Jessedew
Forumguru
Voorstellen
Bij deze, wil ik mijn recente aanschaf aan jullie voorstellen, een ŠKODA Octavia Combi, Business Edition Plus 1.4 150 kW / 204 pk PHEV Combi 6 versn. DSG) Black magic. Het uitgebreide verhaal, kunnen jullie (ook) lezen in mijn review op Autoweek.
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/skoda-octavia-1-4-tsi-iv-phev-business-edition-plus-2021/ Hier een iets kortere versie.
Wat ging aan mijn zoektocht vooraf?
Hiervoor reed ik sinds 2018 een zwarte Octavia III 135.000 – 208.000 km). Achteraf was dat een relatief hoge km stand, maar we hadden i.v.m. gezinsuitbreiding een grotere auto nodig. Deze was als ex-lease auto destijds ook rijkelijk voorzien van opties. Overigens ook geen spijt van deze auto gehad. Met de Octavia III hebben we 73.000 km en ruim 6 jaar met plezier rondgereden. In die tijd is er eigenlijk relatief weinig kapot gegaan. Natuurlijk is er regulier onderhoud netjes gedaan, wat ook gewoon fors geld kost.
Waarom dan nu toch de Octavia IV?
De Octavia III begon toch wat ouderomskwaaltjes te krijgen, niet extreem, hij was nog als een fitte vijftiger, maar de rimpeltjes werden wel zichtbaar, al reed hij nog prima. Hij was niet meer zo fris, hier en daar ging er inmiddels wel wat kapot (waterpomp) met erna nog steeds kleine blijvende lekkage, en er zaten wel wat zaken aan te komen, die op lange termijn opgepakt zouden moeten worden. (koppeling, distributieriem etc, en dan is de vraag, wil je pak ‘m beet 4.000 euro investeren in een auto, of dat nog als dagwaarde meenemen naar een volgende. (Zo stond mijn vrouw een keer voor de camping slagboom en ging de koppeling niet meer omhoog, tja, dan weet je dat je een keer aan de beurt gaat komen voor een dure reparatie).
Met een geplande vakantie naar Oostenrijk (zonder caravan) en ook 2 ritjes met de caravan in zicht, geen hele lekkere gedachte.
Kortom, de knoop doorgehakt en de Octavia III ingeruild, (voordat er nog meer kosten aan kwamen en er nog een klein beetje aan inruil te halen was) De Octavia III is inmiddels geëxporteerd.
Nog even getwijfeld, koop ik weer dezelfde (O3) maar dan met een lage km stand (60.000km) alleen, als je een nieuwe jas wil, koop je toch ook niet weer precies dezelfde? Ook vind ik het wel duur om onderhoud ‘af te kopen’ met een ‘nieuwere’ auto, terwijl je dan qua opties ook niet echt erop vooruit gaat. Daar komt bij, dan zou ik ook circa 21.000 euro neer moeten tellen voor een fraaie facelift editie. (nog altijd bijna 10.000 minder dan dat ik nu heb betaald, maar toch)
Station
Qua ruimte vs. aanschafprijs, is een station nog altijd het voordeligst, t.o.v. een Kodiaq, Dus het moest toch maar weer een Octavia worden. (voor dit budget en alle opties die ik nu heb, heb je anders alleen keus uit een Ford, Kia of Seat) de Superb vind ik net iets te groot en teveel lijken op de O3, tenzij je een 2024 exemplaar koopt, maar dat past niet in het budget.
een Kodiaq 1.5 TSI is in de wegenbelasting even duur als de Octavia plugin (vanaf 2026) en kan je niet opladen. (laat staan de PHEV, die is nog veel duurder, enige wat je dan hebt is een hogere zit, wat ik het dus niet waard vind).
Hoe kom je dan tot de juiste uitvoering?
Een andere auto uitzoeken, voor de meeste mannen is dat als voor vrouwen die graag Funda afspeuren, maar het gaat niet alleen om de looks.
Belangrijk is, is er trekgewicht op kenteken geregistreerd. (i.v.m. caravan) en eventuele slecht verkoopbaarheid van je auto zonder trekgewicht.
Na veel uurtjes inlezen, kwam ik tot het volgende ‘boodschappenlijstje.’
Kleur zwart, zwart, zwart of heel klein beetje optioneel donkergrijs of donkerblauw) km stand max 60.000 etc.
Een ‘kale’ PHEV (met weinig opties en niet mijn favoriete kleur zwart, maar wel met 1500kg trekgewicht) koop je vanaf 25k, dus mijn wensenlijstje kostte mij uiteindelijk 5.000 euro extra.
Overleg met de vrouw
Na het vaststellen van welke auto het moest worden, was het vooral een kwestie van het thuis eens bespreken, of vrouwlief dit eigenlijk ook een goed idee vond. Nu wilde zij wat aan het interieur doen, (niet voor het eerst
) dus dat bleek uiteindelijk een goede deal. (op dat moment zit je als man natuurlijk al maanden gaspedaal te refreshen). Op dat moment kwam er alleen niets voorbij, (althans niet de gewenste uitvoering) had toen al wel 2 afspraken bij een auto ingepland, om eens gewoon proef te rijden, maar uiteindelijk die steeds afgezegd omdat het privé niet uit kwam. (en was niet de gedroomde uitvoering).
Ad-hoc aanschaf
Uiteindelijk, toch vrij ad-hoc een Skoda Octavia IV hybride aangeschaft. (ook dankzij de informatie die ik al had opgezocht o.a. op het forum, kon ik goed voorbereid op pad).
Ik kwam op een donderdagavond om 20:30u terug van hardlopen en bij de thee, attendeerde notabene mijn vrouw me op de auto, die net online was gezet door autobedrijf, van der Heide, (waarvan we al al van geconstateerd hadden dat zij een mooi aanbod hadden.)
Vorige keer, zag ik namelijk een auto die, behalve de kleur, aan al mijn wensen voldeed, maar die bleek na 1 of 2 dagen online, toch al verkocht te zijn. Ik wist dus dat ik snel moest handelen. Ook bij een ander exemplaar waar ik wel interesse in had, begreep ik van die verkoper (een andere dealer) dat er veel interesse voor dat voertuig was.
We besloten dat ik dan maar de volgende dag (om 9u) voor de deur zou gaan staan, in de hoop dat er niet alsnog iemand voor de auto gebeld had, want dan krijg je ‘gedoe’ om een auto. Dus om 7 uur in de auto gestapt voor 140 km enkele reis.
Toen ik daar ‘alleen’ aankwam (de kids moesten immers naar school) zaten de verkopers nog koffie te drinken/te vergaderen op kantoor, maar na een half uur wachten (met een bakje koffie) kwam het verlossende antwoord dat de auto er nog was.
Zoals op de foto's te zien, is het in feite dezelfde auto als die ik had, maar dan het nieuwe model.
Verrassingen
Ik werd nog verrast door het ontbreken van de trekhaak (was mee geadverteerd) en het ontbreken van een thuislader (zat er wel in bleek een week na aflevering) had helaas inmiddels zelf een nieuwe gekocht, met 10m kabel. (hou er nu 1 als reserve) Trekhaak uiteindelijk ook bijgekocht, na enige minder vriendelijke onderhandelingen met de verkoper. Die wilde niet zakken in prijs, want vond dat de auto door zijn collega te laag in de markt gezet was (stond er 's middags op en volgende dag stond ik op de stoep, enige optie was de deal afblazen, maar dat vond ik het niet waard.
Onderhoudshistorie
Zo’n beetje alle terugroepacties die er waren, zijn in elk geval uitgevoerd, en ook de vrij bekende kwaal, keuzehendel reparatie is uitgevoerd. Bij aflevering is de DSG oliewissel gedaan en status accu is nog 99%. Er zit nog 1 klein software issue in, die hopelijk nog opgelost gaat worden (2 jaar garantie)
Waarom hybride?
- Ik had budget van de werkgever (scheelt 1800 euro)
- Heb (helaas) al zonnepanelen, dus nog een reden voor een hybride
- Qua gewichtsverdeling beter i.v.m. trekken van een caravan
- Hybrides hebben vaak meer opties, dus mooier aangeklede auto.
- We kunnen opladen in de voortuin.
Als ik bovenstaande niet had, zou ik zeker geen hybride nemen, want dan is het gewoon duurder dan benzine (totdat de benzine weer 25 ct liter duurder wordt dan) Ik heb uitgerekend dat m.i.v. 2026, een hybride, uitgaande van 400 km volledig elektrisch, (20/kwh 100 km) en (35ct/kwh) ongeveer even duur is als dat je met een 1.5 e-tsi zou rijden. Kan je dynamisch laden, wordt het nog goedkoper en ligt het omslag punt al rond de 200km elektrisch per maand. Momenteel is het goedkoper om met een hybride te rijden, als je gewoon (met regelmaat) op de accu rijdt.
Vooralsnog laad ik op met een thuislader, via een buitenstopcontact op 10A, gaat prima, verwacht dat dit de komende jaren zo blijft. Overdag laden kan ook als het moet. Ik heb de auto doordeweeks meestal niet nodig voor werk (motorscooter) Mijn vrouw rijdt er dan mee in een straal van 10 -20 km. Bij ons is de auto een klein beetje luxe wat we onszelf gunnen en gebruiken hem dus met name voor vakantie, familiebezoek etc.
Issues
Enige issue tot op heden is dat ik (nog steeds) zo nu en dan een melding heb mbt travel assist niet beschikbaar en emergency assist niet beschikbaar. Dit was met de proefrit ook, daar is naar gekeken, maar niet afdoende opgelost d.m.v. een update. Helaas moet ik dus nog binnenkort een rit maken naar de dealer.
Het ontbreken van fysieke knoppen is vbw de airco wel irritant, wel een snelknop maar niet een draaiknop.
Mogelijk laat ik in de toekomst nog wat software aanpassingen doen, het standaard aanstaan van allerlei hulpsystemen is niet direct mijn favoriet. Ik heb bewust een auto met relatief lage kilometerstand gekocht, waarbij gezien de hoeveelheid terugroepacties die uitgevoerd is, hopelijk ook de meeste zaken zijn verholpen, en wij een jaar of 8 (150.000 km) in kunnen rondrijden, zonder al teveel onderhoudskosten.
Het is en blijft veel geld, auto rijden, maar ik zie het ook 'deels' als hobby. Tenslotte, geld op de bank is leuk, maar je kan er niets tastbaars mee. Een auto is een slechte investering, maar ik zie het ook als een stukje 'lifesyle'. Verder geef ik helemaal niet om luxe. En in het verleden reed ik in een Audi A3, maar het stadium dat er een Audi moet komen is voorbij. Deze Octavia vind ik oprecht bijna net zo mooi als een standaard uitvoering van Audi A6 en kost denk ik de helft minder) ook Volvo ben ik wel van gecharmeerd, maar ook die zijn al snel 10.000 euro duurder, dus met Skoda heb je nog altijd vrij veel auto (voor wel steeds iets meer geld.)
Bijgevoegd wat foto’s.
Van de zomer in Oostenrijk en in de meivakantie met de caravan, zal ik nog wat extra foto’s maken.
Bij deze, wil ik mijn recente aanschaf aan jullie voorstellen, een ŠKODA Octavia Combi, Business Edition Plus 1.4 150 kW / 204 pk PHEV Combi 6 versn. DSG) Black magic. Het uitgebreide verhaal, kunnen jullie (ook) lezen in mijn review op Autoweek.
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/skoda-octavia-1-4-tsi-iv-phev-business-edition-plus-2021/ Hier een iets kortere versie.
Wat ging aan mijn zoektocht vooraf?
Hiervoor reed ik sinds 2018 een zwarte Octavia III 135.000 – 208.000 km). Achteraf was dat een relatief hoge km stand, maar we hadden i.v.m. gezinsuitbreiding een grotere auto nodig. Deze was als ex-lease auto destijds ook rijkelijk voorzien van opties. Overigens ook geen spijt van deze auto gehad. Met de Octavia III hebben we 73.000 km en ruim 6 jaar met plezier rondgereden. In die tijd is er eigenlijk relatief weinig kapot gegaan. Natuurlijk is er regulier onderhoud netjes gedaan, wat ook gewoon fors geld kost.
Waarom dan nu toch de Octavia IV?
De Octavia III begon toch wat ouderomskwaaltjes te krijgen, niet extreem, hij was nog als een fitte vijftiger, maar de rimpeltjes werden wel zichtbaar, al reed hij nog prima. Hij was niet meer zo fris, hier en daar ging er inmiddels wel wat kapot (waterpomp) met erna nog steeds kleine blijvende lekkage, en er zaten wel wat zaken aan te komen, die op lange termijn opgepakt zouden moeten worden. (koppeling, distributieriem etc, en dan is de vraag, wil je pak ‘m beet 4.000 euro investeren in een auto, of dat nog als dagwaarde meenemen naar een volgende. (Zo stond mijn vrouw een keer voor de camping slagboom en ging de koppeling niet meer omhoog, tja, dan weet je dat je een keer aan de beurt gaat komen voor een dure reparatie).
Met een geplande vakantie naar Oostenrijk (zonder caravan) en ook 2 ritjes met de caravan in zicht, geen hele lekkere gedachte.
Kortom, de knoop doorgehakt en de Octavia III ingeruild, (voordat er nog meer kosten aan kwamen en er nog een klein beetje aan inruil te halen was) De Octavia III is inmiddels geëxporteerd.
Nog even getwijfeld, koop ik weer dezelfde (O3) maar dan met een lage km stand (60.000km) alleen, als je een nieuwe jas wil, koop je toch ook niet weer precies dezelfde? Ook vind ik het wel duur om onderhoud ‘af te kopen’ met een ‘nieuwere’ auto, terwijl je dan qua opties ook niet echt erop vooruit gaat. Daar komt bij, dan zou ik ook circa 21.000 euro neer moeten tellen voor een fraaie facelift editie. (nog altijd bijna 10.000 minder dan dat ik nu heb betaald, maar toch)
Station
Qua ruimte vs. aanschafprijs, is een station nog altijd het voordeligst, t.o.v. een Kodiaq, Dus het moest toch maar weer een Octavia worden. (voor dit budget en alle opties die ik nu heb, heb je anders alleen keus uit een Ford, Kia of Seat) de Superb vind ik net iets te groot en teveel lijken op de O3, tenzij je een 2024 exemplaar koopt, maar dat past niet in het budget.
een Kodiaq 1.5 TSI is in de wegenbelasting even duur als de Octavia plugin (vanaf 2026) en kan je niet opladen. (laat staan de PHEV, die is nog veel duurder, enige wat je dan hebt is een hogere zit, wat ik het dus niet waard vind).
Hoe kom je dan tot de juiste uitvoering?
Een andere auto uitzoeken, voor de meeste mannen is dat als voor vrouwen die graag Funda afspeuren, maar het gaat niet alleen om de looks.
Belangrijk is, is er trekgewicht op kenteken geregistreerd. (i.v.m. caravan) en eventuele slecht verkoopbaarheid van je auto zonder trekgewicht.
Na veel uurtjes inlezen, kwam ik tot het volgende ‘boodschappenlijstje.’
trekgewicht geregistreerd (trekhaak) |
stoelverwarming |
stuurwielverwarming |
achteruitrij camera |
LM velgen 18 inch of meer |
sportline stuur icm stuurwielverwarming of tenminste stuurwielverwarming |
cruise control |
Climate controle |
(verwarmde voorruit) |
verwarmde achterbank (met climate control en usb c) |
|
Een ‘kale’ PHEV (met weinig opties en niet mijn favoriete kleur zwart, maar wel met 1500kg trekgewicht) koop je vanaf 25k, dus mijn wensenlijstje kostte mij uiteindelijk 5.000 euro extra.
Overleg met de vrouw
Na het vaststellen van welke auto het moest worden, was het vooral een kwestie van het thuis eens bespreken, of vrouwlief dit eigenlijk ook een goed idee vond. Nu wilde zij wat aan het interieur doen, (niet voor het eerst

Ad-hoc aanschaf
Uiteindelijk, toch vrij ad-hoc een Skoda Octavia IV hybride aangeschaft. (ook dankzij de informatie die ik al had opgezocht o.a. op het forum, kon ik goed voorbereid op pad).
Ik kwam op een donderdagavond om 20:30u terug van hardlopen en bij de thee, attendeerde notabene mijn vrouw me op de auto, die net online was gezet door autobedrijf, van der Heide, (waarvan we al al van geconstateerd hadden dat zij een mooi aanbod hadden.)
Vorige keer, zag ik namelijk een auto die, behalve de kleur, aan al mijn wensen voldeed, maar die bleek na 1 of 2 dagen online, toch al verkocht te zijn. Ik wist dus dat ik snel moest handelen. Ook bij een ander exemplaar waar ik wel interesse in had, begreep ik van die verkoper (een andere dealer) dat er veel interesse voor dat voertuig was.
We besloten dat ik dan maar de volgende dag (om 9u) voor de deur zou gaan staan, in de hoop dat er niet alsnog iemand voor de auto gebeld had, want dan krijg je ‘gedoe’ om een auto. Dus om 7 uur in de auto gestapt voor 140 km enkele reis.
Toen ik daar ‘alleen’ aankwam (de kids moesten immers naar school) zaten de verkopers nog koffie te drinken/te vergaderen op kantoor, maar na een half uur wachten (met een bakje koffie) kwam het verlossende antwoord dat de auto er nog was.
Zoals op de foto's te zien, is het in feite dezelfde auto als die ik had, maar dan het nieuwe model.
Verrassingen
Ik werd nog verrast door het ontbreken van de trekhaak (was mee geadverteerd) en het ontbreken van een thuislader (zat er wel in bleek een week na aflevering) had helaas inmiddels zelf een nieuwe gekocht, met 10m kabel. (hou er nu 1 als reserve) Trekhaak uiteindelijk ook bijgekocht, na enige minder vriendelijke onderhandelingen met de verkoper. Die wilde niet zakken in prijs, want vond dat de auto door zijn collega te laag in de markt gezet was (stond er 's middags op en volgende dag stond ik op de stoep, enige optie was de deal afblazen, maar dat vond ik het niet waard.
Onderhoudshistorie
Zo’n beetje alle terugroepacties die er waren, zijn in elk geval uitgevoerd, en ook de vrij bekende kwaal, keuzehendel reparatie is uitgevoerd. Bij aflevering is de DSG oliewissel gedaan en status accu is nog 99%. Er zit nog 1 klein software issue in, die hopelijk nog opgelost gaat worden (2 jaar garantie)
Waarom hybride?
- Ik had budget van de werkgever (scheelt 1800 euro)
- Heb (helaas) al zonnepanelen, dus nog een reden voor een hybride
- Qua gewichtsverdeling beter i.v.m. trekken van een caravan
- Hybrides hebben vaak meer opties, dus mooier aangeklede auto.
- We kunnen opladen in de voortuin.
Als ik bovenstaande niet had, zou ik zeker geen hybride nemen, want dan is het gewoon duurder dan benzine (totdat de benzine weer 25 ct liter duurder wordt dan) Ik heb uitgerekend dat m.i.v. 2026, een hybride, uitgaande van 400 km volledig elektrisch, (20/kwh 100 km) en (35ct/kwh) ongeveer even duur is als dat je met een 1.5 e-tsi zou rijden. Kan je dynamisch laden, wordt het nog goedkoper en ligt het omslag punt al rond de 200km elektrisch per maand. Momenteel is het goedkoper om met een hybride te rijden, als je gewoon (met regelmaat) op de accu rijdt.
Vooralsnog laad ik op met een thuislader, via een buitenstopcontact op 10A, gaat prima, verwacht dat dit de komende jaren zo blijft. Overdag laden kan ook als het moet. Ik heb de auto doordeweeks meestal niet nodig voor werk (motorscooter) Mijn vrouw rijdt er dan mee in een straal van 10 -20 km. Bij ons is de auto een klein beetje luxe wat we onszelf gunnen en gebruiken hem dus met name voor vakantie, familiebezoek etc.
Issues
Enige issue tot op heden is dat ik (nog steeds) zo nu en dan een melding heb mbt travel assist niet beschikbaar en emergency assist niet beschikbaar. Dit was met de proefrit ook, daar is naar gekeken, maar niet afdoende opgelost d.m.v. een update. Helaas moet ik dus nog binnenkort een rit maken naar de dealer.
Het ontbreken van fysieke knoppen is vbw de airco wel irritant, wel een snelknop maar niet een draaiknop.
Mogelijk laat ik in de toekomst nog wat software aanpassingen doen, het standaard aanstaan van allerlei hulpsystemen is niet direct mijn favoriet. Ik heb bewust een auto met relatief lage kilometerstand gekocht, waarbij gezien de hoeveelheid terugroepacties die uitgevoerd is, hopelijk ook de meeste zaken zijn verholpen, en wij een jaar of 8 (150.000 km) in kunnen rondrijden, zonder al teveel onderhoudskosten.
Het is en blijft veel geld, auto rijden, maar ik zie het ook 'deels' als hobby. Tenslotte, geld op de bank is leuk, maar je kan er niets tastbaars mee. Een auto is een slechte investering, maar ik zie het ook als een stukje 'lifesyle'. Verder geef ik helemaal niet om luxe. En in het verleden reed ik in een Audi A3, maar het stadium dat er een Audi moet komen is voorbij. Deze Octavia vind ik oprecht bijna net zo mooi als een standaard uitvoering van Audi A6 en kost denk ik de helft minder) ook Volvo ben ik wel van gecharmeerd, maar ook die zijn al snel 10.000 euro duurder, dus met Skoda heb je nog altijd vrij veel auto (voor wel steeds iets meer geld.)
Bijgevoegd wat foto’s.
Van de zomer in Oostenrijk en in de meivakantie met de caravan, zal ik nog wat extra foto’s maken.
Bijlagen
-
19 inch becrux velgen.jpg265,2 KB · Weergaven: 46
-
20250228_112623_resized.jpg525,2 KB · Weergaven: 48
-
20250308_164940_resized.jpg445,9 KB · Weergaven: 48
-
achterkant.jpg241 KB · Weergaven: 42
-
bediening open dak.jpg249 KB · Weergaven: 39
-
digitaal dashboard.jpg245 KB · Weergaven: 39
-
interieur 2.jpg206,8 KB · Weergaven: 39
-
interieur.jpg301,4 KB · Weergaven: 39
-
kofferbak leeg.jpg345,4 KB · Weergaven: 41
-
kofferbak ruimte.jpg372,5 KB · Weergaven: 41
-
met Milence caravanspiegels.jpg335,9 KB · Weergaven: 41
-
oud en nieuw naast elkaar.jpg450,9 KB · Weergaven: 36
-
Screenshot_20250207-130343_Chrome.jpg245,9 KB · Weergaven: 36
-
sportline stuur icm stuurwielverwarming.jpg270,6 KB · Weergaven: 43
Laatst bewerkt: