisch ingesteld. Dit betekent
dat de rand van het wegdek aan de zijde waarop u rijdt, sterker wordt verlicht.
Als u in het buitenland op de andere weghelft moet rijden, verblindt u het
tegemoetkomende verkeer.
"

Nu verblinde je dus het tegemoetkomende verkeer...
 

adjego

Actief lid
Maar als de Travel Mode altijd aan heeft gestaan, heb je dan nooit lichtsignalen ontvangen van tegenliggers???

Hier een stukje uit de handleiding van de O2:
"Het dimlicht van de koplampen van uw auto is asymmetrisch ingesteld. Dit betekent
dat de rand van het wegdek aan de zijde waarop u rijdt, sterker wordt verlicht.
Als u in het buitenland op de andere weghelft moet rijden, verblindt u het
tegemoetkomende verkeer.
"

Nu verblinde je dus het tegemoetkomende verkeer...

Dit is niet waar, want als je de travel mode instelt, zet hij gewoon de rechter lamp omlaag. Hij zet niet ook nog eens de linkerlamp omhoog.
 
Wie heeft dit in eerste instantie aangezet dan?!?

Ik denk de vorige eigenaar want ik heb de auto pas een maand. Geseind heeft er nog niemand. Ik vind zelf juist het lichtbeeld wat kort bij de wagen staan. m.a.w. ik schijn niet ver genoeg voor mijn gevoel, maar dat kan ook allen het gevoel zijn.
 

Bakkertje

Forumguru
net toch maar eens het boekje bekeken (RTFM..) bij die van mij (Superb) staat in het boekje expliciet dat de knop op auto moet staan. Nu heb ik in het menu eens zitten spelen met de travel functie om te kijken wat er gebeurd, dus wellicht dat ik die per ongeluk aan heb gezet. Morgenvroeg maar eens proberen ;)

Adaptieve koplampen inschakelen

– Draai de schakelaar ⇒ Afbeelding 35 in stand auto.
Het AFS-systeem wordt geactiveerd als:
● de lichtsensor de lage lichtintensiteit herkend,
● de achteruitversnelling niet is ingeschakeld,
● de functie "toeristisch licht" niet is ingeschakeld.
De lichtsensor schakelt bij een lage lichtintensiteit de volledige buitenverlichting
in.
Met het AFS-systeem is het mogelijk de hoogte en breedte van de lichtbundel van
de koplampen te wijzigen. De hoogte en breedte van de lichtbundel wijzigen automatisch
afhankelijk van de rijsnelheid resp. van het gebruik van de ruitenwissers.

Het AFS-systeem werkt in de volgende modi.

Modus buitenwegen
De modus "buitenwegen" is een basismodus. De strooiing van de luchtbundel voor
de wagen is identiek aan het dimlicht. Deze modus is actief als geen van de volgende
modi actief is.

Modus regen
In de modus "regen" is de strooiing van de luchtbundel voor de wagen breder en is
de hoogte van de bundel lager, zodat bij slecht weer (regen) het tegemoetkomende
verkeer minder verblind wordt. Deze modus wordt bij snelheden van
15 - 70 km/h geactiveerd en als de ruitenwissers continu langer dan 2 minuten
werken. De modus wordt uitgeschakeld bij het overschrijden resp. onderschrijden
van de snelheidsgrenzen of als de ruitenwissers langer dan 8 minuten zijn uitgeschakeld.

Modus stad
In de modus "stad" is de strooiing van de lichtbundel voor de wagen breder en is
de hoogte van de bundel lager. Doel hiervan is om de aangrenzende trottoirs,
kruisingen, zebrapaden enzovoort te verlichten. De modus is actief bij snelheden
van 15 - 50 km/h.

Modus snelweg
In de modus "snelweg" is de strooiing van de lichtbundel zodanig breder dat ook
de linker (resp. rechter)1) weghelft van de snelweg wordt verlicht, zodat de bestuurder
op tijd op een obstakel of een ander gevaar kan reageren. De modus
wordt stapsgewijs ingeschakeld vanaf 90 km/h. Het grootste effect wordt bereikt
bij snelheden van meer dan 120 km/h.

Toeristisch licht
Deze functie maakt rijden mogelijk in landen waar aan de andere kant van de weg
wordt gereden, links-/rechtsrijdend verkeer, zonder tegenliggers te verblinden. Bij
actieve functie "toeristisch licht" zijn de hierboven genoemde modi en is het opzijzwenken
van de koplampen gedeactiveerd.
De functie "toeristisch licht" kan worden geactiveerd / gedeactiveerd via het informatiedisplay
in het menu:
■ Settings (Instellingen)
■ Travel mode (Reismodus)
■ Off (Uit)
■ Switched on (Ingeschakeld)

Bochtverlichting
De bochtenverlichting dient voor het verlichten van bochten door het meedraaien
van de lichtbundel van de koplampen met xenonverlichting. Deze functie wordt
geactiveerd bij een snelheid van meer dan 10 km/h.
 

hemi24

Forumguru
"travelmode" zorgt ervoor dat het lichtbeeld als het ware afgevlakt wordt, dus het naar rechts schuin oplopende lichtbeeld (meer licht rechts) wordt naar beneden bijgesteld.

Even voor een schutting/muur/garagedeur zetten en inschakelen dan zie je het voor je neus gebeuren...

Bij oudere lampunits moest men hiervoor altijd van die driehoekige delen op het lampglas plakken als je met de boot naar GB ging.
 

Robbie

Lid
Dit is niet waar, want als je de travel mode instelt, zet hij gewoon de rechter lamp omlaag. Hij zet niet ook nog eens de linkerlamp omhoog.

Oke, dat wist ik niet.... Weer wat geleerd, ik ging er inderdaad van uit dat hij links dan automatsch iets hoger zou zetten
 

Bakkertje

Forumguru
Bij oudere lampunits moest men hiervoor altijd van die driehoekige delen op het lampglas plakken als je met de boot naar GB ging.

Dus als je met de trein gaat hoeft het niet? :smiley29: :winkie:

Vanmorgen nog even gekeken bij m'n S2 en als die niet in de auto stand staat werkt de AFS niet. Wellicht dat de O2 hierin dan afwijkt ten opzichte van de S2.
 

hemi24

Forumguru
inderdaad, de O2 wijkt dan af, want ik heb het vanavond nog geprobeerd: zowel in de stand AUTO als AAN werkt de statische én de dynamische bochtenverlichting.
Alleen de coming en leaving home werkt niet bij de facelift modellen met de schakelaar in de AAN stand.
 

MarcoO2

Forumguru
huh? ben ik net blij met de bevestiging dat AFS gewoon werkt in de aan-stand, val ik weer in de volgende teleurstelling... coming/leaving home die niet werkt? Wat is dat nou weer voor raars? En is dat ook niet te activeren?
 

Olavio

Senior Member
Dat was mij ook al opgevallen met al die mist laatst. Omdat ik constant in de 'auto' rijd en met de mist dus eigenlijk zonder licht zou rijden, had ik de schakelaar in de 'AAN' stand staan en vergeten terug te zetten. 's Avonds dus geen coming home en 's ochtends geen leaving home. Terugzetten op 'auto' (toen de mist over was): Probleem opgelost.
 
zal er waarsch mee te maken hebben dat in de aan stand, de lichtsensor omzeilt wordt om te zorgen dat de lichten altijd (dus ook als het licht is) aan gaan zodra je gaat rijden.
Als de CH en LH dan ook zouden werken, zouden de lichten ook overdag aangaan indien de functie gebruikt wordt. Dat zal miss als onzinnig gezien worden (en is het natuurlijk ook wel een beetje), dus werkt het alleen als de lichtsensor er tussen zit om dag/nacht te kunnen bepalen en dat is in de auto stand.

Helaas heb ik (nog) geen auto stand (en dus geen CH en LH) op mijn amb bl, maar dat kan geregeld worden heb ik begrepen :D
 

Robbie

Lid
@traumaheli

Dat klinkt toch wel als een erg logische verklaring!
Waarschijnlijk is dat inderdaad de motivatie die er achter zit.
 

MarcoO2

Forumguru
't Zou kunnen, maar dat is dan aangepast sinds de facelift van de O2. Want in mijn huidige O2 werkt de CH wél als het overdag licht is, terwijl de LH overdag niet werkt. Ondanks het feit dat mijn lichtschakelaar vastgeroest staat op "aan", werkt de lichtsensor dus wel bij het bepalen of LH geactiveerd moet worden. Als dat bij de FL anders is, is dat dus geen vooruitgang maar teruggang.
 

MarcoO2

Forumguru
Helemaal niets... het is alleen nu wél het geval, en dat bewijst dat CH en LH in de pré-FL wel degelijk mogelijk is met de lichtschakelaar op "aan". En als dat in de FL niet meer mogelijk is, is dat dus een achteruitgang. Ik heb mijn schakelaar altijd op "aan" staan, en heb dan straks in mijn FL geen CH en LH. En dat is een achteruitgang.
 

adjego

Actief lid
Je kunt in Vag-com instellen dat je dan gewoon altijd met lampen aan wilt rijden, ook in de Auto stand. Hierdoor behoud je je CH en LH.
 
Bovenaan Onderaan