Mijn nieuwe O2...

Dangerclose

Nieuw lid
Na mijn nieuwe O2 Business Edition op dinsdag 29 augustus opgehaald te hebben kon ik 'm 2 dagen later en 400 KM weer achterlaten bij de dealer. Mocht geen meter meer rijden. Moest een compleet nieuwe versnellingsbak in. OK, zo gezegd zo gedaan. Afgelopen vrijdag mocht ik m weer ophalen, super. Het bleek dat de buitenste ring van de druklager in de bak rond had staan draaien. Ijzer (alu) schraapsel en al... Na van de dealer in Den Haag naar mijn werk in Leidschendam gereden te hebben Klapperde, tikte en ratelde hij weer. Dit keer nog veel harder! Ik linea rectea terug naar de dealer. Ze constateerden dat de motor op 3 cilinders liep en dat dat waarschijnlijk was omdat ik een DPF op mn 2.0 TDI heb... Bull, I say... Uiteindelijk toch geconstateerd dat het mogelijkerwijs de koppelingsgroep kon zijn. Deze is nu besteld en het wachten is daarop. Ik mag er wel gewoon mee doorrijden. Het is geen "levensbedreigende situatie", oftewel, ze verwachten niet dat de wagen stilvalt. "En al doet ie dat wel dan weten we precies wat het probleem nou was" was het relaas van de dealer.

*zucht. Ik had net mn Renault ingeruild om van de problemen af te zijn (40x dealer in 1,5 jaar!!!!!). Nu maar hopen dat ze iets kunnen vinden en dat ze het snel oplossen voor me.

Vraag aan jullie. Ik twijfel aan de koppelcurve van mijn motor. Hebben jullie ook een enorme turbo-gap? Wanneer ik optrek dan trekt hij vanaf de 3e versnelling tot de 3000 toeren geen worst van 't bord!!

smiley29.gif
Thanks!
 
Dat belooft niet veel goeds... Op mijn nieuwe 307 heb ik destijds na 3 maanden ook een volledig nieuwe bak moeten krijgen. Reed 80 op cruite control in de 5 toen plotseling een oorverdovend lawaai optrad. Inwendig scheen een tandwiel van de as de zijn gelopen en door het hoge toerental van binnenuit de hele bak kapot geslagen te hebben. Een en al olie op de straat. Peugeot stond voor een raadsel en heb 3 weken met huurauto rond gereden omdat Peugeot Frankrijk een onderzoek wilde instellen of er sprake kon zijn van een structurele productiefout. In de jaren daarna kwam ik buiten de reguliere beuren minimaal 1x per 2 maanden in de garage voor een of andere kleine storing

crazy.gif
Als ik je verhaal lees word ik erg bang. Heb op 1 september jl. een O2 Combi Business Edition besteld (mét DPF)...
confused.gif


Ik wacht maar af. Medio november weet ik wellicht meer
 
Hey
dik kl*te DANGERCLOSE. Dan denk je een goede wagen gekocht te hebben... Gelukkig voor de meeste andere skoda rijders lees je ook zeer veel goede commentaren. Wat ik ondervind qua optrekken is dat het koppel pas beschikbaar is vanaf 1900-2000 toeren. Ze zeggen in de Techn Specs dat het koppel volledig beschikbaar is vanaf 1950 toeren maar volgens mijn bevindingen is het koppel onder die 1950 gewoon niet beschikbaar. Ik denk dat ze dit doen om super zuinig te kunnen rijden met de rijstijl van bompie. Je hebt onder de 2000 toeren dan wel het gevoel dat je met een diesel rijd van 20 jaar geleden. Maar eens boven de 1900(en daar zit je eigenlijk toch al gauw) gaat hij vlotjes bij mij. Ik heb wel de 1.9 zonder DPF.
Alleszins succes en hopelijk raakt jouw probleem vlug opgelost.
 
Hmmm klinkt als een maandagmorgen auto ... Heb jij weer. Ik heb meer geluk gehad dgeloof ik. Na binnen een week of 5 bijna 7500 kms gemaakt te hebben is er helemaal niets wat ik op de auto aan te merken heb.

Misschien moet je je afvragen of je met Pon of je dealer moet besluiten de auto terug te geven en een kommpleet nieuwe te krijgen. Als je van de ene ellende in de andere valt, vraag je je nml. altijd af wanneer dit ophoudt en je zal je nooit meer lekker voelen in deze auto.

Vwb. koppel : bij mijn 1.9TDI heb ik al wat koppel onder de 1950 rpm, en de rest komt er daarna bij. De klachten zoals jullie ze hier stellen deel ik zeker niet. Ik heb hiervoor in commonrails van alfa / fiat / opel / saab gereden, en daar is dat gat veel meer merkbaar. Met de 1.3cdti van opel is dat het ergst. Daar lijkt het haast of je stil valt als je wegrijdt zonder veel gas te geven...

Kop op dus, en desnoods bellen met Pon of langs een andere dealer voor een second-opinion !

Groet,
Jasper.
 

Skody

Actief lid
Heb zelf ook een O2 2.0 Diesel met DPF. Vanaf ongeveer 1900-200 toeren krijgt de motor pas aanzienlijke trekkracht. Nu zit je daar inderdaad binnen no-time op dus in die zin merk ik het niet echt als een gemis. De 2.0 TDI met DPF is eigenlijk een 'omgebouwde' 1.9 TDI motor, omdat van deze motor de roetfilterjes groter zijn en makkelijker te verbranden. Deze motor heeft dan ook 8 kleppen i.p.v. de 2.0 TDI zonder DPF ! De meningen zijn er over verdeeld of dit nu een voordeel is of een nadeel. Zelf moet ik zeggen dat de motor als een speer loopt met nu inmiddels 18000 km op de teller nauwelijks of geen olieverbruik. Heb 'm wel in het begin pas de sporen gegeven als de motor goed warm was (na een klein half uurtje lopen). Ik zou inderdaad om een andere Octavia gaan, want anders blijf je wellicht met een vreemde smaak over de auto rondlopen in de toekomst. Zelf nooit eerder Skoda gereden, maar vind het een heerlijke auto, zonder kraakjes of eigenaardigheden. Bij ieder merk kan je echter een 'maandagochtend' auto er bij hebben, maar het is niet leuk als je dit net overkomt. Succes ermee in ieder geval !
 

MKS

Lid
Wat ik zelf doe bij optrekken is een tikkie meer gas geven. Dan klinkt het ook meteen wat minder rauw en je hebt koppel snel voorhanden.
Had zelf hiervoor een Laguna 1,9 DCi, maar die was sterker bij lage toeren. Maar daar kreeg je ook geen duw in je rug meer na 2000 toeren ...
 

Octavia_II

Actief lid
Heren,

vanwege het feit dat een 8 klepper iets meer "smoort" dan een 16 klepper is de 8 kleps motor (in vergelijking met een identieke andere motor met 16 kleppen) iets "alerter".

Hiertegen over staat dat een 16 kleps motor beter "spoelt" en (in vergelijking met voorgaande motor) een (iets) beter brandstofverbruik heeft.

Charlie
 

Dangerclose

Nieuw lid
Hey hallo,

Nou, gisteren mn wagen naar de dealer gebracht. De nieuwe koppeling was binnen. Daar zit echter geen nieuw vliegwiel bij. Het vermoeden van ons allen (Dealer, PON, mijn buurman de jaguar monteur, en mijzelf) is dat het probleem van de herrie hem toch in het vliegwiel zit. Ze gaan hem helemaal nalopen. Ik begin toch te twijfelen aan de diagnose dat hij op drie cilinders loopt. Hij loopt wel wat onregelmatig als hij stationair draait. Maar om te zeggen dat ie op 3 poten loopt... Ik denk ook idd dat het qua prestaties gewoon wennen is. Ik trek een BMW 320D er namelijk netjes uit (god wat keek die kerel zuur!!) Ik heb hiervoor ook een Renault 1,9DCI gehad en daar had ie onderin idd wat meer kracht. De O2 heeft even een reactietijd nodig voordat ie merkt dat er gas wordt gegeven. Heeft te maken met de lucht massa meter, die moet eerst registreren dat er inderdaad echt gas gegeven wordt... Dit alles volgens de Skoda monteur.

Als ik idd meer gas geef bij optrekken en overschakelen loopt ie stukken soepeler en is ie rapper als voorheen.

Ik laat ze ook even naar m'n Stream radio kijken. Ook mijn ontvangst is bagger te noemen. Buiten de radioontvangst is het een superding. MP3tjes afspelen doet ie prima! Vreemd dat ze het "ontvangstprobleem" niet hebben opgepakt bij de "vernieuwing" van 't ding.

Ik hou jullie op de hoogte.

Cheers,
 

deusjevo

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Dangerclose</font><hr />

Hey hallo,

Ik trek een BMW 320D er namelijk netjes uit (god wat keek die kerel zuur!!)

[/ QUOTE ]

Tja, sorry dat ik het zeg maar om na 2 dagen en 400 km wedstrijdje te doen met een BMW 320D
Wel eens van inrijden gehoord?
biggthumpdown.gif


Hopelijk hoort de dealer je verhalen niet, kan hij wel eens wat minder meewerkend worden
945.gif
 

LenK

Forumguru
Ja maar om te gaan scheuren met een auto die niet goed loopt ("Klapperde, tikte en ratelde").
Zeker lease
 

___JC___

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Dangerclose</font><hr />

Ik trek een BMW 320D er namelijk netjes uit (god wat keek die kerel zuur!!)

[/ QUOTE ]

Met een standaard 2.0TDI? Dan keek die gozer in die BMW niet zuur maar slaperig want echt meedoen heeft ie dan niet gedaan...
grin.gif
 

deusjevo

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: JC1978</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Dangerclose</font><hr />

Ik trek een BMW 320D er namelijk netjes uit (god wat keek die kerel zuur!!)

[/ QUOTE ]

Met een standaard 2.0TDI? Dan keek die gozer in die BMW niet zuur maar slaperig want echt meedoen heeft ie dan niet gedaan...
grin.gif


[/ QUOTE ]

wink.gif


Inderdaad, de prestaties kan een 320D liggen zo'n 10% hoger:

0-100 in 8.3 sec ipv 9.6 sec
Top 225 km/u ipv 208 km/u

Misschien zat hij net aan de koffie + peuk + boterham
icon_smile_question.gif
 
De man in de bmw trok gewoon normaal op, en keek waarschijnlijk nogal vreemd op van de Octavia met een chauffeur -met zweetdruppeltjes op voorhoofd- die dacht mee te doen aan een sprintje?
wink.gif
 

blacktdi

Actief lid
De BMW is inderdaad langzamer, ik heb meerdere keren tegen een 320d gesport en de Skoda is gewoon sneller, op topsnelheid waarschijnlijk niet maar op de tussen acceleratie zeker wel. Ze kijken allemaal de andere kant op als je ze dan eindelijk voorbij laat, heerlijk.
 
Ja ok, maar dan hebben we het over een tussenacceleratie. Klopt als ik achter een 320D zit achter vrachtwagen en dan in 4 vol gas erop dan loop ik ook eerst iets in. Maar daarna (vanaf zeg 120km/u) rijdt de BMW er toch echt vandoor hoor!

Bovendien is die van jou toch getuned? Dat maakt nogal uit.
 

Dangerclose

Nieuw lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: LenK</font><hr />

Ja maar om te gaan scheuren met een auto die niet goed loopt ("Klapperde, tikte en ratelde").
Zeker lease

[/ QUOTE ]

Yup idd lease. To be realistic. Als het mijn eigen zuurverdiende 32K euri's waren had ik het veel erger gevonden. Het scheelt dan idd dat het een leaseauto is.
 

higgy

Forumguru
Oef, ben (voor mezelf) blij dat dat niet mijn denkwijze is. Ik rijd met mijn lease-O2 net zo als met m'n privé-auto.
 
Bovenaan Onderaan