Michelin Alpin Winterbanden hard oppompen?

tim_j

Forumguru
Volgende week krijgt de auto een nieuwe distributieriem, waterpomp, multiriem en thermostaat bij Vagtechniek.

En als kerstpresentje voor mezelf een stage 1 tune.:D:rockon:
 
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Tja, die thermostaat lijkt mij ook de boosdoener, dat heb ik ook gehad met gelijke symptomen bij mijn Passat 3B.

Banden te hard opgepompt leidt tot extra slijtage op het midden van de band. Niks fabel, zelf ondervonden en gemeten toen mijn auto daarop werd afgekeurd.
Bovendien krijg je op de achteras zo eerder last van cuppen. Bij te weinig gewicht op te harde banden gaan ze eerder stuiteren wat dus leidt tot cuppen.

Altijd koud of binnen een paar km meten.
Winterbanden; in mijn boekje staat +0,2 bar. Zodoende staan mijn 205/55/16 Conti TS8X0 winterbanden nu rondom op 2,2+0,2 = 2,4 bar.

De drukken die jij dus aangeeft in je opening van dit topic lijken dus veel hoog. Een andere band kan zwaarder sturen, meer afgesleten banden ook. Dat is een kwestie van even wennen.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Banden te hard opgepompt leidt tot extra slijtage op het midden van de band.
Dat klopt wel, maar dan moet je wel flink veel te hard oppompen. Dat hangt echt niet op 1 of 2 tienden boven de aanbevolen druk bij volle belading. En dat heb ik dan weer zelf ondervonden (rij al jaaaren zo).
 

hemi24

Forumguru
Dat was ook altijd mijn ervaring, maar bij de laatste bandenwissel met de Kodiaq moest ik tot m'n spijt concluderen dat daar de bandenspanning toch echt te hoog was geweest door met slechts twee tienden boven de voorgeschreven spanning te rijden...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Canon-Eye

Forumguru
Het is denkbaar dat de ene band daar gevoeliger voor is dan de andere. Mijn laatste dienstauto (O2c, 2007-2011) stond op Conti's, beide opvolgers tot heden op Michelin: eerst nog zomer-/winterbanden op de Fabia (types weet ik niet meer), toen overgestapt op CrossClimates en die ook vrijwel meteen op de Seat laten zetten, met een prettige inruildeal voor de nog zo goed als nieuw ogende afkomende zomerbanden (daar zat 20k op).
En met al die Michelins tot heden dus nooit "bol loopvlak"-problemen ervaren.
 

Eltjo

Forumguru
Dat klopt wel, maar dan moet je wel flink veel te hard oppompen. Dat hangt echt niet op 1 of 2 tienden boven de aanbevolen druk bij volle belading. En dat heb ik dan weer zelf ondervonden (rij al jaaaren zo).
Dat deed ik ook altijd met een 0,2 meer aan de voorkant onder het motto het wordt vanzelf zachter. Echter had vaak voor die tijd de banden gecontroleerd cq. op druk gebracht. Maar ook wisselde de banden van plek met de zomer-winterwissel.
Ik had de zomerbanden halverwege lichte en zware belading; voor 2,4 en achter 2,6. Het is gebleken dat dat achter toch te veel was met vaak 1 persoon en een gereedschapstrolley achterin.
Deze banden hebben waarschijnlijk 50 dkm achter gezeten. Ik heb er nog een aantal duizenden km vanwege cuppen niet plezierig vòòr mee gereden en zijn nu bijna versleten.

Dus extreem slecht is het niet.
Wel bij de banden van de auto van mijn vrouw; 7 mm en niet meer fatsoenlijk mee te rijden. Die zaten achter onder een Kia voordat we ze kochten. Daar kan het natuurlijk ook aan de uitlijning gelegen hebben. Zij heeft er weinig last van - ik wel en vind het zonde van het rijcomfort en de banden.
 
Laatst bewerkt:

tim_j

Forumguru
Over de temperatuur van kvs en olie: ik moet er ook telkens even aan wennen zodra de buitentemperatuur wat daalt. Is dit niet gewoon normaal, zeker bij een diesel?

Ik heb sinds een week of twee de grillcover over de onderste grill weer gemonteerd en dit scheelt al een hoop. Daarmee bescherm ik meteen mijn radiateur tegen het grootste deel van de losliggende troep en pekel in de winter.

@eriktv ,
Ik ben toch wel benieuwd naar dit rooster. Heb je er een linkje/ foto/ onderdeelnummer van?
 

eriktv

Forumguru
Ik heb deze voor de onderste grill op m’n S2: http://www.kopacek.com/Skoda/SUPERB/Superb-II-winter-grille-cover-for-the-front-bumper-in-OEM-design

Voor de O3 hebben ze deze: http://www.kopacek.com/Skoda/OCTAVIA-III/13-17/

Overigens heb ik dit weekend bij een 200km+-rit even op zitten letten: pas na een uur kwam de koelvloeistof op de 90gr. Olie was al vrij snel op 80gr. Temperaturen liepem echter niet terug zoals jij hebt. Ik houd het erop dat dat komt doordat het koud was en dat een heel deel van de 200 paarden op stal mochten blijven bij 100 km/h, 1.900rpm.

Of moet ik mij ook zorgen maken?
S2C 2.0TDI 170 (->200)pk DSG-6
 

tim_j

Forumguru
Thanks! Nee wat jij beschrijft is normaal. Motor moet zelf in staat zijn op bedrijfstemperatuur te blijven.
 

tim_j

Forumguru
Nou, dit probleem is opgelost door Vagtechniek :jaja:.
Nieuwe riemen, waterpomp en thermostaat loste het probleem op. Kvs blijft keurig op temperatuur.
Met stage 1 rijd het lekker door nu, 100km/u overdag is wel nu wel extra ergerlijk.
 
Bovenaan Onderaan