Superb 3 Mijn auto heeft geen vliegwiel..

Foppurb

Actief lid
Ik heb het vermoeden dat mijn vliegwiel versleten is dus even verder geinformeerd....

Wat blijkt? Mijn superb 2 heeft geen vliegwiel. Ik merkte met schakelen al dat het leek alsof het vliegwiel vast zat omdat je het stoten wat meer verneemt maar dat komt dan gewoon door het feit dat er geen vliegwiel in zit.

Het rammelen in z'n vrij komt vermoedelijk door het lager. De trilling bij accelereren door evt slechte koppelingsplaten.

Op zich iets om blij mee te zijn.

Zijn er meerderen op het forum zonder vliegwiel?

1.6tdi CAYC uit 2012.

Foppurb

Actief lid
Nou, adhv mijn chassisnummer kunnen meerdere partijen geen passend vliegwiel vinden maar wel een koppeling.

Ik vermoed dat er standaard een vaste/starre in zit?

Spierings

Forumguru
Nou, adhv mijn chassisnummer kunnen meerdere partijen geen passend vliegwiel vinden maar wel een koppeling.

Ik vermoed dat er standaard een vaste/starre in zit?
Je bedoelt dus eigenlijk dat er een vast vliegwiel in zit en geen 2 massa vliegwiel.

Maar dat lijkt me sterk aangezien er tegenwoordig vrijwel altijd een twee massa vliegwiel gebruikt wordt

Spierings

Forumguru
Ik heb het vermoeden dat mijn vliegwiel versleten is dus even verder geinformeerd....

Wat blijkt? Mijn superb 2 heeft geen vliegwiel. Ik merkte met schakelen al dat het leek alsof het vliegwiel vast zat omdat je het stoten wat meer verneemt maar dat komt dan gewoon door het feit dat er geen vliegwiel in zit.

Het rammelen in z'n vrij komt vermoedelijk door het lager. De trilling bij accelereren door evt slechte koppelingsplaten.

Op zich iets om blij mee te zijn.

Zijn er meerderen op het forum zonder vliegwiel?

1.6tdi CAYC uit 2012.
Vliegwiel is slijt nauwelijks, wel kan het tweemassa gedeelte kapot gaan.

Rammelen heeft waarschijnlijk niks met het druk lager te maken aangezien dat deze geluid geeft het met ingetrapt koppeling is en toerental afhankelijk is.

En trillen komt waarschijnlijk ook niet van de koppeling aangezien dat deze als deze versleten is door gaat slippen en niet trillen.

Yeti2015

Forumguru
Als ik in elsa kijk zit er een 2 massa vliegwiel in.
Anders neem eens kontakt met vag techniek of jos op.

Spierings

Forumguru
Zoals reeds gezegd, volgens mij bestaan er bij Skoda geen motoren zonder vliegwiel...
Niet alleen Skoda hoor..
Vliegwiel is een vereiste voor een goeie stationair loop, hij heeft de massa nodig voor een stabiel toerental. En zal dus op bijna iedere automotor op zitten..

Foppurb

Actief lid
Het is geconstateerd adhv chassisnummer... Maar misschien zegt dat niks.

Een vriend van mij werkt bij de VW dealer en hij probeert eea uit te zoeken, ook mbt software updates voor de motor.

Verder kan ik er helaas niks nuttigs over zeggen.

andrehj

Forumguru
Niet alleen Skoda hoor..
Vliegwiel is een vereiste voor een goeie stationair loop, hij heeft de massa nodig voor een stabiel toerental. En zal dus op bijna iedere automotor op zitten..
Dat klopt, maar ik kan me zomaar voorstellen dat dat op bijvoorbeeld een V12 al een stuk minder spannend is, alleen ken ik die niet bij Skoda....

Foppurb

Actief lid
Rammelen heeft waarschijnlijk niks met het druk lager te maken aangezien dat deze geluid geeft het met ingetrapt koppeling is en toerental afhankelijk is.
Hoe bedoel je dit precies? Het rammelen wat ik hoor is iig wél toerental afhankelijk. Als ik de koppeling in trap is het nagenoeg weg.

Ik ken het rammelen van een lager niet maar het klinkt wel een beetje als de kapotte krukaslager van mijn brommer vroeger, in zoverre je dit kunt vergelijken met elkaar.

Het klinkt voor mij alsof mijn 2m versleten is maar het schijnt nogal onduidelijk te zijn wat voor een vliegwiel gemonteerd zit.

Ik wacht eerst de reactie van mijn kameraad even af en dan zien we verder.

Cordoba

Forumguru
Zelfs een boxermotor zonder vliegwiel, is volgens mij nog een hele zoektocht, dus een lijnmotor zonder vliegwiel??
Overigens ken ik wel boxermotoren zonder vliegwiel: de kleinste sportvliegtuigjes die geen turboprop hebben, maar zuigermotor zijn vrijwel allemaal boxermotoren zonder vliegwiel: de propellor dient daar namelijk als vliegwiel.

Foppurb

Actief lid
Pas maar op, straks stijg ik nog op:tegek:

Maar heeft iemand vaker gehoord dat er geen vliegwiel/onderdeel te vinden is adhv een chassisnummer? T is nu toevallig een vliegwiel maar dat kan ook met andere onderdelen zo zijn.

Marcooctavia

Forumguru
Beste @Foppurb zo te horen is je drukgroep versleten.
Die zou dan vervangen moeten worden met je koppelingsplaat.
En dat zit dan weer samen vast aan je vliegwiel.
Een vliegwiel zelf slijt nooit.
Hoeveel km heeft je auto al gelopen?

Marco.

Bovenaan Onderaan