Meer tanken dan de groote van de tank

R.Heikamp

Forumguru
Goedenavond,

ik ben net wezen tanken met de faab sedan (korting bij de tango vandaag)
kwam ik er achter dat er 46,73 liter in de tank glee ik heb naar mijn idee een 45liter tank en het vreemde is volgens de boordcomputer kon ik nog 230 km rijden en het brandstoflampje brande nog niet eens.

hoe kan dit?
 

Canon-Eye

Forumguru
Kan wel, er zit een behoorlijke reservemarge in. Ik heb ooit (2002 tot 2007) ook zo'n Fabia 1 (combi dan wel) gereden en had in het begin ook de gewoonte om 'm tot in z'n kraag vol te gooien, net als bij de daaraan vooraf gaande Polo.
Mááárrr...: "Don't try this at home, kids!":nono:
Want bovenin de vultuit zit een verbinding naar een actiefkool-filter (bedoeld om benzinedampen uit de tank af te vangen) en als dat vol benzine loopt moet daar een nieuwe vulling in. En dat zijn geen grappen meer: kostte destijds een dikke 200 Euro!
Sindsdien tank ik tot hij afslaat en rond dan af op de eerstvolgende hele liter - verder ga ik niet, voor de zekerheid.
 

Rem82sch

Senior Member
Wat ook nog een mogelijkheid is.
Dat de eiking van de pomp niet meer klopt!
De pompen moeten ook worden afgesteld.
Ik tank op zeer veel verschillende plaatsen, waar ik wel vaker terug kom.
Als voorbeeld in Martelange Luxemburg klopt het redelijk daartegen in Rodange Luxemburg wijkt hij met 4ltr af op 800ltr.
Nog voorbeeld in Lezo Spanje klopt redelijk en in La Junquera Spanje wijkt hij zelfs 6ltr af op 800ltr.
Nog een Saint Vith België tegen Meer België wijkt 2ltr af op 800ltr.

En het mooie is het is dat het vrijwel iedere x de zelfde afwijking is.
Opzet? Ik denk van wel ergens moet het terug verdiend worden is het niet met Ltr dan is het met de toevoeging aan de brandstof.
We worden bestolen waar we bij staan, maar we gaan er toch terug om dat het goedkoop aanvoelt.
En zoals in mijn geval met afwijking is het nog altijd goedkoper tanken dan in het thuisland.
 

Kinv

Lid
Kan wel, er zit een behoorlijke reservemarge in. Ik heb ooit (2002 tot 2007) ook zo'n Fabia 1 (combi dan wel) gereden en had in het begin ook de gewoonte om 'm tot in z'n kraag vol te gooien, net als bij de daaraan vooraf gaande Polo.
Mááárrr...: "Don't try this at home, kids!":nono:
Want bovenin de vultuit zit een verbinding naar een actiefkool-filter (bedoeld om benzinedampen uit de tank af te vangen) en als dat vol benzine loopt moet daar een nieuwe vulling in. En dat zijn geen grappen meer: kostte destijds een dikke 200 Euro!
Sindsdien tank ik tot hij afslaat en rond dan af op de eerstvolgende hele liter - verder ga ik niet, voor de zekerheid.
Is dat bij de Fabia II ook nog het geval? Ik zelf tank ook tot de vulopening. Daarna hoor heb ik bij het dichtdraaien van de dop een bepaald geluid dat er op lijkt dat de brandstof toch naar de tank zelf loopt ipv in de vulbuis te blijven hangen.
 

Ginius

Lid
Kijk even goed naar de korting bij Tango. Het is geen 11 of 13 cent tov van de vorige map, maar tov van de landelijk advies prijs. Dus uiteindelijk maar 1 a 2 cent korting tov van de dag daarvoor. Verder valt me op de bezoneprijs verhoging vaak op donderdag wordt doorgevoerd. Hoezo korting?

Ik tank zelf niet meer zo vaak bij Tango, maar eerder in Duitsland. Heb tevens het idee dat ik met een niet Tango gevulde tank verder kan rijden dan als ik bij Tango tank.
 

Canon-Eye

Forumguru
Kijk even goed naar de korting bij Tango.
Het woord "korting" wordt sowieso misbruikt doordat Nederlanders daar nu eenmaal graag op reageren...

Kortingen vergelijken is helemaal niet interessant - de te betalen prijzen vergelijken natuurlijk wel. Geldt trouwens niet alleen voor brandstoffen, maar ook - en misschien nog wel véél sterker - voor verzekeringspremies. Bij sommige maatschappijen ben je met 60% noclaim voordeliger dan bij andere met 75%...

Ik zelf tank ook tot de vulopening. Daarna hoor heb ik bij het dichtdraaien van de dop een bepaald geluid dat er op lijkt dat de brandstof toch naar de tank zelf loopt ipv in de vulbuis te blijven hangen.
Of de FII ook een actiefkoolfilter heeft (en zo ja, hoe het buizenstelsel dan precies loopt) kan ik je niet vertellen, want ik heb me dat na die ene dure ervaring niet meer afgevraagd. Ben gewend te tanken zoals ik aangaf en dat bevalt me goed. Omdat ik de getankte liters en bijbehorende km-standen e.d. altijd in een eigen (vrij uitgebreid) excelbestand invoer, zijn de kleine verschillen per tankbeurt niet echt van belang. Die worden vanzelf genivelleerd; ik let voornamelijk op het cumulatieve verbruik over alle kilometers.
 

turboturbo

Forumguru
Het is dat je telkens zo'n hard piepje hoort, maar anders zou ik ook rustig doorrijden totdat de tank echt bijna leeg is (20 tot 40 km actieradius ipv 100)

EDIT: behalve in de winter, dan tank ik meestal bewust al eerder de tank weer vol (je wilt niet in een horror-spits terecht komen met een bijna lege tank)
 

Boet

Actief lid
Bij de diesel zit er een palletje wat ervoor zorgt dat de tank ontlucht wordt. Of dat bij de benzinemodellen ook zo is, weet ik niet. Wat ik wél weet is, dat, als je dat palletje een paar keer indrukt als de tank bijna vol is, je zo vijf extra liter erin krijgt. Uiteraard wel meteen gaan rijden, want als de boel uitzet, zit je auto onder:).
 

Niche

Nieuw lid
Ik doe dit met mijn Fabia 1 RS vaker. Ivm de vele kms (ook buitenlandse) die ik rij moet ik iets minder vaak bij het tankstation langs. Of verplicht tanken aan een een prijs 15-20 cent/ liter hoger dan het tankstation bij mij om de hoek. Tijdje terug nog 52 liter getankt (hij was dan ook echt bijna leeg), op +- 1100 km.
Maar inderdaad, doe je best net voordat je een lange rit gaat maken. Niet als de wagen na het tanken een middagje bij +30 graden buiten in de zon moet staan. Dat expansievat is er niet voor niks.
 

Canon-Eye

Forumguru
Wat ik wél weet is, dat, als je dat palletje een paar keer indrukt als de tank bijna vol is, je zo vijf extra liter erin krijgt.
Yeah right - ga door. Zie post #6: deed ik vroeger (medio 2002) ook altijd. Tot er een nieuw actief-C filter in moest.
Kostte zo'n 200-225 Euro, als ik me goed herinner (heb 't een beetje verdrongen)...:bloos:
 

Canon-Eye

Forumguru
Klopt - ik heb die ervaring ook al vaker gepost. Maar ik zie het onderwerp zo af en toe opnieuw opduiken en kan me goed voorstellen dat deze posters (vaak betrekkelijk nieuwe c.q. niet heel erg actieve forumleden) die oudere items niet onder ogen krijgen. Daarom herhaal ik m'n waarschuwing dan maar weer eens.
Alleen ben ik veel te lui om telkens die ouwe postings op te graven en een linkje daarheen te plaatsen...:jaja:

(Efficiency is gesublimeerde luiheid. Ik probeer zo efficiënt mogelijk om te gaan met m'n tijd)
 

ArjanGr

Senior Member
Hmm.. Ik tank ook altijd zo vol mogelijk. En rij zo lang mogelijk door. Haal meestal wel tegen de 800 km op 1 tank. Dan geeft de boordcomputer nog 30 km aan ofzo. En dan tank ik soms wel 52 á 53 Liter (45L + 7L reserve volgens het boekje).
Maar ik lees het nu voor het eerst dat de actiefkoolfilter hier last van zou kunnen krijgen.. Ga toch eens in ETKA kijken hoe die slangen allemaal lopen...
Bij het tanken gebruik ik het ontluchtingspalletje wel, anders stopt ie rond de 45 liter toch wel.
En idd. ik zorg wel dat ik alleen helemaal vol tank als ik gelijk een stuk moet rijden en niet met 30 graden in de zon weg zet gelijk.

Canon-Eye: Heb je misschien meer uitleg hoe door 'veel' tanken er benzine in je actiefkoolfilter kan raken, die helemaal voorin je auto zit..? Of moet je dan echt veel te veel tanken, dat het zelfs overstroomt?
 

M1K3RsZ

Actief lid
Ja er zit inderdaad bij de vuldop aan de rechterkant een klein ontluchtingspalletje!! ook ik had deze een keer lekker ontlucht aangezien ik met mijn andere fabia nog wel eens van de baas mocht tanken!
Ook ik heb daar geen goede herinneringen aan!!! Bij mij was het zo dat ik op de A2 mijn tankpiepje/lampen af ging en ik dacht van "ohhhh ik heb toch extra getankt dus kan nog wel even" niet te bedenken dat ik echt op me laatste drup reed :deuk: gelukkig kwam ik voor een oprit van een tankstation stil te staan! en konden we in ze achteruit nog een pitsstop maken. dus ja voor mij ook geen extra tanken meer!!
 

Cordoba

Forumguru
Tankpiepje gaat af op de hoeveelheid brandstof die nog in de tank zit, die trekt zich geen moer aan van hoe vol je getankt hebt. :pieker: Als je de tank half vol gooit, gaat het piepje ook niet af als je als 100 km op een lege tank hebt gereden.

Ontluchtingspal zit er dus bij alle uitvoeringen: benzine en diesel, hatchback, combi of sedan maakt allemaal niets uit.
 

turboturbo

Forumguru
Maar, Mike, de brandstofmeter 'schuift' niet op, m.a.w. als het naaldje bij het rode vakske komt, is het toch echt de laatste km's, wel of niet expansieventiel gevuld.

Als ik er een paar extra liters in pers, rijd ik bijvoorbeeld eerst 200 kilometer voordat het naaldje in beweging komt (vanaf zijn positie 'vol') en als ik dat niet doe bijv. al bij 100 kilometer.

Edit: wat @Cordoba zegt.
 

Canon-Eye

Forumguru
Canon-Eye: Heb je misschien meer uitleg hoe door 'veel' tanken er benzine in je actiefkoolfilter kan raken, die helemaal voorin je auto zit..?
Bij mijn toenmalige Fabia (Elegance, gebouwd in 2001 maar op kenteken in 2002) zat het actiefkoolfilter in de buurt van de vulhals van de tank. Er zit een verbindingspijpje tamelijk bovenin - zou zelfs wel het ontluchtingspijpje kunnen zijn dat open gaat als je dat palletje opzij drukt, bedenk ik me nu... Langs die route gooide ik dus niet alleen de tank, maar ook dat filter vol met benzine. En da's een slechte gewoonte gebleken.
En verder geldt uiteraard nog altijd: eenieder is volledig bevoegd tot het maken van zijn/haar eigen fouten! :jaja:
 

turboturbo

Forumguru
@MarcoVW heeft er destijds wel eens een tekening van ge-upload, als ik me niet vergis. Wie geïnteresseerd is, wens ik veel sterkte bij het zoeken :arghh:
 

M1K3RsZ

Actief lid
Tankpiepje gaat af op de hoeveelheid brandstof die nog in de tank zit, die trekt zich geen moer aan van hoe vol je getankt hebt. :pieker: Als je de tank half vol gooit, gaat het piepje ook niet af als je als 100 km op een lege tank hebt gereden.

Ontluchtingspal zit er dus bij alle uitvoeringen: benzine en diesel, hatchback, combi of sedan maakt allemaal niets uit.


Ja echt?

Meen je niet!
 

zefke

Lid
Als je 46,75 liter kan tanken in een 45 liter tank die niet leeg is, dan denk ik dat je ergens bedondert wordt!
Al dan niet met opzet....

Het kan ook zijn dat je bv luchtbellen met je brandstof tankt... vroeger zat er altijd zo'n mooi kijkglas op de pomp...

Ook zijn er wel eens malafide pompstations die bijvoorbeeld butaan bij de benzine mengen, ook lekker, krijg je welliswaar je liters maar niet je verbrandingswaarde. Dat laatste geldt trouwens nog sterker als ze er alcohol al dan niet legaal bij mengen.
 
Bovenaan Onderaan