Melding Olie en Inspectieservice

Dory

Senior Member
Nou, de Kodiak heeft inmiddels z'n 1e Long Life-olie en technische servicebeurt gehad, er waren geen bijzonderheden en heb niets gehoord over eventuele foutmeldingen. De eerst volgende Inspectiebeurt is nu over 1 jaar en de olieservice over 2 jaar. Ik ben keurig geholpen en heb zelfs nog een dataplug voor de Connect Lite app gekregen dus ik kan niet meer dan tevreden zijn.

Tees

Donateur
Data is geld waard, logisch dus @hemi24.
Er zullen vast wel een paar onbelangrijke foutmeldinkjes zijn geweest (als ze die tenminste uitgelezen hebben..), bij de Tiguan van m'n ouders verbaas ik me telkens hoeveel foutmeldingen die bevat. Allemaal zaken als 'lampje aanhanger werkt niet' en dat soort meldingen die heel gevoelig zijn, maar geen real world gevolgen hebben.

Dory

Senior Member
@hemi24, Die dataplug was n.a.v een artikel hier op het forum waarin ik gelezen had dat de Dataplug gratis werd verstrekt. Ik heb alleen het 1ste jaar een gratis Skoda Connect abbo gehad. Het 2e jaar niet meer. In een gesprek met de dealer over de Apps gaf deze mij de dataplug die voor de Lite app geschikt is. De app op zich is best wel grappig, alleen jammer dat als mijn vrouw met de auto weg is er niets wordt geregistreerd.

@Tees, Ik heb niet gevraagd naar eventuele foutmeldinkjes, dat had ik moeten doen. Ik weet niet of ze foutmeldingen noteren cq registreren want dan kan ik er nog naar vragen. Binnenkort toch even naar de dealer want ik moet een beer hebben voor op de achterbank.

Tees

Donateur
Als het goed is worden die uitleesrapporten netjes opgeslagen, dus die zou je wel na moeten kunnen vragen.

Dory

Senior Member
We schrijven febr23. De Kodiak is van Jan 2020. De huidige km stand = 22.000. Ik weet de km-stand is een lachertje, maar ik krijg al sinds 3wkn lang de melding in het display : inspectie nodig!. Let wel, ik heb een jaar geleden een olie én inspectieservice gehad. Heb met de dealer gebeld over de kosten van deze inspectiebeurt zegge: 350 excl. Dat valt me echt tegen, óók al zou de remvloeistof vervangen moeten worden, want de rest blijkt een visuele inspectie. Ik voel me een soort melkkoe. Zijn er mensen die deze beurt voor een lager bedrag hebben kunnen laten uitvoeren. Ik verneem het graag.

Tees

Donateur
Als je het bij een dealer wilt laten doen, dan is de prijs vast. Staat ook gewoon op de website van Skoda.
Je kan dit natuurlijk elders laten uitvoeren, dan zal het zeker goedkoper zijn. Vraag is of je dat wilt.

• Leuk
Waarderingen: Dory

Dory

Senior Member
Bedankt voor jullie reactie. Ik zit natuurlijk nog in de verlengde garantie periode van 4 jaar. Wil ik die niet verspelen zal ik de inspectie toch moeten laten uitvoeren. Vraag me af of de onderhoudsmeldingen ná garantieperiode blijven komen en of deze meldingen te maken hebben met de Dataplug.
Nog geen euro per dag; valt best mee voor zo’n grote beer, toch..?
Ja, als je dat zo bekijkt valt het wel mee, maar we worden toch bij de Beer genomen. :giggle:

hemi24

Forumguru
Deel van die kosten (verversen remvloeistof) kun je zelfs over de eerste 3 jaar uitsmeren..!

Meldingen staan compleet los van het gebruik van de Dataplug.

• Leuk

kwillems

Donateur
Je kunt in ieder geval om een gespecificeerde rekening vragen met daarop wat we ze gedaan hebben, hoeveel tijd dat steeds heeft gekocht en welke materialen zijn gebruikt. Je zou geen genoegen moeten nemen met iets als "Inspectie zoals voorgeschreven: € 350".
Geheid gaat het irritatie bij de dealer geven. Maar gewoon even laten merken dat je niet klakkeloos betaalt wat er gevraagd wordt.

• Leuk

Tees

Donateur
Ik betwijfel of ze die specificatie gaan geven. Probleem is dat er vaste bedragen voor heel Skoda NL voor staan. Als dealer X de ene specificatie daarvan geeft en dealer Y de andere, dan hebben ze gedonder.

Die meldingen worden overigens gegenereerd door de ECU zelf, die monitort allerhande parameters op basis waarvan ie bepaald wanneer onderhoud/inspectie nodig zou zijn. Maar over 2 jaar moet je sowieso regelmatig voor de APK, dus dan kan je die melding dan meteen laten resetten.

• Leuk

gehaktbal

Forumguru
Heb met de dealer gebeld over de kosten van deze inspectiebeurt zegge: 350 excl. Dat valt me echt tegen, óók al zou de remvloeistof vervangen moeten worden, want de rest blijkt een visuele inspectie.
Zo hee. Ik snap je gevoel helemaal, vooral omdat het in de basis om een losse inspectiebeurt gaat. Kosten van remvloeistof komen daar waarschijnlijk nog bovenop. Ondanks alles zou ik ook geen alternatief weten om dit over te slaan, wil je de garantie inderdaad behouden...

• Leuk

Dory

Senior Member
Bedankt voor jullie adviezen. Ik ga volgende week een afspraak maken en i.i.g om een specificatie vragen. Ik doe verslag van mijn bevindingen. Vanmorgen de Dataplug verwijderd maar zal hem weer plaatsen, volgens Hemi24 heeft de Dataplug met de meldingen niets van doen. Hoe zit het met de privacy van deze Dataplug ?

hemi24

Forumguru
Bij installatie heb je een hele lap tekst op je scherm gehad, en heb je middels vinkjes aangegeven waarmee je akkoord gaat voor wat je wilt delen van je privacy…

Zoals 99 van de 100 mensen dat doet ( en ik ook vaak) : vinkje bij “accept all” en snel door met de installatie..!

Tees

Donateur
Zeer waarschijnlijk staat in de overeenkomst dat je alle data inclusief je ziel aan Pon dan wel Skoda International overhandigt en dat ze die mogen verkopen aan de duivel ;)

Privacy is voor mij de reden om zo lang als mogelijk van een connected auto af te zien. Je zou eens Hunted (al enkele jaren op NPO3) moeten kijken, dan zie je hoe goed ze connected autos kunnen volgen.

CharlesTucker

Forumguru
Op zich hebben connected auto's soms onvermoede voordelen, niet alleen voor de individuele gebruiker, maar ook voor de andere weggebruikers. Zo loopt er momenteel een pilot waarbij connected Mercedessen informatie aan Rijkswaterstaat doorgeven betreffende de staat van de wegbelijning. Simpel gezegd, als er op een bepaalde locatie een aantal Mercedessen achter elkaar wat moeite hebben met het lane-keeping systeem moet je eens iemand met een pot verf langs sturen. Wegonderhoud kan in principe daarmee efficienter en beter.

Maar er moet wel gegarandeerd worden data data gebruikt en niet misbruikt wordt, en dat begint met echt zeker weten dat het anoniem is. En die zekerheid heb je nooit ben ik bang.

• Leuk

kwillems

Donateur

Tees

Donateur
Op zich is er in NL en de EU best goede regelgeving op t gebied van privacy en datahandling, dat scheelt een hoop. Maar dat neemt niet weg dat er ook geregeld gerommeld wordt met data, simpelweg omdat het zo makkelijk en relatief ongemerkt kan.

Ik ben heus geen purist in die zaken, ik heb gewoon een smartphone (waarvan de GPS wel uit staat tenzij nodig, en ik geen Google Location Service gebruik). Maar data delen voor een dienst die ik niet nodig vind, ben ik voorzichtig mee. Zo weiger ik tegenwoordig om bij een willekeurige webshop mn telefoonnummer in te vullen, ik werd gewoon te vaak gebeld door vervelende verkopers. En als t verplicht is, krijgen ze 0612345678 als mooi nummer :-)

Bovenaan Onderaan