Amundsen MIB1 afspelen flac bestanden

Willem-R

Senior Member
N.b. nog wat testjes gedaan met flac bestandjes, ik dacht misschien ligt het meer aan bitrate en samplefreq.
Maar nee, helaas, ook flac met 16bit en 44.1khz, worden niet herkend.
Zowel met als zonder tag en zowel met oude als nieuwe tag formaat getest.

N.b. Wav 24bit worden wel gezien, maar als je wil afspelen, krijg je foutmelding.
Zowel met 192 als 48 als 44.1 kan hij niet afspelen.

Wav 16bit met een hoge sample van b.v. 192 khz, kan hij ook niet afspelen.

De hoogste waarden voor WAV zijn dus 16bit en 48khz
wav 16bit 44.1 speelt hij ook gewoon af.

Dus voor de mensen met Flac op 24/192 is de beste manier omzetten naar 16/48.
48 is een mooi 1/4 deel van 192, dus minder kans op onregelmatigheden.

JPs_OC2

Forumguru
Uitgebreid onderzoek @Willem-R :thumbsup:. Goed bezig.
Jammer genoeg blijft het eindresultaat dat de flac bestanden niet door de MIB1 Amundsen kunnen worden afgespeeld.

Er kan in ieder geval niet gezegd worden dat je het niet geprobeerd hebt :jaja:

Willem-R

Senior Member
@JPs_OC2 , yup alles geprobeerd.

Blijven natuurlijk nog wel hopen op een firmware update, zodat het wel kan.
zit nu op 0490, maar blijven hopen.

Janno

Forumguru
Anders mss toch eens voor een Columbus kijken, moet werken met hetzelfde scherm dacht ik dus van buiten zie je het verschil niet. Bijkomend voordeel is dan dat je ook makkelijker je navi kunt updaten.

Willem-R

Senior Member
@Janno , ah ok, ja als dat zou kunnen gewoon met hetzelfde schermpje, zou i.d.d. voor mij een hele goede oplossing zijn.

Moet dan waarschijnlijk wel een Columbus MIB1 zijn.
Zal wel niet makkelijk te vinden zijn, denk dat dealers geen Columbus MIB1 meer leveren.
En moet dan ook nog wel de hulp van een dealer of Skoda servicepoint hebben, moet natuurlijk aangemeld worden.

Maar interessant als dit zou kunnen.

Weet toevallig iemand het onderdeel nummer van een Columbus MIB1 bassisunit, liefst met DAB ?

Janno

Forumguru
Ligt er wel een beetje aan welk scherm je hebt, heb je een 8", of weet je het typenummer bijv.?

Ik heb nog een MIB1 Columbus met scherm liggen, over na een upgrade, maar doe ik alleen samen weg. Ik zal straks even voor je kijken wat de typenummers daarvan zijn.

Willem-R

Senior Member
Het is een hw 040, geloof niet echt het grote model scherm.
Moet ik een keerte bekijken of ik nummers kan vinden zonder te hoeven uitbouwen.
Wel eens bekeken, door Menu knop enige seconden ingedrukt te houden, maar niet genoteerd.

Maar geen interesse als ik er een groter scherm bij in moet bouwen, ben al huiverig met dit schermpje, hoe aantrekkelijk het is voor het boevengilde.

Janno

Forumguru
Ja, ik kan me je eerdere comments daarover nog herinneren.

Ik heb het even gechecked voor je:

MIB1 Columbus headunit: 5E0035020C H43
MIB1 display: 5E0919606 H60

Volgens mij kan je het type nummer van het display niet achterhalen in de software. Scheelt dat uitbouwen echt supersimpel is, je hebt maar 4 sleutels nodig van een paar cent en dan trek je hem er zo uit.

Willem-R

Senior Member
@Janno Heb even gekeken en enigste onderdeelnummer wat ik zie is 5E0035864A.
Ik geloof dat dit nummer van Headunit is.
Ook niet zo'n zin om nu even scherm uit te bouwen om alleen onderdeelnummer te bekijken.

Volgens mij zit er id.d. een 8" display in. zie fotootje hieronder

N.b. als jouw headunit geen DAB heeft, heb ik sowieso geen interesse.

upload_2021-9-25_16-42-19.png

N.b. ook nog wat over de tags geleerd, de MIB1 geeft met WAV alleen tag info weer als de Tag in het voor WAV standaard RIFF formaat is opgemaakt, ID3 tags in WAV kan hij dus niet lezen, dan krijg je gewoon de bestandsnaam te zien.

Alleen nog geen TAG software kunnen vinden waarmee je makkelijk een Tag in het RIFF formaat kan aanmaken.

Met b.v. Audacity kan je wel een RIFF tag aanmaken, moet je wel even het muziekbestandje importeren en weer exporteren.

Willem-R

Senior Member
Het is een Amundsen, met een aparte headunit in dashboardkastje dus lijkt me een MIB1.
Een RNS 315 heeft nog wat meer knopjes onder het scherm.
Maar misschien heb ik het fout, ben nog niet heel lang op forum.
Het gaat om een O3 van 2013

Willem-R

Senior Member
@Janno , ja idd als je die vergelijkt is het meer 6.5" a 7", een maatje kleiner dus

Als je headunit vanachter bekijkt dan moet er aan de linker kant, een stukje boven de blauwe conmector van de GPS, een zwarte connector zitten, als die er zit zit er DAB op.

Maar eerst maar uitzoeken of een Headunit 5E0035020C H43
Kan samenwerken met een 6,5" Amundsen display , nog op zoek naar een onderdeelnummer.

Willem-R

Senior Member
Al weer wat verder gelezen en volgens briskodanet, is de MIB1 5E0919605D zelfs een 5,8" met 240x400 resolutie, en de Columbus heeft dus een 480x800 resolutie, gaat dus niet passen.
8" zijn gewoon uitwisselbaar Amundsen en Columbus.

Janno

Forumguru
Oh wow, helft van de resolutie zelfs. Dat is wel een groot verschil. Helaas dan...

Ik had het zelf ook bij mijn upgrade, moest perse deze combo van display en headunit hebben, werkte met geen enkel ander display.

Ik zal de DAB vraag morgen voor je checken trouwens.

Willem-R

Senior Member
@Janno , ok dat weten we dan ook weer, er zit wel DAB op.
Maar helaas het wordt het dan toch niet, vindt 8" te diefstalgevoelig.
En om de set zomaar te kopen als reserve is het ook weer wat te duur.
Misschien volgend jaar, als mijn spaarpot hopelijk weer een beetje aangevuld is

Bedankt voor alle reacties.

Bovenaan Onderaan