Merk autobanden

kansberg

Forumguru
@Cornė: compleet wiel, staal. Bandje verwisselen onderweg wordt ' m niet :nono:
En het draagvermogen van de band zit net binnen de tolerantie. Dus voor nood goed te gebruiken, al hoop ik het niet. Maar onder de caravan zitten net nieuwe (XL) banden dus van droogte zullen ze niet ploffen :bloos:

kansberg

Forumguru
Ja, de steek is hetzelfde en de ET komt dicht in de buurt. Heb de waardes niet zo bij de hand maar heb destijds uitgerekend dat het kan. Het is ook maar een tijdelijke oplossing. Bij een lekke band onder de caravan laat ik die gelijk repareren of vervangen en dit jaar gaan we maar 300 km. richting het zuiden dus heel spannend wordt het niet. Volgend jaar zorg ik dat ik een juist reservewiel heb, maar dan wel gewoon een stalen. De caravan staat zelf op lichtmetaal.
Het vreemde is dat de caravan standaard op 14" werd geleverd. Maar omdat er een optiepakket bij was, stond de caravan op 15" lichtmetaal. Het reservewiel blijft dan gewoon 14". Maar deze is inmiddels zo droog dat ik hem niet onder de caravan durf te schroeven, mocht dat noodzakelijk zijn.

• Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
De reden dat ik dat vroeg is dat het niet prettig is als je vakantiehumeur al bedorven is door een platte band en je reserve wiel dan ook niet niet blijkt te passen ;)

Cordoba

Forumguru
Ik heb eigenlijk altijd een afweging gemaakt op basis van prijs en eigenschappen, maar altijd voor een goede band gekozen. Meestal ga ik voor Conti of Michelin, een enkele keer voor bijvoorbeeld een Goodyear, als die bijna dezelfde prestaties levert, maar 30-40% goedkoper is dan een vergelijkbare Conti of Michelin.

kansberg

Forumguru
@Ron_2: Onze caravan is vrij licht, maximaal beladen 1200 kg. Wij komen nooit verder dan 1100 kg. Waar ik mij over verbaasd heb is dat de caravan afgeleverd is op loadindex 91 banden. Gewone personenautobanden dus in de maat 195/65-15. Het staat ook in de folder, dus dit is een bewuste (misschien kostenbesparende) keuze van de fabrikant. Er is dan nog slechts 30kg. over.....

Wij hebben de caravan tweedehands van een particulier gekocht (Kip Shuttle 41 EKL Special - 2001) en deze was net toe aan nieuwe banden (ze waren 6 jaar). Nu zitten er zware jongens onder die veel meer mogen dragen. Ik dacht 800 kg./band. Het reservewiel wat ik deze zomer nog meeneem is ook '91' dus het kan, waarmee ook alles gezegd is. Maar nogmaals: we rijden dit jaar maar 300 km. heen en 300 km. terug en ik hoop het reservewiel niet nodig te hebben, ik zorg er iig voor dat er 3,5 bar in zit zodat de band berekend is op zijn eventuele taak.

kansberg

Forumguru
De laatste keer dat ik een lekke band had was 2004. Dat was even balen en je zult net zien dat dan altijd de onderkant lek is.....:D

• Leuk
Waarderingen: CDK

Ron_2

Senior Member
Bij ons is de verhouding ook zo iets, ook veel draagvermogen over (bestelwagenbanden)
Ik nam al geen risico met banden, en sinds we in 2012 iemand voor ons met de caravan een klapband zagen krijgen al helemaal niet meer. Wat een ravage geeft dat, alleen al door alles wat weggeslagen wordt door die band.
Zij konden stoppen maar het had ook anders af kunnen lopen.

Ron_2

Senior Member
De laatste keer dat ik een lekke band had was 2004. Dat was even balen en je zult net zien dat dan altijd de onderkant lek is.....:D
Ach, opkrikken moet je hem toch :-) want die rottige reparatiesetjes werken meestal ook niet, ik heb in de auto ook een volwaardig reservewiel erbij genomen..

kansberg

Forumguru
Ja dat is inderdaad een dingetje @Ron_2.... Bij mijn Sup zit ook geen reservewiel en ben daar geen voorstander van. Maar ik heb besloten een winterband/velg in het bagageruim te leggen zodat ik deze kan gebruiken in geval van nood (en in de winter een zomerband uiteraard). Moet alleen nog 4 velgen 'op de kop tikken,' een klusje voor na de vakantie. Ik ga ze proberen te ruilen tegen mijn winterbanden/velgen van de Astra. Daar zitten nog twee goede exemplaren op en twee wat minder goede en heb voor de Sup al banden liggen (Michelin Alpin).

Bovenaan Onderaan