Superb 3 Mijn auto heeft geen vliegwiel..

Spierings

Forumguru
Pas maar op, straks stijg ik nog op:tegek:

Maar heeft iemand vaker gehoord dat er geen vliegwiel/onderdeel te vinden is adhv een chassisnummer? T is nu toevallig een vliegwiel maar dat kan ook met andere onderdelen zo zijn.
Enigste die opzoekt aan de hand van chassisnummer is de dealer. Deze zullen hem vinden.

Auto materialen zaken zoeken over het algemeen op kenteken en deze kunnen niet alle delen van je wagen leveren. Mogelijk hoort daar het vliegwiel ook bij.

Maar je doet het wel een beetje in de omgekeerde volgorde, meesten doen eerst de diagnose en maken zich dan druk over het onderdeel..:pieker::D
 

Marcooctavia

Forumguru
@Foppurb het zou best kunnen met deze km stand zeker als er veel korte stukken mee gereden wordt.
Ik kan het zo via de iPad niet echt merken maar ik denk van wel.

Als ik het goed begrijp hoor je een raar geluid met de koppeling los en als je hem intrapt is het weg.
Als dat zou is zou ik het maar bij je garage navragen of je drukgroep/lagers versleten zijn.

Veel succes.
Marco.
 

Cordoba

Forumguru
Enigste die opzoekt aan de hand van chassisnummer is de dealer.

Dat is toch niet helemaal juist, ik weet dat bijvoorbeeld een specialist als Vagtechniek ook het chassisnummer gebruikt om onderdelen te zoeken. Ik weet niet of dit komt doordat ze klanten uit diverse landen hebben, of dat ze dezelfde onderdelenprogramma's gebruiken als de dealers. Bij bijvoorbeeld Belgische auto's is het listig om via kenteken te zoeken: dat is namelijk gekoppeld aan de eigenaar, daarom heeft bijvoorbeeld @Joske voor zijn O3 hetzelfde kenteken als voor zijn vorige Octavia.
 

Spierings

Forumguru
@Spierings klopt... Begint met een vermoeden van een kapot vliegwiel en dan wordt je verteld dat je die niet hebt :pieker:.
Dan moet je op de juiste plek informeren en dat is bij een dealer, je kunt ook in google naar carprog2 zoeken. Dat is het etka programma online wat een dealer ook gebruikt om delen op te zoeken.
 

Spierings

Forumguru
Dat is toch niet helemaal juist, ik weet dat bijvoorbeeld een specialist als Vagtechniek ook het chassisnummer gebruikt om onderdelen te zoeken. Ik weet niet of dit komt doordat ze klanten uit diverse landen hebben, of dat ze dezelfde onderdelenprogramma's gebruiken als de dealers. Bij bijvoorbeeld Belgische auto's is het listig om via kenteken te zoeken: dat is namelijk gekoppeld aan de eigenaar, daarom heeft bijvoorbeeld @Joske voor zijn O3 hetzelfde kenteken als voor zijn vorige Octavia.

Je hebt gelijk maar dit is een uitzondering en komt omdat ze het afgekocht hebben bij vag, ze gebruiken daar ook originele testkasten meen ik. Die licentie kun je gewoon kopen. Vandaar dat zij ook met de tester software via svm kunnen updaten.
 

Foppurb

Actief lid
Nou, hij piept iig bij het intrappen.... Schakelen gaat niet moeilijk maar ontkoppelen gaat wat gevoelloos, alsof hij te snel aangrijpt ofzo.

Leuk filmpje, zal m onthouden ;)
 

martijn v o

Forumguru
Ik heb het vermoeden dat mijn vliegwiel versleten is dus even verder geinformeerd....

Wat blijkt? Mijn superb 2 heeft geen vliegwiel. Ik merkte met schakelen al dat het leek alsof het vliegwiel vast zat omdat je het stoten wat meer verneemt maar dat komt dan gewoon door het feit dat er geen vliegwiel in zit.

Het rammelen in z'n vrij komt vermoedelijk door het lager. De trilling bij accelereren door evt slechte koppelingsplaten.

Op zich iets om blij mee te zijn.

Zijn er meerderen op het forum zonder vliegwiel?

1.6tdi CAYC uit 2012.

Volgens mij een 2 massa vliegwiel.: http://www.vliegwiel-store.nl/contents/nl/p176_Sachs_2294001346_.html
 

Foppurb

Actief lid
De beste meneer van vliegwiel-store.nl zegt dat mijn auto af-fabriek geleverd is met een vast vliegwiel; 038 105 269 D.

Ken het bedrijf niet maar heb geen reden om hier aan te twijfelen.

Wacht de reactie van mijn kameraad bij VW even af, dat zal misschien wel doorslaggevend kunnen zijn.
 

Foppurb

Actief lid
Zojuist reactie gehad van mijn kameraad. Mijn auto heeft geen 2M vliegwiel af-fabriek. Dan is dat iig opgehelderd.

Maar ik hoor toch een metalen rammel als de auto stationair draait in z'n vrij. Trap ik de koppeling in is het eigenlijk weg. Geluid is wel toerental afhankelijk.

Moet ik toch denken aan het druklager of toch de koppeling? Iets anders misschien?
 
Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
Gewoon gaan luisteren waar het geluid vandaan komt, geluid is vermoedelijk de bak. Verwacht niet dat het de koppeling is.

Op de brug van onderaf, zal je het het makkelijkste horen.
 

Cordoba

Forumguru
@Foppurb Als ie origineel geen 2M-vliegwiel heeft, zal ie het nu ook niet hebben, maar een gewoon vast vliegwiel. Sommige auto's/motoriseringen hebben origineel wel een 2M-vliegwiel, maar is er bij vervanging van het kapotte 2M-vliegwiel voor gekozen om een vast vliegwiel te monteren (goedkoper en geen kans meer stukgaan), volgens sommigen maakt het verschil in trillingen een gewoon of een 2M-vliegwiel, volgens anderen merk je geen verschil (bij de motoren/versnellingsbakken die ook geschikt zijn voor een vast vliegwiel).
 
Bovenaan Onderaan