Melding Olie en Inspectieservice

Dory

Senior Member
En ineens is onze Kodiak alweer 2 jaar oud, dat gaat best snel. De Kodiak heeft nog maar weinig gelopen +/- 15.000 km, en ja ik weet dat zijn dure kilometers. Niettemin blért het display al een paar maanden over olie en inspectieservice. Ik lees hier verschillende reacties over deze "service" maar niet over de kosten hiervan. Wat kost gemiddeld een olieservice en wat houd deze beurt in. Wat kost een inspectieservice en wat moet ik me daar bij voorstellen. Is dat een visuele inspectie ? die ik zelf kan uitvoeren?.
Mijn auto zit niet in de lease dus ik wil de kosten in de hand houden.
Dealers komen met verschillende intervallen en argumenten over onderhoud of bv een oliewissel, de een zegt 15.000 km en de ander 30.000 km.
Verder zit ik nog met eventuele updates van het systeem. Er zijn div aanpassingen gedaan zoals het activeren van lane-assist, heb ik dat nog na een update. Heeft iemand een advies voor mij.

brepus13

Forumguru
https://www.skoda.nl/service#onderhoudsprijs

de kosten zullen in het niet vallen in verhouding tot de afschrijving dus om nou al te willen besparen voor een paar 100€ die de beurt kost lijkt me niet perse handig.

jaarbeurt of 15k km is vaste interval
Longlife is 30k of 2 jaar.

longlife beurt is iets duurder vaak. Inspectie is mogelijk nodig ivm garantie?

afhankelijk van wat ze updaten kun je dingen kwijtraken.

hemi24

Forumguru
Olieservice na max. 2 jaar of max.30.000 km.

Dus op basis van de leeftijd moet er gewoon nieuwe olie in…

Dory

Senior Member
@brepus13, Het display gaf eerst enkel olieservice aan en nu ook inspectieservice, ik denk idd ivm garantie voor zover ik die nog heb. Kan ik de dealer zeggen dat er aanpassingen aan het systeem zijn gedaan of loop ik dan risico op het verlies van garantie?

Dory

Senior Member
@hemi24. Ik heb er in 2 jaar nog maar 15.000 opzitten, voor een interval van 30.000 ben ik 4 jaar verder. Die tolerantie hebben dealers niet. ;)

hemi24

Forumguru
“Hetgeen het eerst bereikt wordt” is ook wat er voor beide intervallen geldt.
Als de auto 3 jaar is moet deze weer binnen, ivm verversen van de remvloeistof.

• Leuk
Waarderingen: Dory

Tees

Donateur
Ik zou inderdaad niet besparen op die paar 100 euro. Ik dacht dat een LongLife beurt rond de €200 kost, maar er zullen vast nog wat zaken bijkomen (luchtfilter, interieurfilter, na 3 jaar idd remvloeistof).

Aangenomen dat het jouw eigendom is, kan je maar beter het voorgeschreven onderhoud min of meer volgen, dat verdien je misschien zelfs wel terug in de restwaarde als je m weer eens gaat verkopen. En als je toch onverhoopt een garantiegeval hebt, maakt het die situatie ook een stúk makkelijker.

En ik weet niet wat voor aanpassingen je gedaan hebt, maar als dat alleen VCDS dingen zijn, dan zou ik t vooral niet vermelden. Als je tuning oid gedaan hebt, dan wil je denk ik vooral dat er niet zomaar een motormanagement-update gedaan wordt, want dan wordt je tuning overschreven...

• Leuk

Fmoon

Forumguru
Voor garantie zou ik die inspectie wel even laten doen, bij mij deden ze dat niet omdat die voor z’n eerste beurt toen moest (viel tegelijk). Ze vonden dat zelf onzin. Ik gooi elk jaar nieuwe olie erin (ik rij Max 10dkm) , en om het jaar de remvloeistof. Inspectie is na je garantie niet echt nodig lijkt mij, zeker als je de kosten in eigen hand wil houden zelf goed opletten en je onderhoud optijd doen.

• Leuk

eriktv

Forumguru
Als je auto al een tijdje om onderhoud blèrt verspeel je in mijn ogen al haast je aanspraak op garantie en mobiliteitsservice. Een beurtje kost je 0,5-1% van de waarde van je auto, zet dat eens af tegen je verzekering/MRB/afschrijving en dan zie je dat je onnodig beknibbelt als je dit uit wilt stellen ;)

BelKodi

Senior Member
Inderdaad, zeker niet op besparen. Twee jaar is toch echt het maximum vind ik qua levensduur voor de olie. Ik zou dit zelfs iets inkorten, ongeacht de kilometerstand.
Reken qua prijs op de totale olieservice op zo'n 250 euro, maar er zal meer nodig zijn dan enkel die olieservice.
Maar besparen op een onderhoudsbeurt die je maar elke twee jaar uitvoert zou ik zeker niet doen.

Overigens; en dat is toch meegenomen: ik merk toch altijd aan het rijgedrag van mijn auto als die nieuwe sapjes heeft gekregen. Rijdt toch meteen wat aangenamer en vlotter :)

• Leuk

Dory

Senior Member
Bedankt voor jullie adviezen, ik heb wat langer gewacht met een dealer-afspraak, omdat ik de olie en inspectie beurt tegelijk wil laten uitvoeren. Hoop dat ze niet gaan zeuren over mobiliteitsgarantie . De aanpassingen die ik heb laten doen betreft enkel de VCDS dingen. Ik zal daar geen melding van maken. Ben benieuwd naar het verloop hiervan.

hemi24

Forumguru
Welke updates moet je wagen bij de dealer krijgen dan?

waarom zit er verschil in de tijdsduur tussen olie en inspectieservice bij jouw wagen? Dat komt volgens mij alleen voor bij nieuwe wagens die een tijd in opslag:voorraad hebben gestaan, voordat deze verkocht werden?

Dory

Senior Member
@hemi24, ik weet niet of ze het systeem updaten maar ik heb op het forum ergens gelezen dat ze dat bij iemand hadden gedaan en die was er niet blij mee. Dat kan ik me wel voorstellen. Waarom die tijdsduur tussen 2 beurten zit weet ik niet. De wagen stond half nov 2019 al bij de dealer en is pas in Jan 2020 op kenteken gezet. Dat wilde ik zelf.

Laatst bewerkt:
Heb je al op de website van skoda gekeken voor een werkplaats afspraak? Ik wel. Heb gewoon een willekeurig kenteken ingevuld van den 1.5 TSI uit 2019 en dan komt daar uit dat een longlife beurt je 350 euro gaat kosten. Een inspectiebeurt zou 130 moeten kosten; maar die kun je niet tegelijk plannen omdat die LL beurt overlapt met de werkzaamheden van een inspectie beurt.. voor zover ik weet is het niet en én. Kan het mis hebben natuurlijk..

Maar verder snap het gemier niet zo goed.. wil je die inspectiebeurt dan zelf willen uitvoeren.. en dan..? Dan moet iemand met VCDS de melding even uit zette zeker.. je legt wel grote zak geld op de balie neer om de wagen te kopen maar zodra het ding onderhoud moet mag het ineens niks kosten.

het ding is 2 jaar oud, 15k gelopen, dat zijn dus veelal wat kortere ritten. Das júist de reden dat je de beurt moet laten doen en dat die olie vervangen moet worden. Olie verouderd, vervuild, verzuurt. Olie moet er elke 2 jaar uit. En bij hogere km stand eerder. Zo simpel is het.

Fmoon

Forumguru
Ik meen ooit eens gehoord te hebben dat als je een melding in je scherm hebt dat de beurt -zoveel dagen geleden had moeten worden uitgevoerd dat je geen mobiliteitgarantie meer hebt.

hemi24

Forumguru
Officieel op dat moment niet meer; zodra je weer een beurt bij een officiële VAG garage laat uitvoeren kun je weer aanspraak maken op de mobiliteitsgarantie.

Maar als @Dory maar 15k in twee jaar heeft gereden en de auto al 1.500 km vantevoren begint met de melding, kan ik me zo voorstellen dat de melding al een tijdje in het display verschijnt…

Dory

Senior Member
Zo erg is het nou ook allemaal niet, ik heb in die 2 jaar helaas erg weinig gereden. Ik had wat lange ritten gepland (buitenland) maar door Corona, afijn jullie weten het wel. Daarnaast heb ik het druk met werkzaamheden waar ik de Kodiak niet voor kan gebruiken. Omdat ik in het verleden van div auto,s zelf de vloeistoffen heb vervangen en kleine reparaties heb uitgevoerd, weet ik hoe het werkt en wat er te koop is. Ik sta daarom nogal sceptisch t.o.v dealers en garages die maar wat rekenen. Niettemin, ben ik me bewust dat de Kodiaq z'n beurten moet hebben. Ik heb nu een afspraak gemaakt en gevraagd wat ik mag verwachten. Ik krijg geen antwoordt, maar een offerte via mail. Ik houdt jullie op de hoogte ;)

EdK

Forumguru
In de garantie periode van dus 4 jaar met je wagen zou ik lekker naar de dealer gaan.
Mocht er dan wat gebeuren dan heb je een boel minder gezeik mbt garantie verhaal.
Ga je vanaf dag 1 zelf je onderhoud doen en er gebeurd wat met de wagen dat je op garantie wil verhalen dan niet zeuren dat ze moeilijk doen en tegen werken.
Na 4 jaar en dus uit garantietijd , moet je doen en laten wat je niet kunt laten.....

• Leuk
Bovenaan Onderaan