Michelin primacy HP Cuppen (schubben) na 10.000km?

flatron

Actief lid
Na de bandenwissel van winter naar zomer Cuppen (schubben) mijn banden. We hebben nog maar 10.000 km gereden met onze zomerbanden. Boven de 70 km horen we een storend (rol)geluid. Na de wissel hoorden we nog niets nu 2 maanden later wel. Iemand een idee dat dit normaal is? Het comfort is plots een pak minder.

Joske

Forumguru
Alle 4 de banden? Enkel vooraan - achteraan? Hoe rijdt je meest van de tijd rond, beladen of onbeladen? Verlaagd? Uitlijning ok? Zijn de banden juist gemonteerd op de velgen? (draairichting?)

:) (even meedenken é ;) )

flatron

Actief lid
De meeste tijd onbeladen. Niet verlaagd. Uitlijning ok...dat weet ik niet. Juist gemonteerd...geen idee. Ik ken niets van banden. Ik weet alleen dat ze geschubd zijn dit hebben ze me gemeld in de Skoda garage. Mijn banden laat ik vervangen in een bandencentrale.

Maar als ze de banden terug (uitlijnen - juist monteren) Is dan het probleem opgelost. Of zijn deze banden definitief "stuk"?

Joske

Forumguru
Gecupte banden kan je niet zomaar terug in originele staat krijgen door ineens wél met juiste bandenspanning rond te rijden of met goede uitlijning.. Dan kan je overwegen van je banden te laten trimmen.

Joske

Forumguru
Ja wou ik graag ook nog even weten, op welke bandenspanning rij je rond? :)

te laag veroorzaakt namelijk ook cupping. Wegens te zware belasting van de "schouders" van de banden.

flatron

Actief lid
In de bandencentrale zeggen ze dat het komt omdat het een break is. Ze hebben van voor naar achter gewisseld. Maar dat helpt niets. Teleurgesteld.

Noord26

Forumguru
In de bandencentrale zeggen ze dat het komt omdat het een break is. Ze hebben van voor naar achter gewisseld. Maar dat helpt niets. Teleurgesteld.

Er zit veel verschil tussen kennis en ervaring van bandenbedrijven (helaas). Dat het een break (station) uitvoering is, is pure onzin. Heeft er niets mee te maken.

Ik heb echt geen idee.

Bandenspanning elke maand even controleren. Als je niet weet op welke spanning te rijdt is dat geen goed teken..

CDK

Forumguru
Michelins zijn in de regel niet zo gevoelig voor cuppen, goede uitlijning en correcte bandenspanning kan deze problemen voorkomen. De bandencentrale maakt zich er wel heel gemakkelijk vanaf zeg! :fool:

W124

Senior Member
Gecupte banden kan je niet zomaar terug in originele staat krijgen door ineens wél met juiste bandenspanning rond te rijden of met goede uitlijning.. Dan kan je overwegen van je banden te laten trimmen.

Ik heb nu tijdelijk gebruikte Continental banden i.v.m. naderende einde leasecontract. Deze maken ook veel lawaai. Het iets harder oppompen van de achterbanden heeft wel iets geholpen tegen het rolgeluid. Wellicht omdat de 'schouders' dan minder worden belast?

hemi24

Forumguru
Wat is het exacte type van Michelin waarbij het cuppen optreedt ?

Zie titel zou ik zo zeggen... :koffie:

Hoewel de Michelin Primacy HP er minder gevoelig voor is dan bijvoorbeeld een Bridgestone Potenza, had ik er bij m'n O2C met dit type band ook last van (225/45R17). Door om de ca. 10k te wisselen tussen voor- en achteras (volgens aanwijzing in boekje!!!) was het redelijk in de hand te houden en ging een set van vier ca. 45-50k mee.

elsinga

Forumguru
Ik heb op mijn huidige Mondeo volgens mij ook deze banden en 1 achterband is al vervangen wegens cuppen. Ik verdenk nu een voorband van hetzelfde euvel...

dj.verhulst

Forumguru
erg bijzonder, maar bandenspanning en uitlijning is erg belangrijk, maar bij dergelijke nieuwe auto's verwacht je dat zolang iemand niet tegen een stoeprand aan gezeten heeft eigenlijk geen gezeik

Rallye

Forumguru
Cuppen is overigens volgens mij typisch iets voor achterbanden, die altijd dezelfde hoek tot de weg hebben en dus een gelijkmatig slijtagepatroon kunnen ontwikkelen. Met voorbanden wordt gestuurd, dus het slijtagepatroon daarvan is onregelmatiger. Je zou ook verwachten dat beide banden op één as cuppen.

Gieliovd

Forumguru
Combi, Sport Contact 5 banden, vlak na het wisselen naar de zomerbanden hier ook cupping achterbanden.

Laten uitlijnen, vooras stond niet goed. Achter weinig aan de hand.

We cuppen dus vrolijk door. Hoort erbij met dit soort auto's. Dat zeiden ze.iets met onbeladen, veel deinen etc.

Bovenaan Onderaan