Mijn ŠKODA Octavia Combi, Business Edition Plus 1.4 150 kW / 204 pk PHEV Combi 6 versn. DSG) Black magic.

Jessedew

Forumguru
Voorstellen

Bij deze, wil ik mijn recente aanschaf aan jullie voorstellen, een ŠKODA Octavia Combi, Business Edition Plus 1.4 150 kW / 204 pk PHEV Combi 6 versn. DSG) Black magic. Het uitgebreide verhaal, kunnen jullie (ook) lezen in mijn review op Autoweek.
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/skoda-octavia-1-4-tsi-iv-phev-business-edition-plus-2021/ Hier een iets kortere versie.

Wat ging aan mijn zoektocht vooraf?
Hiervoor reed ik sinds 2018 een zwarte Octavia III 135.000 – 208.000 km). Achteraf was dat een relatief hoge km stand, maar we hadden i.v.m. gezinsuitbreiding een grotere auto nodig. Deze was als ex-lease auto destijds ook rijkelijk voorzien van opties. Overigens ook geen spijt van deze auto gehad. Met de Octavia III hebben we 73.000 km en ruim 6 jaar met plezier rondgereden. In die tijd is er eigenlijk relatief weinig kapot gegaan. Natuurlijk is er regulier onderhoud netjes gedaan, wat ook gewoon fors geld kost.

Waarom dan nu toch de Octavia IV?
De Octavia III begon toch wat ouderomskwaaltjes te krijgen, niet extreem, hij was nog als een fitte vijftiger, maar de rimpeltjes werden wel zichtbaar, al reed hij nog prima. Hij was niet meer zo fris, hier en daar ging er inmiddels wel wat kapot (waterpomp) met erna nog steeds kleine blijvende lekkage, en er zaten wel wat zaken aan te komen, die op lange termijn opgepakt zouden moeten worden. (koppeling, distributieriem etc, en dan is de vraag, wil je pak ‘m beet 4.000 euro investeren in een auto, of dat nog als dagwaarde meenemen naar een volgende. (Zo stond mijn vrouw een keer voor de camping slagboom en ging de koppeling niet meer omhoog, tja, dan weet je dat je een keer aan de beurt gaat komen voor een dure reparatie).
Met een geplande vakantie naar Oostenrijk (zonder caravan) en ook 2 ritjes met de caravan in zicht, geen hele lekkere gedachte.
Kortom, de knoop doorgehakt en de Octavia III ingeruild, (voordat er nog meer kosten aan kwamen en er nog een klein beetje aan inruil te halen was) De Octavia III is inmiddels geëxporteerd.

Nog even getwijfeld, koop ik weer dezelfde (O3) maar dan met een lage km stand (60.000km) alleen, als je een nieuwe jas wil, koop je toch ook niet weer precies dezelfde? Ook vind ik het wel duur om onderhoud ‘af te kopen’ met een ‘nieuwere’ auto, terwijl je dan qua opties ook niet echt erop vooruit gaat. Daar komt bij, dan zou ik ook circa 21.000 euro neer moeten tellen voor een fraaie facelift editie. (nog altijd bijna 10.000 minder dan dat ik nu heb betaald, maar toch)

Station
Qua ruimte vs. aanschafprijs, is een station nog altijd het voordeligst, t.o.v. een Kodiaq, Dus het moest toch maar weer een Octavia worden. (voor dit budget en alle opties die ik nu heb, heb je anders alleen keus uit een Ford, Kia of Seat) de Superb vind ik net iets te groot en teveel lijken op de O3, tenzij je een 2024 exemplaar koopt, maar dat past niet in het budget.
een Kodiaq 1.5 TSI is in de wegenbelasting even duur als de Octavia plugin (vanaf 2026) en kan je niet opladen. (laat staan de PHEV, die is nog veel duurder, enige wat je dan hebt is een hogere zit, wat ik het dus niet waard vind).

Hoe kom je dan tot de juiste uitvoering?
Een andere auto uitzoeken, voor de meeste mannen is dat als voor vrouwen die graag Funda afspeuren, maar het gaat niet alleen om de looks.
Belangrijk is, is er trekgewicht op kenteken geregistreerd. (i.v.m. caravan) en eventuele slecht verkoopbaarheid van je auto zonder trekgewicht.

Na veel uurtjes inlezen, kwam ik tot het volgende ‘boodschappenlijstje.’
trekgewicht geregistreerd (trekhaak)​
stoelverwarming​
stuurwielverwarming​
achteruitrij camera​
LM velgen 18 inch of meer​
sportline stuur icm stuurwielverwarming of tenminste stuurwielverwarming​
cruise control​
Climate controle​
(verwarmde voorruit)​
verwarmde achterbank (met climate control en usb c)​
Kleur zwart, zwart, zwart of heel klein beetje optioneel donkergrijs of donkerblauw) km stand max 60.000 etc.

Een ‘kale’ PHEV (met weinig opties en niet mijn favoriete kleur zwart, maar wel met 1500kg trekgewicht) koop je vanaf 25k, dus mijn wensenlijstje kostte mij uiteindelijk 5.000 euro extra.

Overleg met de vrouw
Na het vaststellen van welke auto het moest worden, was het vooral een kwestie van het thuis eens bespreken, of vrouwlief dit eigenlijk ook een goed idee vond. Nu wilde zij wat aan het interieur doen, (niet voor het eerst :) ) dus dat bleek uiteindelijk een goede deal. (op dat moment zit je als man natuurlijk al maanden gaspedaal te refreshen). Op dat moment kwam er alleen niets voorbij, (althans niet de gewenste uitvoering) had toen al wel 2 afspraken bij een auto ingepland, om eens gewoon proef te rijden, maar uiteindelijk die steeds afgezegd omdat het privé niet uit kwam. (en was niet de gedroomde uitvoering).

Ad-hoc aanschaf
Uiteindelijk, toch vrij ad-hoc een Skoda Octavia IV hybride aangeschaft. (ook dankzij de informatie die ik al had opgezocht o.a. op het forum, kon ik goed voorbereid op pad).

Ik kwam op een donderdagavond om 20:30u terug van hardlopen en bij de thee, attendeerde notabene mijn vrouw me op de auto, die net online was gezet door autobedrijf, van der Heide, (waarvan we al al van geconstateerd hadden dat zij een mooi aanbod hadden.)

Vorige keer, zag ik namelijk een auto die, behalve de kleur, aan al mijn wensen voldeed, maar die bleek na 1 of 2 dagen online, toch al verkocht te zijn. Ik wist dus dat ik snel moest handelen. Ook bij een ander exemplaar waar ik wel interesse in had, begreep ik van die verkoper (een andere dealer) dat er veel interesse voor dat voertuig was.

We besloten dat ik dan maar de volgende dag (om 9u) voor de deur zou gaan staan, in de hoop dat er niet alsnog iemand voor de auto gebeld had, want dan krijg je ‘gedoe’ om een auto. Dus om 7 uur in de auto gestapt voor 140 km enkele reis.
Toen ik daar ‘alleen’ aankwam (de kids moesten immers naar school) zaten de verkopers nog koffie te drinken/te vergaderen op kantoor, maar na een half uur wachten (met een bakje koffie) kwam het verlossende antwoord dat de auto er nog was.
Zoals op de foto's te zien, is het in feite dezelfde auto als die ik had, maar dan het nieuwe model.

Verrassingen
Ik werd nog verrast door het ontbreken van de trekhaak (was mee geadverteerd) en het ontbreken van een thuislader (zat er wel in bleek een week na aflevering) had helaas inmiddels zelf een nieuwe gekocht, met 10m kabel. (hou er nu 1 als reserve) Trekhaak uiteindelijk ook bijgekocht, na enige minder vriendelijke onderhandelingen met de verkoper. Die wilde niet zakken in prijs, want vond dat de auto door zijn collega te laag in de markt gezet was (stond er 's middags op en volgende dag stond ik op de stoep, enige optie was de deal afblazen, maar dat vond ik het niet waard.

Onderhoudshistorie
Zo’n beetje alle terugroepacties die er waren, zijn in elk geval uitgevoerd, en ook de vrij bekende kwaal, keuzehendel reparatie is uitgevoerd. Bij aflevering is de DSG oliewissel gedaan en status accu is nog 99%. Er zit nog 1 klein software issue in, die hopelijk nog opgelost gaat worden (2 jaar garantie)

Waarom hybride?
- Ik had budget van de werkgever (scheelt 1800 euro)
- Heb (helaas) al zonnepanelen, dus nog een reden voor een hybride
- Qua gewichtsverdeling beter i.v.m. trekken van een caravan
- Hybrides hebben vaak meer opties, dus mooier aangeklede auto.
- We kunnen opladen in de voortuin.

Als ik bovenstaande niet had, zou ik zeker geen hybride nemen, want dan is het gewoon duurder dan benzine (totdat de benzine weer 25 ct liter duurder wordt dan) Ik heb uitgerekend dat m.i.v. 2026, een hybride, uitgaande van 400 km volledig elektrisch, (20/kwh 100 km) en (35ct/kwh) ongeveer even duur is als dat je met een 1.5 e-tsi zou rijden. Kan je dynamisch laden, wordt het nog goedkoper en ligt het omslag punt al rond de 200km elektrisch per maand. Momenteel is het goedkoper om met een hybride te rijden, als je gewoon (met regelmaat) op de accu rijdt.

Vooralsnog laad ik op met een thuislader, via een buitenstopcontact op 10A, gaat prima, verwacht dat dit de komende jaren zo blijft. Overdag laden kan ook als het moet. Ik heb de auto doordeweeks meestal niet nodig voor werk (motorscooter) Mijn vrouw rijdt er dan mee in een straal van 10 -20 km. Bij ons is de auto een klein beetje luxe wat we onszelf gunnen en gebruiken hem dus met name voor vakantie, familiebezoek etc.

Issues
Enige issue tot op heden is dat ik (nog steeds) zo nu en dan een melding heb mbt travel assist niet beschikbaar en emergency assist niet beschikbaar. Dit was met de proefrit ook, daar is naar gekeken, maar niet afdoende opgelost d.m.v. een update. Helaas moet ik dus nog binnenkort een rit maken naar de dealer.

Het ontbreken van fysieke knoppen is vbw de airco wel irritant, wel een snelknop maar niet een draaiknop.

Mogelijk laat ik in de toekomst nog wat software aanpassingen doen, het standaard aanstaan van allerlei hulpsystemen is niet direct mijn favoriet. Ik heb bewust een auto met relatief lage kilometerstand gekocht, waarbij gezien de hoeveelheid terugroepacties die uitgevoerd is, hopelijk ook de meeste zaken zijn verholpen, en wij een jaar of 8 (150.000 km) in kunnen rondrijden, zonder al teveel onderhoudskosten.

Het is en blijft veel geld, auto rijden, maar ik zie het ook 'deels' als hobby. Tenslotte, geld op de bank is leuk, maar je kan er niets tastbaars mee. Een auto is een slechte investering, maar ik zie het ook als een stukje 'lifesyle'. Verder geef ik helemaal niet om luxe. En in het verleden reed ik in een Audi A3, maar het stadium dat er een Audi moet komen is voorbij. Deze Octavia vind ik oprecht bijna net zo mooi als een standaard uitvoering van Audi A6 en kost denk ik de helft minder) ook Volvo ben ik wel van gecharmeerd, maar ook die zijn al snel 10.000 euro duurder, dus met Skoda heb je nog altijd vrij veel auto (voor wel steeds iets meer geld.)

Bijgevoegd wat foto’s.
Van de zomer in Oostenrijk en in de meivakantie met de caravan, zal ik nog wat extra foto’s maken.
 

Bijlagen

  • 19 inch becrux velgen.jpg
    19 inch becrux velgen.jpg
    265,2 KB · Weergaven: 72
  • 20250228_112623_resized.jpg
    20250228_112623_resized.jpg
    525,2 KB · Weergaven: 78
  • 20250308_164940_resized.jpg
    20250308_164940_resized.jpg
    445,9 KB · Weergaven: 79
  • achterkant.jpg
    achterkant.jpg
    241 KB · Weergaven: 72
  • bediening open dak.jpg
    bediening open dak.jpg
    249 KB · Weergaven: 67
  • digitaal dashboard.jpg
    digitaal dashboard.jpg
    245 KB · Weergaven: 66
  • interieur 2.jpg
    interieur 2.jpg
    206,8 KB · Weergaven: 63
  • interieur.jpg
    interieur.jpg
    301,4 KB · Weergaven: 61
  • kofferbak leeg.jpg
    kofferbak leeg.jpg
    345,4 KB · Weergaven: 63
  • kofferbak ruimte.jpg
    kofferbak ruimte.jpg
    372,5 KB · Weergaven: 62
  • met Milence caravanspiegels.jpg
    met Milence caravanspiegels.jpg
    335,9 KB · Weergaven: 64
  • oud en nieuw naast elkaar.jpg
    oud en nieuw naast elkaar.jpg
    450,9 KB · Weergaven: 58
  • Screenshot_20250207-130343_Chrome.jpg
    Screenshot_20250207-130343_Chrome.jpg
    245,9 KB · Weergaven: 57
  • sportline stuur icm stuurwielverwarming.jpg
    sportline stuur icm stuurwielverwarming.jpg
    270,6 KB · Weergaven: 69
Laatst bewerkt:

DiVini76

Forumguru
Prachtige O4 PHEV @Jessedew , met in mijn ogen de mooiste OEM velgen voor de O4; de 19 inch antraciet Becrux. :thumbsup:
Mocht ik ooit naar een O4 overstappen, dan wordt het er hoe dan ook eentje met deze velgen.
 

Jessedew

Forumguru
Thanks, deze uitvoering i.c.m. deze velgen, is inderdaad vrij zeldzaam en al helemaal i.c.m. alle opties, geregistreerd trekgewicht en km stand. De 'velgen' vond ik overigens het belangrijkste. Zaken zoal panoramadak, sportline stuur, had ik er zelfs voor 'opgegeven' indien noodzakelijk. Overigens tref je de velgen ook weleens op marktplaats, kan een quick fix zijn.
Staat momenteel 1 soortgelijk exemplaar online maar die heeft al 111.000km gelopen.
 

Kanerr

Forumguru
Mooie uitvoering zeg! En lekker doorheen gelezen en ik kan je keuze helemaal begrijpen. Plus het 'gewoon omdat het kan en wij het willen' aspect hou ik van :)
 

Arjann

Forumguru
Mooie auto, veel plezier ermee! Voor wat betreft je storing m.b.t. travel assist: laat even controleren of werkplaatsactie 48S5 van toepassing is op je auto. Als deze van toepassing is en nog niet uitgevoerd, laat dat doen. Indien niet van toepassing óf al is uitgevoerd, dan zal je stuurwiel vervangen moeten worden.
 

Rob.nl

Actief lid
Veel plezier ermee, had t verhaal in autoweek ook al gelezen.....

Wij hebben sinds n week eenzelfde uitvoering, in n hele mooie blauwe kleur, de naam ff kwijt. Wielen zijn idd mooi, wel wat rumoerig, weet je van tevoren....als t goed is.

Jullie toch ook die Ergo stoelen zo te zien??

Nogmaals, geniet ervan!
 

Jessedew

Forumguru
Mooie auto, veel plezier ermee! Voor wat betreft je storing m.b.t. travel assist: laat even controleren of werkplaatsactie 48S5 van toepassing is op je auto. Als deze van toepassing is en nog niet uitgevoerd, laat dat doen. Indien niet van toepassing óf al is uitgevoerd, dan zal je stuurwiel vervangen moeten worden.
Klopt, had het bij de proefrit geconstateerd, toen is er naar gekeken, maar direct na afleveren was het weer, dan baal je wel. Van de week hebben ze er nogmaals naar gekeken. Nu is het bijna weg lijkt het. Volgens m'n vrouw had ze het nog wel een enkele keer, maar ik heb de melding na woensdag zelf nog maar 1 x gezien. (en was na loskoppelen fietsendrager, dus ok)
Ze hebben nu i.i.g. softwareversie 1985 er eindelijk op gezet.

Ook deed de trekhaak verlichting het niet goed, gaf niet juiste signaal door, is opgelost door een extra onderdeel te monteren (geen idee wat er niet goed was, maar bij het remmen, brandden de knipperlichten) werkt nu gewoon zoals het hoort.

Voor de travelassist storing hadden ze de auto geüpdatet en moest toen een uur stil staan.

Kleine winst waarschuwing van de dealer was, dat deze melding volgens Skoda, ook zou kunnen komen door wat condens bij de sensor van de voorruit. (en dus al snel zich voordoet omdat je nu eenmaal snel condens hebt)

Ik hou het dus uiteraard goed in de gaten, (val in de categorie lastige klant)
https://www.maxituning.nl/travel-assist-storing-vag-voertuigen/ vond dit ook nog op internet (zie ik als een laatste optie)
Als het nu weer frequent voor komt, dan meld ik het bij de dealer en moeten ze het uiteraard onder garantie, bij onderhoudsbeurt oplossen.

Verder serviceteam van van der Heide Emmeloord is in elk geval erg aardig, kom van ver en kon daar paar uurtje wachten (ondertussen wat werken) en daarna weer met de eigen auto terug.
 

Jessedew

Forumguru
Veel plezier ermee, had t verhaal in autoweek ook al gelezen.....

Wij hebben sinds n week eenzelfde uitvoering, in n hele mooie blauwe kleur, de naam ff kwijt. Wielen zijn idd mooi, wel wat rumoerig, weet je van tevoren....als t goed is.

Jullie toch ook die Ergo stoelen zo te zien??

Nogmaals, geniet ervan!
Lava blue metallic? (althans die kleur heb ik nog even overwogen, maar wagen was al verkocht voor ik er echt over na moest denken)
Ja, ook de ergo stoelen. Zitten lekker.
 

Geert Oost

Nieuw lid
Leuke review! Ik ben zelf vorig jaar ook overgestapt van een Octavia 3 (hatchback) naar een gebruikte Octavia 4 PHEV uit 2021 met 39k op de teller. Tot nu toe ben ik erg tevreden over de upgrade. Vooral het elektrische rijden in combinatie met de DSG is voor mij een grote verbetering ten opzichte van de vorige 1.2 TSI met handbak.

Bij mij is onder garantie de airbagmodule vervangen vanwege een defect. Tegelijkertijd is ook het stuurwiel vervangen, omdat het systeem bij Travel Assist vaak mijn handen niet goed detecteerde.

Mijn Octavia is ook geïmporteerd uit Duitsland, maar had gelukkig wél trekgewicht op kenteken. Dat zie je inderdaad niet vaak, waardoor mensen zich achteraf soms bekocht kunnen voelen.
 

Rob.nl

Actief lid
Idd, lava blue mett.

Wij hebben geen trekgewicht, niet nodig. Maar men had t voor t fatsoen wel mogen vermelden...Maar goed, doet verder niets af aan de wagen. Vandaag zn 1e wasbeurt met de hand gehad, die kilo s silliconeprut verbergen vaak n hoop krassen e.d. Maar dat is niet aan de orde gelukkig.
 

Jessedew

Forumguru
Leuke review! Ik ben zelf vorig jaar ook overgestapt van een Octavia 3 (hatchback) naar een gebruikte Octavia 4 PHEV uit 2021 met 39k op de teller. Tot nu toe ben ik erg tevreden over de upgrade. Vooral het elektrische rijden in combinatie met de DSG is voor mij een grote verbetering ten opzichte van de vorige 1.2 TSI met handbak.
.....
Mijn Octavia is ook geïmporteerd uit Duitsland, maar had gelukkig wél trekgewicht op kenteken. Dat zie je inderdaad niet vaak, waardoor mensen zich achteraf soms bekocht kunnen voelen.
Vergelijkbaar verhaal als bij mij idd. Hier bevalt ie ook best goed. Hopelijk doen vervolg issues zich dan nog de komende 2 jaar voor, lang garantie, dus opzich prima. Elektrisch rijden bevalt best goed, oke wel vaak laden, maargoed, grotere accu op de nieuwe plugins, is dan weer zonde van de benzine motor, kan je beter volledig switchen naar elektrisch met 100km actieradius, en kan niet ivm de caravan. Elektrisch rijdt ie trouwens lekkerder dan de Tesla van m'n zwager, die recupereert enorm, deze glijdt toch meer over de weg.

En zeker blij met trekgewicht, het lijkt mij lastiger door te verkopen. Heb er verschillende mooie octavia's voor laten staan.
 
Bovenaan Onderaan