Michelin Alpin Winterbanden hard oppompen?

tim_j

Forumguru
Goedemiddag, beetje een gek topic dit:

Ik rij sindskort met winterwielen met Michelin Alpin 5 in de maat 205/55/16.

met de zomerbanden (Continental Ecocontact) is 2,6 bar voor en 2,4 bar achter een prettige bandenspanning.

met de Michelins blijkt 2,6 bar voor en 2,4 bar achter veel te zacht te zijn. Het stuurt stukke zwaarder en veel rolweerstand. Optrekken is trager en verbruik bijna verdubbeld want het gaspedaal moet stukke dieper.. afijn,

Daarnet de druk opgehoogd naar 2,8 voor en 2,6 achter en nòg voelt het veel te zacht aan de voorzijde. Het stuurt wel iets lichter en rolt iets makkelijker, maar toch nog te ‘blubberig’

Gaan het toch niet menen dat er 3,0 bar aan de voorzijde in moet?

Komt iemand dit bekend voor met (Michelin) winterbanden?
Ben in staat om de zomerwielen weer te monteren. Zo rot rijd het.
 
Laatst bewerkt:

eriktv

Forumguru
Dat komt me niet bekend voor, ik rijd in de zomer met Michelin PS4 en in de winter Alpin 4. Te hard oppompen lijkt me sowieso niet goed voor de slijtage en grip, omdat je dan vooral veel vraagt van het midden van het loopvlak.
 

TomT

Nieuw lid
Denk dat je eerder het ergens anders moet gaan zoeken met deze klachten.

Lopen je wielen wel normaal vrij?
 

JPs_OC2

Forumguru
Heb ook de Alpin5 eronder zitten, weliswaar in een andere maat maar geen enkele van de problemen zoals je ze beschrijft.

Misschien een totaal overbodige vraag maar zitten ze er wel goed onder? Ze zijn tenslotte draai-/looprichting gebonden.
 

Bandentheo

Nieuw lid
Hallo @tim_j , winterbanden mogen normaal gesproken op dezelfde spanning bereden worden als de zomerbanden. Algemeen bekend van winterbanden is een hogere rolweerstand vanwege een andere rubbersamenstelling (zachter bij lage temperaturen) en profielopbouw( open met grote ruimten tussen profielblokken en veel kleine inkepingen, lamellen) Hierdoor is de band veel beweeglijker en dus altijd minder stabiel dan een zomerband. Spanning verhogen mag altijd, maar zal niet veel brengen, bovendien verklein je dan het contactvlak, hetgeen juist in winterse omstandigheden zo groot mogelijk dient te zijn. Je zou het rijgedrag mogelijk kunnen verbeteren door winterbanden met een V-codering, deze hebben een wat mildere profilering en vaak meer bruggen tussen de nokken. Een andere vergezochte verklaring zou kunnen zijn dat je banden hebt gekregen met specificaties voor Scandinavische landen. Deze hebben een nog veel zachter en extremer profiel. Ik rij zelf met 225/40R18 91V en heb wel een hoger brandstofverbruik maar geen wegliggingsklachten en rij gewoon op 2,4 bar. Overigens verwijs ik het verhaal over middenslijtage bij hogere spanning naar het rijk der fabelen. Dit stamt nog uit het tijdperk van diagonaalbanden. Ik hoop je hiermee iets te hebben geholpen. Gr. Bandentheo
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Dat van die te hoge spanning is gewoon een feit, niks geen fabel. Te hoge druk zorgt ervoor dat de randen van de band de grond niet meer raken en de slijtage zich dus centreert in het middenvlak, met ongelijke slijtage tot gevolg.
 
Laatst bewerkt:

tim_j

Forumguru
Hey allemaal,
Dank voor het meedenken, ben blij met de reacties.
De velgen zijn van een audi A3, ET waarde is ongeveer het hetzelfde. Wijk niet of 2 mm ofzo.

banden voor: 91T achter:91H

Heb het even aangekeken op 2,8 bar voor en 2,6 bar achter en het is goed zo. Winterrubber rijd gewoon wat zompiger. De 0,2 bar minder dat was echt te zacht.

het verbruik daarintegen moet ik zoeken in een andere hoek. Ik had vandaag meerdere ritten, 1x70km, 1x30km en 1x40km.
Bij alle ritten gebeurde het volgende. Ik rijd met de motor koud (kvs naald ligt plat) de rijksweg op, de motor begint relatief vlot op temperatuur te komen, de kvs naald gaat komt op 90 graden en olie op ongeveer 74 graden, ik duik een file in en hobbel rustig met de rij mee.
Wat gebeurd er: de kvs naald zakt weer terug naar 80 en de olie temperatuur begint weer langzaam te zakken?

De airco staat uit, de kachel op 19,5 graden. Op ten duur kreeg ik het gewoon koud van de koele lucht.

Afijn, wellicht was de boel nog niet warm genoeg. Ik rijd naar huis 40km op de heenweg precies hetzelfde met de terug zakkende temperaturen. Eenmaal 30min prima 100/110 gereden olie komt tot 88 graden. Eenmaal thuis een stukje rustig 50km/u dar zakt de olie weer richting 78 graden.. en het lastste stukje woon erf zakt de de kvs naald weer naar 80graden? Ik moet een keertje steken dus ik sta stil, (motor kan warmte niet kwijt) en de naald gaat weer naar 90 graden.

Dit gedrag lijkt me absoluut niet bevordelijk voor het verbruik en lijk sterkt op een openstaande thermostaat, maar volgens mij zit dat hier niet op?

wellicht ten overvloede: distibutieriem en waterpomp zitten er nu 7 jaar/188.000 km op. Deze staat op de planning bij de 190k oliebeurt. weet nog niet precies hoe deze kvs pomp werkt, dacht dat die ook meedeed in de temperatuurregeling?
 
Laatst bewerkt:

tim_j

Forumguru
Paar dagen verder: verbruik is toch wel dicht in de buurt van wat het altijd was.

Te zachte banden zijn killing voor het verbruik.

De lage en teruglopende temperatuur:
Iets in de temperatuurhuishouding gaat niet goed, vermoedelijk thermostaat.

Eind van de maand gaat de auto naar Vagtechniek voor een nieuwe riem en waterpomp, zal dit ook aangeven.
 

Canon-Eye

Forumguru
De airco staat uit, de kachel op 19,5 graden. Op ten duur kreeg ik het gewoon koud van de koele lucht
"Koele lucht"? :nono:
Ik heb de climatecontrol (aan mijn kant) normaal nooit hoger staan dan 19 of 19,5°C, behalve op echt hete zomerdagen want dan draai ik 'm soms wat omhoog om het verschil met de buitentemperatuur niet groter te laten worden dan 3 à 4°...
 

tim_j

Forumguru
Ja dat is gek. Niet eerder gehad.
Normaliter is 19,5 gewoon aangenaam warm in dit jaargetijde. Koudere lucht klopt niet, dat staat ook in verband met de kvs temperatuur die te ver terugloopt.
Komt ook wel weer goed.
 

Canon-Eye

Forumguru
Misschien eens een goede thermometer bij verschillende uitstroomopeningen houden, bij verschillende ingestelde temperaturen?
Is voor het detecteren van eventuele afwijkingen betrouwbaarder dan je eigen gevoel...
 

JeSko

Forumguru
Bandenspanning dien je ook aan te passen aan de warmte van de banden, ik moet bv 12 km rijden om de bandenspanning op punt te zetten, waardoor mijn banden al goed warm zijn bij aankomst, daardoor moet ik 0.2 bar boven de aangegeven bandenspanning pompen, blaas je de banden bv thuis op of op pakweg 3 km van huis, zijn je banden koud, dan moet je exact de aangegeven bandenspanning pompen. Dit heeft te maken met het uitzetten van warme lucht en het krimpen van koude lucht. Wat logisch is maar veel mensen niet weten.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik meet (en pomp) uitsluitend als de banden koud zijn, d.w.z. omgevingstemperatuur zonder instraling van de zon.
Daarbij ga ik meestal wel krap 0,2 bar boven wat het tankklepje aangeeft, dat rijdt wat zuiniger zonder dat ik extra slijtage midden op het loopvlak zie optreden.
 

eriktv

Forumguru
Over de temperatuur van kvs en olie: ik moet er ook telkens even aan wennen zodra de buitentemperatuur wat daalt. Is dit niet gewoon normaal, zeker bij een diesel?

Ik heb sinds een week of twee de grillcover over de onderste grill weer gemonteerd en dit scheelt al een hoop. Daarmee bescherm ik meteen mijn radiateur tegen het grootste deel van de losliggende troep en pekel in de winter.
 

tim_j

Forumguru
Ho Erik,

dat het moeizamer/langzamer op temperatuur komt is normaal. Maar eenmaal warm moet de boel wel op bedrijfstemperatuur blijven. En dat doet het niet, de kvs naald zakt zonder belasting op de motor terug richting 80 graden. Olie zit dan ook op 74 graden ongeveer.maakt niet uit of die rit het land doorkruist heb. Rustig aan doen is zakken onder bedrijfstemperatuur.
 
Bovenaan Onderaan