Melding kapotte lamp

Hoi,

Heeft iemand ervaring met de dashboardmelding 'lamp kapot'? Ik doe nu zelf rgelmatig een controle vwb de lampen rondom. Erger me rot aan al die auto's met kapotte (en verkeerd afgestelde) lampen. Volgens het instructieboekje gaat er ee lampje op het dashboard branden bij een defecte lamp. Of is dit modelafhankelijk? Ik weet trouwens niet eens welk model / uitvoerin ik heb. Hoe kom je daar achter? Weet alleen 1.2 TSI combi...

Ook staat nl. in het boekje da een lampje gaat branden als de ruitensproeiertank leeg is, maar dat schijnt bij de meeste uitvoeringn niet te kloppen.

Kan iemand zijn licht hierover laten schijnen? (Leuke woordspeling).. :pieker:

Joske

Forumguru
Je zou het gemakkelijkst te verwijderen lampje eens kunnen uitdraaien, dan weet je ineens of je de melding in kwestie hebt. ;)

Ruitensproeierreservoir leeg laten komen zal mss iets langer duren om te testen :)

piair1982

Forumguru
Met koplampsproeiers heb je het lampje leeg ruitenvloeistofreservoir wel. Ik heb sproeiers en regelmatig brand het lampje ;)

kapotte lamp is gewoon idd uitproberen.

RefleCs

Forumguru
Alleen auto's met koplampsproeiers zijn uitgerust met indicatie voor de vloeistof. De lampjes worden zover mij bekend in elk model aangeduid.

Zowel de koplampen (niet de stadslichtjes) als de achterlichten, remlichten en kentekenverlichting zorgen voor een melding. (uit ervaring sprekend)

Canon-Eye

Forumguru
Zowel de koplampen (niet de stadslichtjes) als de achterlichten, remlichten en kentekenverlichting zorgen voor een melding.
Ooit heb ik eens minuten lang in het instructieboekje zitten bladeren toen mijn Fabia 1 na zowat 4 jaar trouwe dienst bij het starten een duidelijke "Ping!" liet horen en er een lampje bleef branden. Dat bleek van de lampcontrole te zijn (wist tot dat moment niet eens dat het er op zat).
Vervolgens nog weer een tijd aan het zoeken geweest welk lampje er dan kapot zou zijn. En dat bleek nou uitgerekend het linker stadslichtje te zijn - je weet wel, waar je ófwel 6 vingers met een extra gewricht aan één hand voor moet hebben, ófwel "even" de accubak moet verwijderen om erbij te kunnen...

Sindsdien geen problemen meer gehad, afgezien van de onterechte melding die leidde tot de vervanging onder garantie van de BCM in mijn huidige F2 GL.

Alleen auto's met koplampsproeiers zijn uitgerust met indicatie voor de vloeistof. De lampjes worden zover mij bekend in elk model aangeduid.

Zowel de koplampen (niet de stadslichtjes) als de achterlichten, remlichten en kentekenverlichting zorgen voor een melding. (uit ervaring sprekend)

Hoi, heb stadslichtje ff gedmonteerd en ja hoor. Melding defecte lamp werkt. Dus dez dit op mijn Faabje en werkt zelfs bij stadslichtjes.

RefleCs

Forumguru
Hmm appart. De mijne reageert niet op de stadslichtjes. Was ik al verbaasd over. Nu zitten er gewoon ledjes in dus niet zo snel last meer van uitval. De overige zaken reageren bij mij wel.

Hmm appart. De mijne reageert niet op de stadslichtjes. Was ik al verbaasd over. Nu zitten er gewoon ledjes in dus niet zo snel last meer van uitval. De overige zaken reageren bij mij wel.

Ik heb ook ledjes in bestelling van mini in the box... Ben benieuwd hoe de electonica daarop reageert...

Chatslet

Forumguru
Gewoon via vcds uit zetten die lamcontrole, heb je niets aan. Lampcontrole werkt overigens pas als je de lampjes aan en uit zet.

VWim

Forumguru
Ja hoor, systeem geeft netjes een melding van de defecte lamp, inclusief een weergave van de locatie van deze defect lamp.

Captain Hook

Forumguru
Dat geeft hij alleen aan als je maxidot hebt! Heb je minidot dan geeft hij alleen aan dat er een lampje kapot is en dan mag je zelf een rondje om de auto lopen haha
Hmmm, bij mijn O2 gaf idd de Maxidot aan WELKE lamp defect was.
Maar in mijn Roomster, ook met Maxidot, krijg ik alleen een melding dat er een lamp kapot is, niet welke...

CharlesTucker

Forumguru
Kennelijk zijn die systemen per auto/type dus nogal verschillend. Zo gaf chatslet hierboven aan dat de controle alleen uitgevoerd wordt als je de lampjes aan en uit zet. Bij mijn O2C wordt die controle altijd uitgevoerd, zo kreeg ik van de week een melding over m'n linker DRL, terwijl ik die niet aan had. De melding klopte, bij controle bleek dat die linker DRL het inderdaad niet meer deed. Nu ben ik wel weer benieuwd of die controle alleen bij het starten wordt uitgevoerd, of ook tijdens het rijden. De melding over m'n DRL kreeg ik een paar seconden na het starten van de auto.

Volgens mij moet het contact eerst onderbroken worden voor een nieuwe 'update'. Ik denk dus dat je geen melding krijgt als tijdens de rit een lamp kapot gaat...

Bovenaan Onderaan