Mijn Superb en verschillende soorten brandstof, rare dingen

Lordje

Actief lid
Ik heb volgende opgemerkt.( 1.8 TFSI )
Als ik durf tanken bij een goedkoop tankstation: Makro, Dats, Lukoil, .... dan maakt mijn motor meer lawaai en is het verbruik hoger.
Tank ik bij Total Excellium 95 dan loopt mijn motor als een naaimachine, trekt rapper op en verbruikt minder.

Zijn er nog mensen die dit ondervinden en mag ik vragen wat jullie verbruiken?

Momenteel met vrij rustig rijden heb haal ik 640Km uit een tank, wat ik nog steeds weinig is in mijn mening.
 

s-line

Forumguru
Ik vind persoonlijk 640km een prima waarde zeker met een 4 wiel aangedreven versie!
Maar ik heb zelf ook ervaring dat de vw motoren mooier en lekkerder rijden op de betere benzine soorten.
Gr.michiel
 
Ik heb even rondgezocht en blijkbaar heeft de Superb een tankinhoud van 60L dus verbruik komt op een 9,375 l/100km. Daarmee zit je een litertje van het gemiddeld verbruik af. Lijkt me correct voor een wagen van meer dan een ton en een half met 4x4.

Ik tank altijd bij Dats en merk niet echt verschil. Maar ik ga er wel eens wat extra op letten...
 
Lijkt me allemaal zeer subjectief, vooral "trekt rapper op". Eens laten meten op de rollenbank zou ik zeggen als je goedkope en als je dure brandstof hebt getankt. Anders blijft het "ik denk" en ik vermoed.
Ik heb dat eerlijk gezegd op nog geen enkele VW-wagen (of familie van VW), benzine of Diesel, vastgesteld (en ik heb er toch al met heel wat gereden). Ik zie dus geen enkel voordeel om 10cent per liter meer te betalen voor Total Excellium 95 of aanverwanten.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik herken dit wel vanuit mijn Octavia 1.8TSI. Ik tank altijd BP Ultimate, daarop loopt de motor merkbaar beter en soepeler, en zuiniger. En nadat ik de motor had laten tunen, werd het nóg beter te merken. Ga maar eens naar Duitsland en gooi er ARAL102 in, je zult niet weten wat je overkomt... ;)

Lijkt me allemaal zeer subjectief, vooral "trekt rapper op". Eens laten meten op de rollenbank zou ik zeggen als je goedkope en als je dure brandstof hebt getankt. Anders blijft het "ik denk" en ik vermoed.
Dat is al vaak genoeg gedaan. Zoek maar eens op het forum naar ervaringen van JD Engineering (Race Eend), dan zal je duidelijk worden dat benzine met een hoger octaangetal (bij de benzinemotoren met turbo dan althans) zeker verschil maakt.
 

s-line

Forumguru
Dan kan je ook wel goedkope motor olie nemen in plaats van al die dure olie, want dat zal dan ook waarschijnlijk niets uit halen:crazy:
Er zit echt wel verschil tussen de wat betere brandstoffen en de goed kopere brandstoffen.
gr.michiel
 
Ik geloof er toch niet echt in. Naar ik me herinner zijn er vroeger voldoende testen geweest die als uitslag hadden dat er bitter weinig verschil zat tussen 'dure' brandstoffen en 'goedkopere'. Total zou idd additieven toevoegen waardoor je oa minder verbruikt maar zijn daar al objectieve testen van gebeurd (niet gesponsord door Total)?
Nu ja, voor alles is er uiteindelijk een markt en iedereen tankt wat hij wil maar zolang ik geen voordeel ondervind bij het tanken van 'dure' brandstof zal ik het ook niet doen.
Vergeet ook niet dat we niet in de racerij zitten: daar zal elk PKtje meer of minder best wel belangrijk zijn maar voor de doorsnee chauffeur zal het allemaal niet zoveel uitmaken denk ik.
 
Er is een aantal "goedkope benzinemerken" dat gewoon de restjes uit de tankwagen van de bekende merken krijgt, je kunt/kon soms zien dat bijvoorbeeld een Shell tankwagen eerst het eigen station bevoorraadt en vervolgens een "witte pomp". Die laatste krijgt dan de laatste restjes met bijvoorbeeld een hoger percentage water. Wat betreft de Excelliums e.d. heb ik wel de ervaring dat sommige motoren daar gewoon fijner op rijden, puur door het hogere octaangetal.
Op vakanties, met name op lange zware ritten tankte ik met mijn (benzine) leaseauto's ook altijd de duurdere soort, ik kon het verschil echt merken.

Met de duurdere diesel soorten heb ik nog geen ervaring.
 

eddiea

Forumguru
@ernieken

Ik heb ook een 1.8 TSI en toen deze nog ongechipt was merkte ik wel wat verschil met het ene en andere merk. Nu de auto gechipt is merk je pas echt wat de verschillende soorten met je motor doen. Ik rijd het liefst met 98 alleen heeft mijn vaste tankstation deze niet. Als ik daar gewoon 95 tank wil mijn auto nog wel wat inhouden bij een koude motor maar tank ik echter hun powerplus 95 (heb volgens ingewijden van het station begrepen dat het octaan van 97 heeft) heb ik nergens last van en pakt de motor heerlijk op. Tank ik echter v-power houd de auto nog meer in dan met de euro 95 van mijn eigen station.
 
Er is een aantal "goedkope benzinemerken" dat gewoon de restjes uit de tankwagen van de bekende merken krijgt, je kunt/kon soms zien dat bijvoorbeeld een Shell tankwagen eerst het eigen station bevoorraadt en vervolgens een "witte pomp". Die laatste krijgt dan de laatste restjes met bijvoorbeeld een hoger percentage water.
Heb ik nog nooit gezien. Weet wel dat dit genre verhalen 'de ronde' doet. :)
Wat betreft de Excelliums e.d. heb ik wel de ervaring dat sommige motoren daar gewoon fijner op rijden, puur door het hogere octaangetal.
Hoezo? Excellium kan je toch krijgen met 95 of 98 octaangetal (zie site Total). De additieven maken dacht ik het verschil met een 'gewone' brandstof.
Ik geef toe dat ik mijn motor zelden tot nooit op de limiet belast en ik dus allicht geen extra voordeel haal uit 'betere' brandstof, gesteld dat die brandstof al beter is.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik geloof er toch niet echt in. Naar ik me herinner zijn er vroeger voldoende testen geweest die als uitslag hadden dat er bitter weinig verschil zat tussen 'dure' brandstoffen en 'goedkopere'.
Klopt, die tests zijn er. Maar er is altijd met een gewone, modale atmosferische motor getest. Een zelfde test met een turbomotor (en zeker een wat meer potente) geeft een heel ander resultaat.

Niet alles wat jij niet ziet, is niet waar... ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
bijvoorbeeld een Shell tankwagen eerst het eigen station bevoorraadt en vervolgens een witte pomp. Die laatste krijgt dan de laatste restjes met bijvoorbeeld een hoger percentage water.
Broodje aap...

Neem van mij aan (stem uit de praktijk van de vloeistoflogistiek) dat er in een tankwagen die is ingericht voor brandstofdistributie géén "restjes water" kunnen voorkomen.
Het zijn onderlossers waar domweg niets in achterblijft - leeg is leeg.
Sterker nog: als (ALS!) er al water onderin een compartiment ZOU zitten door welke oorzaak dan ook, dan komt dat er bij de eerstvolgende aflevering als eerste uit en ben je het dus direct kwijt. Want water en benzine/diesel mengen niet, het water is kort nadat een tankauto stilstaat al weer afgescheiden en naar onderen gezakt.

Over de inhoud van de ondergrondse opslagtanks kan ik geen uitspraken doen. Daarin kan zich op den duur wel wat water op de bodem verzamelen (condensvorming of zo), maar dat zal in het algemeen niet zoveel kunnen zijn dat dit in jouw tank terecht kan komen. Die grondtanks worden namelijk niet helemaal leeggetrokken (o.a. om die reden). Maar als onderhoud te lang wordt uitgesteld, zou het kunnen, ja - maar dat heeft meer te maken met het beheer van het tankstation (dus in veel gevallen met de lokale exploitant) dan met de vraag of het een merkpomp is of een witte pomp.

Het is allang bekend dat de goedkope merken hun brandstoffen betrekken uit de (weinige) raffinaderijen die er zijn. En die maken (ook) de merk-benzines... Verschillen tussen de merken zitten in de toevoegingen (dopes, soms kleurstoffen, e.d.) die de diverse merken hanteren.
 
Bedankt voor de uitleg Canon-eye, het broodje aap werd gesmeerd door de plaatselijke witte pomp garagehouder, die dit ooit als uitleg gaf :)
Jouw opmerking mbt de ondergrondse opslagtank lijkt mij dan inderdaad plausibeler.
 

Canon-Eye

Forumguru
gesmeerd door de plaatselijke witte pomp garagehouder
Typisch geval van Pavlov-reactie, denk ik: "It wasn't me..."
De vervoerder krijgt bijna altijd als eerste de schuld als er een klacht over het product is. Maar ik heb te veel van dit soort claims moeten afwijzen (met harde bewijzen), in de brandstoffen alsook in het chemicaliëntransport, om er nog van onder de indruk te raken... :)
 

lovely305

Forumguru
Ik heb geen verstand van brandstof en zo.tank nu euro loodvrij maar kan ik dan ook gewoon die iets duurdere er in gooien?wat zijn de voordelen in het kort?
 

CDK

Forumguru
je kan er ook euro98 in gooien, je citigo zou zuiniger kunnen worden en beter trekken, maar aangezien het een kleine motor is verwacht ik geen wonderen en zou ik er niet aan beginnen als ik jou was

Greetz Corné
 

Cordoba

Forumguru
Citigo blok is volgens mij niet geschikt voor Euro 98, dus niet doen. Overigens het extra verbruik bij Makro benzine is mij ook opgevallen in het verleden. Met Tango eerder meer dan minder km's op een tank, overigens heb ik het over atmosferische motoren (dus zonder turbo) en Euro 95 benzine. Mijn vorige auto was wel geschikt voor Euro 98, ooit eens geprobeerd toen er een mooie kortingsactie was, maar reed geen meter extra op de 98, dus niet meer gedaan.
 

ertromp

Forumguru
Er kan zeker brandstof met 98 RON in de Citigo. Maar waarom zou je het doen zoals Corne al aangeeft.
 

lovely305

Forumguru
Thanks voor de reactie's.Ik meende ergens gelezen te hebben dat iemand met een Citigo nog zuiniger ging rijden door die brandstof, maar ik hou het lekker bij het oude vertrouwde :thumbsup:
 
Bovenaan Onderaan